Celem cyklu zajęć jest przygotowanie przez uczniów teatralnej wypowiedzi dotyczącej tematu niepodległości i związanej z nim kategorii wolności. Warsztat skłania do refleksji na temat własnego, indywidualnego rozumienia tych pojęć. Zaprasza też do poszukiwania inspirujących – alternatywnych wobec znanych z historii politycznej głównego nurtu – postaci, które starają się lub starały o niepodległość i wolność w różnych dziedzinach życia. Podczas kolejnych spotkań uczniowie stają przed pytaniami o granice, ograniczenia (wewnętrzne i zewnętrzne ) i doświadczenie ich przekraczania, mają okazję do uświadomienia sobie oraz nazwania własnych granic i potrzeb związanych z poczuciem wolności, a także skonfrontowania oficjalnych narracji historycznych z osobistymi historiami.
Sala z krzesłami i wyposażeniem multimedialnym.
Rzutnik, komputer, ekran.
Sprzęt do nagrywania kable (mogą być zwykłe smartfony).
Megafon.
Na początku zaproponuj kilka ćwiczeń na rozruch i rozgrzanie. Wszystkie zaproponowane działania dotyczą naruszania, chronienia własnej niezależności, wolności ciała.
Po tych działaniach zainicjuj rozmowę podsumowującą dotychczasowe etapy:
- w odniesieniu do rozgrzewki porozmawiajcie o granicach ciała – kiedy czuliście, w relacji z innymi osobami, czy i kiedy czuliście, że wasze granice są przekraczane, a kiedy z kolei w waszym odczuciu były szanowane?
- w kontekście działań dwójkowych: jak się czuliście w poszczególnych rolach?Cco było trudne? Kiedy czuliście utratę komfortu? Jakie sytuacje/obrazy/relacje/metafory przychodzą wam do głowy jako skojarzenia do tych akcji? Gdyby te sekwencje miały być scenami teatralnymi to jaki stan/sytuacje/problem społeczny czy egzystencjalny by opisywały?
Poproś, by uczestnicy i uczestniczki stworzyli ciasny krąg. Niech ochotnik/ochotniczka wejdzie do środka. Zadaniem kręgu jest nie wypuścić osoby na zewnątrz, zadaniem ochotnika – wydostać się za wszelką cenę. Powtórzcie akcję trzykrotnie. Zachęć grupę do stosowania różnych technik zatrzymywania. Powtórz pytania, które zdałeś/zdałaś po poprzedniej części.
Zapytaj uczestników i uczestniczki o ich definicje słowa niepodległość. Najlepiej podziel ich na grupy trzy-, czteroosobowe i poproś, by wypisali hasła, które kojarzą im się ze słowem niepodległość – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Potem zachęć, by używając kilku z tych zebranych haseł, sformułowali własną definicję słowa niepodległość. Potem zbierzcie się na forum, porozmawiajcie o pracy w grupach i jej efektach, przeczytajcie sformułowane definicje. Z czym się im kojarzy, jak odnoszą je do osobistego życia. Czy czują, że obecnie coś ogranicz ich wolność osobistą lub obywatelską? Czy przypuszczają, że w przyszłości tak może się stać? Czy kiedyś odczuwali coś podobnego? Niech postarają się poszukać choćby minimalnych doświadczeń tego typu.
Ważne jest, by uczulić uczestników na wartość przytoczenia dokładnych sformułowań, które padają, uważność w trakcie prowadzenia wywiadu, wychwytywanie obrazów i szczegółów. Jeśli to możliwe, zaznajom ich wcześniej z formą wywiadu, przeczytaj i omów wspólnie z nimi kilka wartościowych, dobrze poprowadzonych wywiadów (patrz konteksty).
Poproś uczestników, by nadal pracowali w trójkach. Zadaniem jest nagranie materiału w dowolnej konwencji: może być to video-performans, dokument, etiuda teatralna. Ważne, by sekwencje były inspirowane historiami z Osobistego Dnia Niepodległości, mogą też być związane z działaniem z rozgrzewki, dyskusją. Uczestnicy wybierają, czy sami tworzą sytuację i ją nagrywają, czy szukają w przestrzeni publicznej interesujących ich zdarzeń. Poproś ich, by pomyśleli o tym nagrywanym materiale jak o pracy wideo, mogą ją pomiędzy zajęciami dowolnie zmontować, przetworzyć przy użyciu filtrów lub efektów. Wcześniej możesz pokazać im prace współczesnych artystów wideo (np. Billa Violi – dostępne na portalu YouTube).
