Obrazki z wycieczki. Przywołanie wspomnień z wycieczki klasowej w formie komiksu
Dorota Kowalkowska

Obrazki z wycieczki. Przywołanie wspomnień z wycieczki klasowej w formie komiksu

Zajęcia służą przywołaniu wspomnień z wycieczki klasowej we wspólnym działaniu plastyczno-narracyjnym. Przybliżają uczniom i uczennicom konwencję komiksu oraz odkrywają możliwości ekspresji i zabawy, jakie daje ta forma. Pozwalają na powrót do wydarzenia będącego doświadczeniem całej grupy, ukazując jednocześnie, jak działa indywidualna pamięć i jak różnorodne obrazy może wywoływać. Proponowane działanie wspiera myślenie abstrakcyjne i rozwija wyobraźnię wizualną.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć

    • rozwijanie kreatywności wizualnej i narracyjnej;
    • poznanie formy komiksu;
    • tworzenie wspólnej galerii wspomnień z wycieczki szkolnej;
    • wzmacnianie poczucia kolektywnego doświadczenia;
    • przyjrzenie się swoim wspomnieniom w kontekście wspomnień innych osób – dowartościowanie różnic i podobieństw.

  • Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

W pierwszej części zajęć sala lekcyjna z odstawionymi pod ściany ławkami, w drugiej – przestrzeń do pracy przy stolikach. Ściany jako przestrzeń ekspozycyjna dla prac plastycznych.

Środki dydaktyczne

Arkusze brystolu lub duże arkusze innego białego papieru (po jednym dla grupy), czarne markery, kolorowe flamastry lub kredki.

Przebieg zajęć

1. OBRAZY ROZSYPANE – PRZYWOŁYWANIE WSPOMNIEŃ 5 min.

Zaproś do wspólnej wyprawy przez świat skojarzeń i wspomnień związanych z wycieczką, w której brała udział klasa. Poproś uczniów o zajęcie miejsca w przestrzeni na zasadzie „rozsypanki”  – tak, by każdy miał punkt wygodny punkt startu do swobodnego chodzenia po klasie. Wyjaśnij, że na Twoje „stop” uczniowie będą dobierać się w pary z napotkaną osobą i rozmawiać z nią na podany przez Ciebie temat związany z wycieczką. Po upływie wyznaczonego na wymianę w parze czasu uczestnicy znów zaczynają spacer w przestrzeni i łączą w nowe pary na Twój sygnał.

By uruchomić myślenie wizualne przydatne przy późniejszym tworzeniu komiksu, zadaj parom pytania, które wywołają konkretne obrazy.
Wybierz kilka pytań z poniższej listy lub stwórz własne:

- Z jakim kolorem kojarzy Ci się ta wycieczka? Dlaczego z nim?
- Jaki kształt miał budynek, który odwiedziliście?
- Jaki odcień miało niebo w dniu wyjazdu?
- Jaki element wyposażenia autobusu / autokaru zwrócił Twoją uwagę?
- Kto miał największy plecak?
- Czy ktoś wykazał się na wycieczce jakimiś supermocami? W jakiej sytuacji z nich skorzystał?
- Czy był jakiś charakterystyczny dźwięk wycieczki, który można by oddać słowem lub krótkim wyrażeniem? Jakie to wyrażenie / słowo?
- Ddyby jeden kadr z wycieczki miał posłużyć za pamiątkową pocztówkę, to co by na nim było? Oowiedz o nim, jakby to był opis sytuacji utrwalonej na fotografii.

Za każdym razem poinformuj o czasie, który para ma na omówienie tematu (dopasuj go do treści pytania). Po kilku zmianach poproś, by po ostatnim „stop” uczestnicy uformowali trójki. W takich zespołach przejdziecie do kolejnej części zajęć.

2. TAKA HISTORIA! W OKIENKACH WSPOMNIEŃ 25 min.

1. Wyjaśnij zespołom, że będą pracować ad stworzeniem komiksu z wycieczki. Ich zadaniem będzie opowiedzenie wybranej przygody / sytuacji z tej wyprawy w sześciu okienkach / kadrach. Zanim przystąpią do pracy przypomnij cechy komiksu:

- sekwencyjność, czyli porządek obrazków,

- towarzyszący obrazom zapisany w dymkach tekst,

- obecność tematu przewodniego,

- potoczny język,

- krótkie komunikaty bohaterów,

-  a także często – charakter komiczny.


2. Poproś, by zespoły rozpoczęły pracę od wyboru wydarzenia, o którym chcą opowiedzieć w formie komiksu. Następnie niech zdecydują, co powinno pojawić się w każdym z sześciu kadrów, by pomieścić w nich całą opowieść. Zachęć do odwołania się do skojarzeń z poprzedniego ćwiczenia podczas tworzenia poszczególnych okienek: pomoże to nadać poszczególnym elementom historii określony kolor, kształt – tożsamy z przywołanymi wspomnieniami.

Wariant: Możesz zaproponować, by w formie wizualnej komiksu zespół sięgnął po kolory, które jego członkowie podali w odpowiedzi na pytanie „Dzień miał kolor…”

3. KOMPONOWANIE HISTORII ALBO NASZA UKŁADANKA 15 min.

1. Po ukończeniu komiksów poproś uczniów o umieszczenie ich na ścianach (możecie je łatwo przyczepić za pomocą taśmy malarskiej). Jeśli to niemożliwe, ułóżcie prace na podłodze lub na ławkach. W ten sposób powstanie klasowa galeria wycieczki  – wspólne zwiedzanie pozwoli Wam przywołać wspomnienia i wspólne doświadczenia.

 

2. Poproś, aby podczas oglądania prac, uczniowie zwracali uwagę na wspólne elementy, powtarzające się motywy. Niech osoby zwiedzające galerię pomyślą o niej jak o jednym zbiorze, który mógłby zostać wydany we wspólnym komiksowym zeszycie.


3. Usiądźcie w kręgu. Zachęć klasę do wymyślenia tytułu dla klasowego komiksu, który właśnie powstał. Wysłuchajcie wszystkich propozycji i wybierzcie tę, która najlepiej oddaje charakter Waszej wyprawy.

Wariant: Możecie zrobić zdjęcia pracom i połączyć w jedno cyfrowe dzieło.

4. Na koniec zapytaj grupę, czy tworzenie komiksu pozwoliło im zobaczyć coś nowego w klasowej wycieczce? W jaki sposób? Co to było?

To już koniec. Możecie  podziękować sobie za wspólną wyprawę zabarwioną wspomnieniami i związanymi z nimi emocjami.

O autorach

Dorota Kowalkowska

Teatrolożka, pedagożka teatru. Koordynuje i prowadzi działania edukacyjne dla młodzieży, dorosłych, seniorów, nauczycieli. Kuratorka działań z zakresu edukacji teatralnej – wraz z Iwoną Nowacką przygotowała trzy edycje Dni Dramaturgii dla Młodzieży „Z ogniem w głowie”, wraz z Pawłem Sakowiczem – dwie edycje (2016, 2017) programu edukacji tanecznej „PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH” realizowanego z młodzieżą. Pisze w „Dwutygodniku”, „Notatniku Teatralnym”, publikowała w „Dialogu”, „Res Publice Nowej”, „Alternatives Théâtrales”.

Dorota Kowalkowska

Podobne konspekty

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Teatr poprzez muzykę, czyli wyprawa do opery

    Daniel Stachuła

    Teatr poprzez muzykę, czyli wyprawa do opery

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Klasa w teatrze

    Agnieszka Szymańska

    Klasa w teatrze

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Namioty wakacyjnych marzeń – na zakończenie roku

    Dorota Ogrodzka

    Namioty wakacyjnych marzeń – na zakończenie roku

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Co się wydarzyło w śpiulkolocie? Godzina wychowawcza, integracja klasy

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co się wydarzyło w śpiulkolocie? Godzina wychowawcza, integracja klasy