Konspekt zajęć

Co się wydarzyło w śpiulkolocie?

pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
20.12.2021 autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

tagi

godzina wychowawcza, tworzenie komiksu, storytelling, tworzenie galerii

czas

45min

Scenariusz zajęć przeznaczony na godzinę wychowawczą. Podczas spotkania uczniowie na podstawie rozmów przygotowują komiksy, które są zapisem marzeń sennych oraz zastanawiają się, w jaki sposób sny są związane w rzeczywistością.

cele zajęć

  • integracja klasy;
  • przypomnienie zasad konstrukcji komiksu jako formy artystycznej;
  • namysł nad relacją snów z rzeczywistością.

Metody pracy

rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia dramaturgiczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Kartki A4 (jedna sztuka dla każdej osoby), materiały plastyczne i piśmiennicze (ołówki, kolorowe długopisy lub cienkopisy, kredki, flamastry, ołówki itp.).

aranżacja przestrzeni

Na początku przestrzeń, w której można pracować w dwóch rzędach (np. sala lekcyjna z rozsuniętymi ławkami, korytarz szkolny). Przestrzeń do pracy przy stolikach w drugiej części zajęć.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Wsiadamy do śpiulkolotów

1. Poproś uczniów, aby stanęli w dwóch rzędach (rząd A i rząd B) na przeciwko siebie. Wyjaśnij, że za moment wezmą udział w serii rozmów w zmieniających się parach: będą w nich wzajemnie odpowiadać na podane przez Ciebie pytanie. Po każdym pytaniu osoby z rzędu A przesuwają się o dwa miejsca w lewo – w ten sposób powstają nowe pary, które otrzymują nowe pytanie. 

Zadawaj kolejno następujące pytania (za każdym razem daj 2 minuty na rozmowę):

  • Jak wygląda miejsce, w którym zasypiasz?
  • Jak się przygotowujesz do snu? Czy masz swoje rytuały przed snem? Na czym one polegają?
  • Jak często coś Ci się śni? Czy masz jakieś motywy senne, które się powtarzają? W jaki sposób Twoje sny wiążą się z rzeczywistością?

2. Po rozmowach rozdaj uczestnikom kartki A4 i wyjaśnij, że posłużą Wam one do przygotowania komiksów. Przypomnijcie sobie wspólnie podstawowe elementy budowy komiksu:

  • komiksowa strona to plansza;
  • plansza zawiera okienka z kadrami – czyli rysunki przedstawiające kolejne etapy historii;
  • w okienku można umieścić różne elementy: rysunek, dymki (okna dialogowe), pole narratora.

Możesz też pokazać uczniom jeden z filmów dotyczących tworzenia komiksów (linki znajdziesz poniżej w sekcji Zobacz także).

 

10 min
2

Ruszamy!

1. Powiedz, że dziś każdy przygotuje krótki komiks oparty na Waszych historiach i że poszczególne okienka uczniowie będą w części projektować sami, a w części dostawać w prezencie od kogoś ze swojej klasy. Komiks będzie się składał z jednej planszy – z sześciu okienek. Poproś, by na górze strony pozostało miejsce na tytuł. Niech wszyscy uczestnicy narysują teraz pierwsze okienko komiksu – tematem tego kadru jest hasło “Ja kiedy zasypiam”.

2. Zbierz kartki i wymieszaj je, a następnie rozłóż losowo na ławkach w taki sposób, by na każdej znalazły się dwa rysunki. Zadaniem uczniów jest odszukanie swojego rysunku (niech zajmą miejsce w ławce, na której leży rysunek) – w ten sposób powstaną nowe pary. Poproś uczniów, by w tych duetach opowiedzieli sobie nawzajem historię dotyczącą jednego z zaproponowanych tematów:

  • ważnego wydarzenia z bliskiej przyszłości. Pytania pomocnicze: Jak je sobie wyobrażają? Czego się spodziewają? Jaki byłby najczarniejszy scenariusz tego wydarzenia? Jaki najbardziej pozytywny?
  • wydarzenia, które miało miejsce w ostatnim czasie i było dla nich ważne z jakiegoś powodu (szczególnie ważne, zaskakujące, zabawne, było wyjątkową klapą lub sukcesem, a może ucieszyło ich z jakiegoś powodu.)

Podaj klasie wybrane przez Ciebie zagadnienie. Daj po 3 minuty na opowiedzenie historii przez każdą z osób. 

Dobierz polecenie do momentu, w którym są Twoi uczniowie. Pytania o przeszłość sprawdzą się w momencie, gdy wracacie do szkoły po dłuższym czasie poza szkołą lub macie za sobą wspólne ważne wydarzenie (wycieczka klasowa, przerwa feryjna lub świąteczna, studniówka, połowinki itp.). Pytania o przyszłość warto zadawać, kiedy jako grupa jesteście przed ważnym wydarzeniem, które budzi w grupie emocje (zakończenie nauki w szkole, egzamin itp.).

3. Poleć, by osoby w parze wymieniły się kartkami. Wyjaśnij, że zadaniem na tym etapie jest wymyślenie snu, który mogłaby mieć osoba opowiadająca Wam historię. Zwróć uwagę grupy, że sny nie są dokładnym odwzorowaniem historii – czasem pojawia się w nich tylko jakiś motyw związany z wydarzeniem lub biorąca w nim udział postać, mieszają się różne wątki ze sobą, odrealniają sytuację. Poproś, by swój pomysł na fabułę snu tej osoby opowiedzieli w formie kilku kolejnych okienek komiksu. Poproś, żeby zostawili na stronie miejsce na jedno puste okienko. Na koniec niech nadadzą tytuł sennej historii i zamieszczą go na górze strony.

4. Poleć, by rysownicy przekazali komiksy osobom, których historii wysłuchali. Niech każdy zapozna się z otrzymanym komiksem, przy tej okazji w parach można dopytywać się wzajemnie i opowiadać o swoim sposobie pracy nad komiksem. Następnie każdy w ostatnim okienku rysuje swoją reakcję na sen – niech tematem będzie hasło “Ja po pobudce z tego snu”.

 

25 min
3

Galeria snów

Zróbcie wystawę komiksów i obejrzyjcie je wspólnie. Zaproś uczniów do rozmowy podsumowującej. Co wydarzyło się z Waszymi historiami w otrzymanym komiksowym śnie? Jak to się ma do Waszych obserwacji własnych snów – w jaki sposób Waszym zdaniem sny odzwierciedlają rzeczywistość?

10 min