Uczniowie poznają postać detektywa Pozytywki z książek Grzegorza Kasdepkego. Wysłuchają kilku wybranych zagadek i poszukają ich wyjaśnienia. Opowiedzą o swoich rozwiązaniach w formie tearu kamishibai.
Przestrzeń dla grup do tworzenia pracy plastycznej.
Kartki w dużym formacie (np. A3): po trzy sztuki dla każdego zespołu. Kredki lub flamastry.
Usiądź z uczniami w kole, przeczytaj im wybrane dwie-trzy historie-zagadki z książki „Detektyw Pozytywka”. Poproś, by podczas słuchania Twoi uczniowie zapamiętali, jak najwięcej przedmiotów, stwórzcie ich bank (każdą nazwę zapiszcie na osobnej kartce i wrzućcie do jednego pojemnika). Nie ujawniaj wyjaśnienia zagadek! Przedyskutujcie „metody śledcze” detektywa Pozytywki – w jaki sposób działa, żeby rozwiązać sprawę?
Poproś, aby uczniowie ustawili się w dwóch rzędach i zwrócili twarzami do siebie. Nadaj rzędom nazwy A i B. Wyjaśnij uczestnikom, że za chwilę osoby z rzędu A odwrócą się plecami do kolegów. Osoby z rzędu B dostaną kartkę z hasłem z banku przedmiotów. Ich zadaniem będzie narysować palcem na plecach kolegi ten przedmiot, a zadaniem osób z rzędu A – odgadnięcie, co to za rzecz. Losuj kolejne przedmioty – raz niech rysuje rząd A, drugim razem rząd B.
Zaprezentuj uczniom zasadę działania teatru kamishibai – możesz pokazać przykładowy film lub samodzielnie pokazać kolejną historię Pozytywki. Zapytaj swoich uczniów czego potrzebują do tego, by go stworzyć? Poszukajcie wspólnie w klasie kształtu prostokąta, który mógłby być waszą ramą (okienkiem) teatru kamishibai, a jednocześnie miejscem prezentacji.
Stojąc w rzędzie, grupa ustawia się od najniższego detektywa do najwyższego. Podziel ją na trzy-czteroosobowe osobowe zespoły.
Poproś, by każda grupa detektywów wybrała sobie jedną zagadkę, której wysłuchali na początku zajęć i zastanowiła się nad jej wyjaśnieniem. Co mogło się stać? Jak doszło zgłoszonej detektywowi Pozytywce sytuacji? Niech grupy przedyskutują w grupach swoje pomysły i ustalą wspólną wersję wydarzeń. Następnie niech zdecydują, jak opowiedzieć o tym na trzech obrazkach. Każdy zespół otrzymuje trzy kartki, na których rysuje swoje zakończenie (rozwiązanie) historii (trzy sekwencje jak w teatrze kamishibai).
Uwaga: jeśli Twoja grupa potrafi sprawnie poradzić sobie z napisaniem tekstu, poproś, by zapisała go na odwrocie rysunków (mogą wtedy jednocześnie pokazywać obrazek i czytać).
Zaprezentujcie wyniki swoich śledztw w wybranym wcześniej miejscu w klasie – niech każda grupa opowie o wyjaśnieniu zagadki, prezentując kolejne obrazki. Przedyskutujcie, na ile prawdopodobne są zaproponowane przez detektywów rozwiązania.
Aby poprowadzić zajęcia online skorzystaj z Zooma. Pracę trzyosobowych grup poprowadź w pokojach (opcja Breakout Rooms). Wyjaśnij uczniom, aby przygotowali trzy obrazki, które będą potem pokazywać do kamery (jedna osoba w grupie przygotowuje jeden obrazek). Podczas prezentacji ramą kamishibai jest okienko zooma, uczniowie w pokojach przygotowują swoje alternatywne wersje historii. W trakcie prezentacji poproś uczniów, żeby wybrali opcję Speaker View - dzięki temu będą widzieć duży obraz mówiącej osoby.
Pedagożka teatru, dokumentalistka, absolwentka: wiedzy o teatrze, mediów interaktywnych i widowisk (Uniwersytet Adama Mickiewicza) oraz pedagogiki teatru (Uniwersytet Warszawski). Pracuje z dziećmi, młodzieżą, osobami z niepełnosprawnościami, nauczycielami. Od 2017 roku opiekuje się Archiwum Jana Dormana w Instytucie Teatralnym. Autorka artykułów o działaniach pedagogiczno-teatralnych Dormana.
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat