• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Dorota Ogrodzka

    Namioty wakacyjnych marzeń – na zakończenie roku

    Scenariusz to zaproszenie do fantazjowania na temat wakacji, odpoczynku i snucia planów na otwierającą się wraz z końcem roku szkolnego przyszłość. Warsztat jest połączeniem działania teatralnego oraz zajęć rozwojowych, integracyjnych. Może wspomagać proces budowania zaufania w grupie, a także zachęcać uczestników do uważnego słuchania się nawzajem. Scenariusz wskazuje na wartość dzielenia się swoimi refleksjami, uczuciami, myślami z innymi osobami. Może być realizowany zarówno z uczniami starszych klas podstawówki (4-8), gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlnej. Można go poprowadzić w dniach poprzedzających zakończenie roku szkolnego jako godzinę wychowawczą lub zorganizować oólnoszkolną akcję zapraszać do niego różne klasy.

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
    Rodzaj zajęć przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
    Miejsce teren wokół szkoły, sala gimnastyczna / duża przestrzeń, korytarz szkolny
    Czas 45 minut
    Cel zajęć

    - zastanowienie nad formami spędzania wolnego czasu;

    - rozwijanie wyobraźni uczniów;

    - rozwijanie kreatywności i poczucia sprawczości uczestników przez tworzenie im okazji do organizowania sytuacji twórczych dla innych;

    - rozwijanie kreatywności i poczucia sprawczości uczestników przez tworzenie im okazji do organizowania sytuacji twórczych dla innych;

    - integrowanie grupy, wzmacnianie pozytywnych wzorców wzajemnego słuchania się, okazywania sobie uwagi i zainteresowania.

    Metody pracy wystawa, rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia głosowe

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Duża pusta przestrzeń – sala gimnastyczna, korytarz szkolny lub podwórko.

    Środki dydaktyczne

    Namioty / koce. Kartki z instrukcjami zadań. Przybory do pisania. 

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Przygotowanie 5 min.

    Poproś klasę o przyniesienie i rozbicie kilkunastu namiotów. Ewentualnie można je zastąpić domkami z krzeseł i koców lub stworzyć innego rodzaju kameralne przestrzenie – jednak namiot jest lepszy, bo przywodzi na myśl wyprawę. Podziel uczestników na trzyosobowe drużyny.

    Wariant: jeśli masz dużo namiotów, uczniowie mogą działać pojedynczo.

    W każdym namiocie umieść jedno zadanie performatywne pobudzające wyobraźnię. Mogą być to pytania lub zadania do wykonania związane z tematem wakacji. Rozpocznij akcję od przedstawienia reguł. W każdym namiocie uczestnicy spędzają maksymalnie trzy-cztery minuty, po sygnale (np. dźwięk dzwonka) muszą szybko zmienić namiot.

    2. Eksploracja 30 min.

    Propozycje zadań:

     1. Zamknij(cie) oczy. Pomyśl(cie) o dźwiękach, które kojarzą się Wam z wakacjami. Otwórz(cie) oczy. Jeśli jesteście w dwie lub trzy osoby to ustalcie, jakie to będą dźwięki. Włączcie dyktafon. Nagrajcie dźwięki. Wyłączcie dyktafon.

    (Wyposażenie namiotu: dyktafon, lub telefon z opcją nagrywania)

    2. Wypisz(cie) na kartce jak najwięcej zakończeń zdania. CHCIAŁ(A)BYM , żeby w wakacje….

    (Wyposażenie namiotu: kartka z zapisanym początkiem zdania, markery)

    3. Narysujcie mapy swoich ulubionych wakacyjnych miejsc. Jeśli jest Was więcej niż 1 osoba, pokażcie je sobie i opowiedzcie o nich

    (Wyposażanie namiotu kartki, flamastry)

    4. Połóżcie się w ulubionej pozycji, zrelaksujcie, zamknijcie oczy. Przez całą rundę myślcie o miejscu, do którego chcecie pojechać na wakacje, spróbujcie się tam przenieść, poczuć zapachy, usłyszeć dźwięki w tym miejscu, poczuć jego klimat, ciepło.