Na kolejnym spotkaniu zaproś uczestników do zaprezentowania nagrań. Porozmawiajcie o tym, co widzicie: jakie pytania stawia dany materiał, do jakich kategorii się odnosi, jakie rozumienie niepodległości, wolności, granicy wprowadza?
Zaproś grupę do zastanowienia się, w jakie tematy, sekwencje, historie układają się przygotowane przez trójki filmy? Czy da się je ułożyć w jakiś cykl lub jakoś pogrupować? Zastanówcie się wspólnie nad możliwościami wykorzystania zebranego materiału do prezentacji w szkole.
1. Poproś każdą osobę, by wyszukała jedną postać (współczesną lub historyczną), która dla niej jest inspirującym przykładem starań o niepodległość w dowolnej dziedzinie życia społecznego, politycznego, kulturalnego, osobistego. Zachęć ich do szerokich poszukiwań, do myślenia poza głównym nurtem historii Polski. Każdą osobę poproś o napisanie krótkiego biogramu, zachęć, by ująć w nim jakieś szczegóły, obrazy, konkretne przykłady tych starań.
2. Poproś uczestników, by dobrali się w pary. Niech opowiedzą sobie w parach o swoich bohaterach i niech wybiorą z każdego biogramu dwa, trzy kluczowe zdania (jak wizytówki, które są w sanie zapamiętać i wygłosić z pamięci).
3. Następnie wprowadź kilka zadań na działania w parach polegające na formowaniu ciała partnera. Może to być prowadzenie jednej osoby przez drugą za palec z zamkniętymi oczami, dawanie dłonią impulsu formującego ciało i zatrzymywanie pozycji.
4. Następne poproś pary o utworzenie grup obserwatorów i działających: niech duety działające wejdą w przestrzeń i po kolei każda para podejmie interakcje – jedna osoba formuje, zatrzymuje postać w geście/pomniku nawiązującym do jej biografii, a następni wygłasza biogram (można użyć megafonu). Potem następuje zamiana ról, a dalej zamiana grup. Ważne, by akcja odbywała się dynamicznie oraz żeby uwrażliwić performerów na to, że sam proces formowania rzeźby jest częścią akcji.
5. Po zakończonym działaniu porozmawiaj w uczestnikami: co was poruszyło? które opowieści, postaci, przykłady? Jak to rozszerza pojęcie niepodległości? Co łączy te osoby, co je różni? Co dla was osobiście jest najbardziej inspirujące?
Porozmawiaj z uczniami też o tym, jak wykorzystać przygotowane sekwencje: zarówno z Osobistego Dnia Niepodległości, jak i z zadania z bohaterami i bohaterkami.
Spróbujcie zaprojektować scenariusz działania/ mini-prezentacji w szkole z użyciem zarówno wideo, jak i działań z bohaterami niepodległości. Potraktujcie poszczególne materiały, jak klocki, z których można zbudować całość.
W trakcie projektowania możesz podzielić uczestników na grupy, prosząc, by każda opracowała własny scenariusz takiej szkolnej akademii, według własnego uznania łącząc elementy wypracowane we wcześniejszych etapach. Pomocne może okazać się zapisanie umownej nazwy każdego elementu (każdego nagrania i każdego wcześniej wymyślonego działania) na jednej kartce. Za pomocą zbioru kartek, przesuwając je, układając w przestrzeni, łącząc je uczniowie mogą dowolnie projektować przebieg prezentacji.
Porównajcie efekty pracy różnych grup i przedyskutujcie, na co decydujecie się ostatecznie (możecie wybrać wariant zaproponowany przez jedną grupę lub skompilować propozycje kilku grup). Zdecydujcie, które sytuacje pokażecie na forum szkoły – może niektóre z nich mogą stać się krótkimi happeningowymi formami dziejącymi się w trakcie przerwy?
Artystka społeczna, pedagożka teatru, reżyserka i badaczka, aktywistka. Kuratorka i tutorka projektów artystyczno-społecznych i artywistycznych, wspiera zespoły twórcze, artystów, liderki lokalne. Wiceprezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym realizuje warsztaty, procesy twórcze, spektakle i wydarzenia. Jest członkinią międzynarodowej sieci Reshape, w której od 3 lat pracuje na rzecz rozwijania sektora kultury i sztuki. Współorganizatorka festiwalu SLOT ART, kuratorka programu warsztatowego, członkini Rady Slotu. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Polsko-Japońskiej Szkole Technik Komputerowych. Współpracuje z wieloma teatrami i instytucjami kultury oraz organizacjami, w Warszawie, kraju i zagranicą, m.in. z Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Krytyką Polityczną, Fundacją Szkoła Liderów, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Fundacją Sto Pociech, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.
Wiek 16-19 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat