Namioty wakacyjnych marzeń – na zakończenie roku
Dorota Ogrodzka

Namioty wakacyjnych marzeń – na zakończenie roku

Scenariusz to zaproszenie do fantazjowania na temat wakacji, odpoczynku i snucia planów na otwierającą się wraz z końcem roku szkolnego przyszłość. Warsztat jest połączeniem działania teatralnego oraz zajęć rozwojowych, integracyjnych. Może wspomagać proces budowania zaufania w grupie, a także zachęcać uczestników do uważnego słuchania się nawzajem. Scenariusz wskazuje na wartość dzielenia się swoimi refleksjami, uczuciami, myślami z innymi osobami. Może być realizowany zarówno z uczniami starszych klas podstawówki (4-8), gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlnej. Można go poprowadzić w dniach poprzedzających zakończenie roku szkolnego jako godzinę wychowawczą lub zorganizować oólnoszkolną akcję zapraszać do niego różne klasy.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
  • Miejsce teren wokół szkoły, sala gimnastyczna / duża przestrzeń, korytarz szkolny
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć

    - zastanowienie nad formami spędzania wolnego czasu;

    - rozwijanie wyobraźni uczniów;

    - rozwijanie kreatywności i poczucia sprawczości uczestników przez tworzenie im okazji do organizowania sytuacji twórczych dla innych;

    - rozwijanie kreatywności i poczucia sprawczości uczestników przez tworzenie im okazji do organizowania sytuacji twórczych dla innych;

    - integrowanie grupy, wzmacnianie pozytywnych wzorców wzajemnego słuchania się, okazywania sobie uwagi i zainteresowania.

  • Metody pracy wystawa, rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia głosowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Duża pusta przestrzeń – sala gimnastyczna, korytarz szkolny lub podwórko.

Środki dydaktyczne

Namioty / koce. Kartki z instrukcjami zadań. Przybory do pisania. 

Przebieg zajęć

1. Przygotowanie 5 min.

Poproś klasę o przyniesienie i rozbicie kilkunastu namiotów. Ewentualnie można je zastąpić domkami z krzeseł i koców lub stworzyć innego rodzaju kameralne przestrzenie – jednak namiot jest lepszy, bo przywodzi na myśl wyprawę. Podziel uczestników na trzyosobowe drużyny.

Wariant: jeśli masz dużo namiotów, uczniowie mogą działać pojedynczo.

W każdym namiocie umieść jedno zadanie performatywne pobudzające wyobraźnię. Mogą być to pytania lub zadania do wykonania związane z tematem wakacji. Rozpocznij akcję od przedstawienia reguł. W każdym namiocie uczestnicy spędzają maksymalnie trzy-cztery minuty, po sygnale (np. dźwięk dzwonka) muszą szybko zmienić namiot.

2. Eksploracja 30 min.

Propozycje zadań:

 1. Zamknij(cie) oczy. Pomyśl(cie) o dźwiękach, które kojarzą się Wam z wakacjami. Otwórz(cie) oczy. Jeśli jesteście w dwie lub trzy osoby to ustalcie, jakie to będą dźwięki. Włączcie dyktafon. Nagrajcie dźwięki. Wyłączcie dyktafon.

(Wyposażenie namiotu: dyktafon, lub telefon z opcją nagrywania)

2. Wypisz(cie) na kartce jak najwięcej zakończeń zdania. CHCIAŁ(A)BYM , żeby w wakacje….

(Wyposażenie namiotu: kartka z zapisanym początkiem zdania, markery)

3. Narysujcie mapy swoich ulubionych wakacyjnych miejsc. Jeśli jest Was więcej niż 1 osoba, pokażcie je sobie i opowiedzcie o nich

(Wyposażanie namiotu kartki, flamastry)

4. Połóżcie się w ulubionej pozycji, zrelaksujcie, zamknijcie oczy. Przez całą rundę myślcie o miejscu, do którego chcecie pojechać na wakacje, spróbujcie się tam przenieść, poczuć zapachy, usłyszeć dźwięki w tym miejscu, poczuć jego klimat, ciepło.