    5. Z przygotowanych materiałów stwórzcie bagaż podręczny dowolnego, wymyślonego przez Was rodzaju.

    Jeśli nie skończycie – zostawcie go do skończenia dla następnych osób. Jeśli znajdziecie niedokończoną konstrukcję – dokończcie ten element.

    (Wyposażenie namiotu: szary papier, taśmy, materiały różnego typu, worki na śmieci, fragmenty drutów, stelaży od rożnych urządzeń, kartony)

    6. Zastanów(cie) się, jakie miejsce najbardziej na świecie chcesz/ chcecie odwiedzić. Stwórzcie listę pytań, które chcielibyście zadać ludziom żyjącym w tym miejscu.

    (Wyposażenie namiotu: kartki, pisaki)

    7. Wyobraźcie sobie sytuację, co do której chcielibyście, by wydarzyła się w wakacje. Spróbujcie – każda osoba samodzielnie –naszkicować tę sytuację w dowolnej konwencji graficznej (abstrakcyjnie, realistycznie etc.)

    (Wyposażenie namiotu: kartki, markery, ołówki)

    8. Z zebranych w namiocie ubrań przygotujcie strój podróżnika. Ułóżcie instalację przedstawiająca ten sposób ubrania.

    (Wyposażenie namiotu: ubrania)

    9. Pomyślcie przez chwilę, czym dla Was jest prawdziwy odpoczynek. Każda osób niech zapisze jedno słowo-hasło (np. aktywność, spokój, rozluźnienie). Potem niech wręczy kartkę pozostałym osobom, które mają za zadanie zrobić koledze/koleżance masaż według tego słowa – bardziej relaksujący, delikatny lub aktywizujący.

    (Wyposażenie namiotu: kartki, pisaki)

    3. Podsumowanie 10 min.

    Po zakończonym zadaniu (każda osoba odwiedza co najmniej 5-6 namiotów) wydobądźcie wszystkie rzeczy z namiotów i zdecydujcie, jak można by z nich stworzyć wystawę (np. nagrane dźwięki przegrać na mp3, podłączyć do słuchawek i umieścić do odsłuchiwania; artefakty i zapisane rzeczy: jak je umieścić na wystawie). Spróbujcie stworzyć z tego ekspozycję dla innych osób w szkole. Możecie ją połączyć z powtórzeniem w jakiejś formie doświadczenia z namiotami – lub zaprojektować dla innej klasy własne zadania w namiotach.

    Porozmawiaj z uczniami o namiotowym ćwiczeniu – co było dla Was najciekawsze? Czy chcielibyście przygotować dla innych klas taką grę? Jakie inne zadania przychodzą Wam do głowy?

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Dorota Ogrodzka

    Artystka społeczna, pedagożka teatru, reżyserka i badaczka, aktywistka. Kuratorka i tutorka projektów artystyczno-społecznych i artywistycznych, wspiera zespoły twórcze, artystów, liderki lokalne. Wiceprezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym realizuje warsztaty, procesy twórcze, spektakle i wydarzenia. Jest członkinią międzynarodowej sieci Reshape, w której od 3 lat pracuje na rzecz rozwijania sektora kultury i sztuki. Współorganizatorka festiwalu SLOT ART, kuratorka programu warsztatowego, członkini Rady Slotu. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Polsko-Japońskiej Szkole Technik Komputerowych. Współpracuje z wieloma teatrami i instytucjami kultury oraz organizacjami, w Warszawie, kraju i zagranicą, m.in. z Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Krytyką Polityczną, Fundacją Szkoła Liderów, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Fundacją Sto Pociech, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Katarzyna Kotarska

    Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Karolina Pluta

    Stacja odpoczynek