"Ania z Zielonego Wzgórza" - scenariusz lekcji
Aleksandra Drzazga

"Ania z Zielonego Wzgórza" - scenariusz lekcji

Konspekt służy omówieniu lektury „Ania z Zielonego Wzgórza”. Scenariusz lekcji pozwala na analizę głównej postaci oraz jej relacji z dorosłymi. Zajęcia zaplanowane są na dwie godziny języka polskiego. Podczas pierwszej z nich uczniowie przyglądają się Ani jako bohaterce w okresie dorastania i z tej perspektywy analizują jej przygody. Druga godzina przeznaczona jest na zastanowienie się, jakie relacje łączą Anię z dorosłymi postaciami.

 

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 85 minut
  • Cel zajęć
    • analiza postaci: przyjrzenie się Ani jako bohaterce w okresie dorastania;
    • przyjrzenie się relacjom główne bohaterki z dorosłymi postaciami.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , improwizacje słowne, improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala z rozsuniętymi ławkami.

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie 10 min.

1. Poproś uczniów, aby dobrali się w grupy czteroosobowe. Powiedz, że dziś zajmiecie się bohaterką książki „Ania z Zielonego Wzgórza”.

Poleć uczniom, żeby w grupach zastanowili się, na jakim etapie życia znajduje się Ania. Jak by go nazwali? Co na to wskazuje?

2. Poproś każdą grupę o krótkie zaprezentowanie swoich przemyśleń.

Nawiązując do głosów, które padną, powiedz, że podczas dzisiejszych zajęć chcesz zaproponować rozmowę o Ani jako bohaterce w okresie dorastania.

2. Rozmowy o Ani 25 min.

1. Powiedz uczniom, że teraz będziecie pracować w nowych grupach (np. czteroosobowych) i lepiej przyjrzycie się Ani. Za chwilę podasz pięć kolejnych pytań – po odpowiedzi na każde z nich uczniowie będą mieć czas na rozmowę, a potem usłyszą następne pytanie. Poproś, aby w rozmowach zwracali uwagę, na te elementy, które wydają im się bliskie charakterystycznym elementom dorastania. 

Pierwsza runda: Opisz Anię w trzech słowach.

Druga runda: Co dla Ani jest trudne w dorastaniu?

Trzecia runda: Co dla Ani jest najlepszą rzeczą w dorastaniu? 

Czwarta runda: Czego dorośli mogliby się nauczyć od Ani?

Piąta runda: Jakie wydarzenie z życia Ani utkwiło Ci najbardziej w pamięci, dlaczego?

2. Spotkajcie się na forum i podsumujcie tę rundę wymian wspólną rozmową. Jaki obraz dorastającej osoby wyłania się z książki? W czym Ania jest do was podobna, a w czym inna?

3. Ania i dorośli 40 min.

1. Powiedz uczniom, że chcesz ich zaprosić do rozmowy o dorosłych w życiu Ani. Wskażcie wspólnie dorosłych bohaterów, z którymi łączą Anię ważne relacje bądź wydarzenia (prawdopodobnie będą to: Mateusz, Maryla, Małgorzata Linde, Muriel Stacy, Józefina Burry).

2. Podziel klasę ponownie na kilka grup i rozlosuj między nie podanych przez uczniów bohaterów. Niech w zespołach ich członkowie zastanowią się:

– Jakie wartości reprezentuje dany dorosły?

- Co kieruje tym dorosłym w relacji z Anią?

- Czego Ania szuka w relacji z tą osobą?

3. Następnie poproś każdą grupę aby stworzyła rzeźbę, która zobrazuje relację Ani i wybranego dorosłego bohatera. Jaka postawa odda nastawienie danego dorosłego do Ani? Jaka postawa obrazuje stosunek Ani do tej osoby?

Wariant: Możecie uzupełnić Wasze rzeźby o element teatralny i nieco je ożywić – niech każda z figur w rzeźbie wypowie jedno zdanie, w którym zwraca się do drugiej postaci. Co by sobie mogli nawzajem powiedzieć? 

Kiedy uczniowie będą pracować, wyklej taśmą malarską na podłodze duży prostokąt. Kiedy zespoły zakończą pracę, poproś, aby reprezentanci grup - każda para - weszli w wyznaczone pole, jak na stronę książeczki lub scenę i zastygli w rzeźbie. Możesz puścić muzykę. W momencie zatrzymania muzyki posągi wymieniają się przygotowanymi zdaniami. 

4. Podsumowanie ćwiczenia

Zastanówcie się wspolnie: kim są dorośli w życiu Ani? Jaką pełnią rolę? Czego Ania uczy się od dorosłych, a czego dorośli uczą się od Ani? Co ważnego dla Ani/ dla młodego człowieka jest w tych relacjach?

4. Podsumowanie 10 min.

Podsumujcie zajęcia. Co ważnego dla Ciebie jako młodego człowieka pojawiło się dzisiaj na zajęciach? Które z doświadczeń Ani wydaje Ci się kluczowe dla zrozumienia etapu dorastania przez dorosłych?

Czy opowieść o Ani jest aktualna? Czy dorastanie kiedyś i dziś to inne dorastanie?

Rozwinięcie: Wasze rozważania o dorastaniu i relacji młodzieży z dorosłymi możecie kontynuować na godzinie wychowawczej. Pomoże w tym konspekt zajęć "Nastolatek, czyli kto?" autorstwa Aleksandry Drzazgi. Link do niego znajdziecie na dole strony.

Zobacz też

Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza", Kraków 2012.

O autorach

Aleksandra Drzazga

Nauczycielka w ZSOT w Lublińcu, reżyserka teatru dzieci i młodzieży (dyplom we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych), edukatorka teatralna. Przez 14 lat prowadziła autorskie zajęcia wychowanie do twórczości-teatr jako część projektu Klasy Aktywności Twórczej w publicznej szkole w Bytomiu. Autorka artykułów z zakresu edukacji kulturowej. Prowadzi własny projekt "Teatr. Szkoła", czyli warsztaty z pedagogiki teatru dla klas z bytomskich szkół podstawowych w Bytomskim Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli z zakresu pedagogiki teatru, edukacji teatralnej i kulturalnej. Obecnie wspiera nauczycieli w realizacji projektów edukacyjno-kulturalnych w Bytomskim Programie Edukacji Kulturalnej POKŁADY KULTURY.

Aleksandra Drzazga

Podobne konspekty