5. Z przygotowanych materiałów stwórzcie bagaż podręczny dowolnego, wymyślonego przez Was rodzaju.

Jeśli nie skończycie – zostawcie go do skończenia dla następnych osób. Jeśli znajdziecie niedokończoną konstrukcję – dokończcie ten element.

(Wyposażenie namiotu: szary papier, taśmy, materiały różnego typu, worki na śmieci, fragmenty drutów, stelaży od rożnych urządzeń, kartony)

6. Zastanów(cie) się, jakie miejsce najbardziej na świecie chcesz/ chcecie odwiedzić. Stwórzcie listę pytań, które chcielibyście zadać ludziom żyjącym w tym miejscu.

(Wyposażenie namiotu: kartki, pisaki)

7. Wyobraźcie sobie sytuację, co do której chcielibyście, by wydarzyła się w wakacje. Spróbujcie – każda osoba samodzielnie –naszkicować tę sytuację w dowolnej konwencji graficznej (abstrakcyjnie, realistycznie etc.)

(Wyposażenie namiotu: kartki, markery, ołówki)

8. Z zebranych w namiocie ubrań przygotujcie strój podróżnika. Ułóżcie instalację przedstawiająca ten sposób ubrania.

(Wyposażenie namiotu: ubrania)

9. Pomyślcie przez chwilę, czym dla Was jest prawdziwy odpoczynek. Każda osób niech zapisze jedno słowo-hasło (np. aktywność, spokój, rozluźnienie). Potem niech wręczy kartkę pozostałym osobom, które mają za zadanie zrobić koledze/koleżance masaż według tego słowa – bardziej relaksujący, delikatny lub aktywizujący.

(Wyposażenie namiotu: kartki, pisaki)

3. Podsumowanie 10 min.

Po zakończonym zadaniu (każda osoba odwiedza co najmniej 5-6 namiotów) wydobądźcie wszystkie rzeczy z namiotów i zdecydujcie, jak można by z nich stworzyć wystawę (np. nagrane dźwięki przegrać na mp3, podłączyć do słuchawek i umieścić do odsłuchiwania; artefakty i zapisane rzeczy: jak je umieścić na wystawie). Spróbujcie stworzyć z tego ekspozycję dla innych osób w szkole. Możecie ją połączyć z powtórzeniem w jakiejś formie doświadczenia z namiotami – lub zaprojektować dla innej klasy własne zadania w namiotach.

Porozmawiaj z uczniami o namiotowym ćwiczeniu – co było dla Was najciekawsze? Czy chcielibyście przygotować dla innych klas taką grę? Jakie inne zadania przychodzą Wam do głowy?

O autorach

Dorota Ogrodzka

Artystka społeczna, pedagożka teatru, reżyserka i badaczka, aktywistka. Kuratorka i tutorka projektów artystyczno-społecznych i artywistycznych, wspiera zespoły twórcze, artystów, liderki lokalne. Wiceprezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym realizuje warsztaty, procesy twórcze, spektakle i wydarzenia. Jest członkinią międzynarodowej sieci Reshape, w której od 3 lat pracuje na rzecz rozwijania sektora kultury i sztuki. Współorganizatorka festiwalu SLOT ART, kuratorka programu warsztatowego, członkini Rady Slotu. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Polsko-Japońskiej Szkole Technik Komputerowych. Współpracuje z wieloma teatrami i instytucjami kultury oraz organizacjami, w Warszawie, kraju i zagranicą, m.in. z Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Krytyką Polityczną, Fundacją Szkoła Liderów, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Fundacją Sto Pociech, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Dorota Ogrodzka

Podobne konspekty

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

    Katarzyna Kotarska

    Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Podwórkowe zabawy w szkole

    Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Zakończenia i początki – o tym, jak doceniać to, co minęło i szykować się na nowe przygody

    Dorota Ogrodzka

    Zakończenia i początki – o tym, jak doceniać to, co minęło i szykować się na nowe przygody

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Stacja odpoczynek

    Karolina Pluta

    Stacja odpoczynek