W dramacie Juliusza Słowackiego Kordian wyrusza w podróż po Europie. To wyprawa nie tylko do nowych miejsc, ale i w głąb siebie. Zadaniem uczniów będzie stworzenie dziennika podróży bohatera na podstawie aktu II dramatu zatytułowanego „Wędrowiec” i prześledzenie jej wpływu na Kordiana.
- analiza aktu dramatu;
- przyjrzenie się przemianie bohatera zachodzącej w podróży.
Przestrzeń pozwalająca na pracę w grupach z tekstem oraz tworzenie i prezentację etiud.
Akt II „Kordiana", kartki A4.
Zapowiedz uczniom, że podczas dzisiejszych zajęć przyjrzycie się podróży, którą Kordian odbywa w II akcie zatytułowanym „Wędrowiec”, i zastanowicie wspólnie, jaki miała ona wpływ na bohatera. Powiedz, że zaczniecie od przyjrzenia się Kordianowi u progu podróży: kim jest? Co czuje, myśli? Jak te uczucia czy refleksje odzwierciedlają się w jego ciele (postawa ciała, wyraz twarzy)? Czy ma jakieś rekwizyty?
Poproś, aby wszystkie swoje obserwacje uczniowie zebrali, tworząc rysunkowy portret bohatera. Pierwsza chętna osoba podchodzi do tablicy i umieszcza tam pierwszy znaczący element. Druga dodaje kolejny fragment. Ćwiczenie trwa do momentu, w którym klasa uzna, że portret został ukończony.
1. Podziel klasę na cztery grupy. Każda będzie się zajmowała jednym etapem podróży (Londyn + Dover, Włochy, Watykan, Mont Blanc) i analizowała fragmenty dramatu pod kątem miejsc, które odwiedzał Kordian.
2. Powiedz uczniom, że na podstawie słów bohatera, można zrekonstruować jego osobowość, poznać sposób patrzenia na świat i kształtujące się poglądy. Poproś, aby przyjrzyjrzeli się wypowiedziom Kordiana, rozmawiając o fragmentach, w których bohater:
- charakteryzuje/opisuje miejsca, zdarzenia;
- dzieli się swoimi spostrzeżeniami, refleksjami dotyczącymi natury ludzkiej;
- opisuje swoje wewnętrzne przeżycia.
Uczniowie pozostają w grupach. Powiedz, że ich zadaniem będzie teraz stworzenie relacji z podróży Kordiana. Niech podczas pracy kierują się swoimi odkryciami z poprzedniego ćwiczenia. Zaznacz, by za pomocą formy próbowali oddać stan wewnętrzny bohatera, nastrój, w którym się znajduje, atmosferę miejsca, w którym przebywa. Przypomnij, że autorzy relacji z podróży często „piszą na gorąco”, ukazując własne emocje, zapisując wrażenia czy refleksje.
Wybierz jedną formę relacji z podróży. Przykładowo może to być: dziennik z podróży, blog, v-blog, reportaż, komiksowe story board.
Możesz przeznaczyć chwilę na przybliżenie wybranej formy, aby młodzież miała punkt odniesienia.
1. Zadaniem uczniów będzie teraz przygotowanie scen na podstawie stworzonych dzienników.
2. Zaprezentujcie je zgodnie z kolejnością miejsc w podróży Kordiana. Po każdym przystanku podróży moderuj rozmowę dotyczącą sceny, która pozwoli zobaczyć jak zmieniał się bohater w stosunku do poprzedniej sceny.
Na zakończenie zajęć spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Jak zmienia się bohater po odbytej podróży? Kim jest teraz?
W podsumowaniu możecie stworzyć rysunkowy portret, analogiczny do tego, który powstał w pierwszym ćwiczeniu – i zestawić oba wizerunki ze sobą.
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 16-19 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat