Scenariusz jest pierwszą częścią cyklu warsztatów, których celem jest stworzenie małej formy teatralnej na temat własnej szkoły (etiudy, sekwencji scen, spektaklu) na bazie materiału dźwiękowego. Cykl warsztatów podzielony został na trzy części: 1. field recording (w tym część terenowa i stacjonarna, m.in. nagrywanie i wstępny opis materiału dźwiękowego); 2. część scenariopisarska oraz 3. część poświęcona teatralnej pracy wokół wypracowanego wcześniej materiału. W pierwszej części uczniowie tworzą mapę/plan szkoły, które następnie uzupełniają o mapę dźwiękową tej przestrzeni. Uczestnicy warsztatów rejestrują dźwięki szkoły oraz zastanawiają się nad pojęciami: pejzażu akustycznego oraz przestrzeni dźwiękowej.
Dla poszczególnych etapów pracy: sala o dużej płaskiej przestrzeni; przestrzeń całej szkoły i szkolnego podwórka; stanowiska do pracy przy komputerze (ławki, komputery stacjonarne lub laptopy).
Wersja minimum:
Wersja profesjonalna (wyższa jakość nagrania):
Więcej informacji na temat field recordingu w rubryce: bibliografia.
Scenariusz zajęć inspirowany jest cyklem warsztatów „Śpiewy historyczne” realizowanym w ramach Projektu Off Opera 2019 – www.offopera.pl
Zaproś uczniów do wspólnej rozgrzewki:
- Poleć, by każdy w swoim tempie swobodnie poruszał się w przestrzeni, w której odbywają się warsztaty. Zaznacz, że w dowolnym momencie można zmienić prędkość przemieszczania się (przyspieszać, zwalniać).
- Poproś, by uczniowie zwalniali stopniowo tempo swojego przemieszczania się po sali warsztatowej, aż do bardzo powolnego poruszania się.
- Kiedy zatrzymają się, poproś, by każdy zatkał uszy dłońmi, a następnie dokładnie rozejrzał się dookoła siebie. Niech uczestnicy przyjrzą się, w której przestrzeni się teraz znajdują, kto jest dookoła nich, czy w sali są jakieś charakterystyczne elementy. Po chwili daj sygnał, aby uczniowie oderwali dłonie od uszu.
- Poproś uczniów, by zamknęli oczy i dalej bardzo powoli przemieszczali się po sali, zwracając uwagę na to, co słyszą:
Wyjdź razem z uczniami z sali, w której odbywają się zajęcia. Wybierz jedną przestrzeń, w której powtórzycie to samo ćwiczenie (np. boisko szkolne, sala gimnastyczna, stołówka, korytarz, hall).
Po skończeniu działania zachęć uczniów do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami:
Poinformuj uczniów, że celem dzisiejszego warsztatu będzie refleksja nad przestrzenią dźwiękową waszego wspólnego najbliższego otoczenia – szkoły. Spytaj uczniów:
Po rozmowie, przekaż uczniom, że zaraz wyruszą na badania terenowe, by „wsłuchać się” w szkołę. Zapowiedz, że najbliższa część zajęć posłuży im do zaplanowania tej wyprawy. Poproś ich, by podzielili się na trzy zespoły.
1. Każdy zespół losuje jedną kartkę z zapisaną płaszczyzną pojęcia dźwiękowej przestrzeni szkoły:
2. Przed rozpoczęciem pracy, poproś uczniów, by w zespołach wspólnie zastanowili się nad odpowiedzią na trzy pytania:
3. Każdemu zespołowi rozdaj arkusz szarego papieru oraz przybory do pisania. Poinformuj, że ich zadanie polegać będzie na stworzeniu mapy szkoły w taki sposób, by uwzględnić na niej wylosowany temat. Wybór formy graficznej mapy należy do grupy.
Po dyskusji w zespołach uczniowie przygotowują własne mapy szkolnej przestrzeni.
Po stworzeniu mapy szkoły, poproś uczniów, aby zebrali się w jednym miejscu. Krótko zaprezentuj obsługę sprzętu do rejestracji dźwięku (dyktafony cyfrowe, rejestratory dźwięku, adaptery, słuchawki, osłony przeciwwietrzne, futra – w zależności od rodzaju sprzętu, którym dysponujesz).
Zadaniem każdego zespołu jest zebranie (zarejestrowanie) dźwięków wydawanych przez szkołę zgodnie z wcześniej otrzymaną (wylosowaną) płaszczyzną.
Zasugeruj uczniom, by w swoich wędrówkach po szkole korzystali z map, które sami stworzyli: mogą im posłużyć do sporządzania notatek, które będą pomocne podczas analizy i opisywania zgromadzonego materiału dźwiękowego.
Następnie zaproś uczestników warsztatu do wyjścia w teren – w przestrzeń szkoły. Dokładnie określ czas powrotu do sali, w której odbywają się zajęcia.
Jeśli dysponujesz większą ilością czasu, zaproś uczniów w wędrówkę po szkole przez 45-60 minut.
1. Gdy grupy uczniów zaczną wracać do sali warsztatowej, poproś, by rozpoczęły zgrywanie zarejestrowanego materiału dźwiękowego na wspólny dysk na jednym komputerze stacjonarnym/ laptopie. Warto także stworzyć wirtualny dysk (np. Google), by wszyscy uczestnicy warsztatów mieli dostęp do zgromadzonego materiału.
Zasugeruj uczniom, by pliki zawierające poszczególne nagrania kolejno numerować i krótko opisywać (np. 01. Dzwonek szkolny, 02. Sala gimnastyczna podczas lekcji, 03. Rozmowa z panią sekretarką, itd.) – tak, by ułatwić identyfikację poszczególnych dźwięków. Warto, by numery poszczególnych dźwięków/plików znalazły się także na mapach szkoły przygotowanych przez uczniów.
2. Poleć, by uczniowie w widocznym miejscu umieścili swoje mapy. Zaproś uczestników do wspólnego oglądania zgromadzonych na nich zapisków. Następnie poproś o zajęcie miejsc w kole i rozpocznij dyskusję. Możesz posłużyć się poniższymi pytaniami/tematami:
3. Krótko podsumuj dyskusję i przekaż uczniom informację, że na kolejnych zajęciach z tego cyklu przyjrzycie się (a raczej „przysłyszycie się”) bliżej zarejestrowanym przez nich dźwiękom, a następnie będziecie próbowali wspólnie dokonać literackiej interpretacji przestrzeni dźwiękowej Waszej szkoły.
Wariant: Poproś uczniów, by w domu, w wolnej chwili zapoznali się ze zgromadzonym materiałem dostępnym na wirtualnym dysku. Niech każdy z uczniów wybierze jedno nagranie / jeden plik, które w szczególny sposób go zainteresowało, zaciekawiło.
Animator i menadżer kultury, teatrolog i polonista, koordynator projektów z zakresu edukacji kulturowej. Współtwórca Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury (SMAK), które realizuje projekty społeczno-artystyczne, m.in. cykliczny OFF Opera. Prowadzi w Poznaniu przestrzeń społecznego centrum kultury Fyrtel Główna. Zaangażowany w działania pedagogiczno-teatralne – współpracował z wieloma teatrami i instytucjami kultury. Jako reżyser/pedagog teatru zrealizował kilka spektakli i działań performatywnych. Prowadzi zajęcia i warsztaty, opiekuje się procesami twórczymi. Lubi operę
Wiek 16-19 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 13-16 lat