Co mieszka w piórniku – zajęcia plastyczne
Bogumiła Stachurska

Co mieszka w piórniku – zajęcia plastyczne

Wykorzystanie prostych szkolnych przyborów do stworzenia kompozycji plastycznej typu relief.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć plastyka / sztuka / wiedza o kulturze, nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • Stworzenie obrazu plastycznego z przyborów szkolnych;
    • Rozwijanie wyobraźni poprzez zabawy konstrukcyjne;
    • Próba nadania tytułu fotografii, pracy plastycznej;
    • Rozwój umiejętności retorycznych przez zabawy słowotwórcze.
  • Metody pracy improwizacje słowne, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia konstruktorskie i manualne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Można pracować tradycyjnym /codziennym/ ustawieniem stolików lub ławek. Jednakże lepiej i ciekawiej jest rozstawić stoliki w taki sposób, aby każdy mógł pracować oddzielnie. Rozstawiamy je w równych odstępach w liniach równoległych i prostopadłych np. do tablicy lub okna, tworząc tym samym swoistą kompozycję geometryczną przestrzeni klasy.

Środki dydaktyczne

Arkusze A3 bristolu lub sztywnego papieru, tektury (po jednym dla każdego ucznia) w różnych kolorach lub jeden kolor dla wszystkich. Świetnie nadają się arkusze szarego papieru falistego podkreślające charakter reliefu. Aparat fotograficzny, komputer lub projektor.

Przebieg zajęć

1. Przestrzeń 5 min.

Jeśli udało się zaaranżować przestrzeń klasy nowym ustawieniem ławek tak, aby powstała z nich kompozycja przestrzenna, omów to z uczniami przed przystąpieniem do zadania. Zapytaj ich o wrażenia.

 

2. Przygotowanie przyborów 5 min.

Poproś każdego ucznia o przygotowanie, wybór o sześć-osiem przyborów szkolnych, które nosi w piórniku. Przybory powinny być zróżnicowane pod względem wielkości  i  formy: ołówek, gumka, kredki, temperówka, cyrkiel, linijka, klej, nożyczki, flamastry. Niektóre np. kredki i flamastry mogą się powtarzać.

 

3. Portret 10 min.

Rozdaj każdemu arkusz bristolu. Każdy uczeń z wybranych przedmiotów układa w dowolny sposób twarz/portret, wypełniając całą powierzchnię arkusza.

Warto pilnować, aby kompozycja całości była harmonijna i zrównoważona, zwracając uwagę na odległości między elementami, a przez to czytelna w swojej ekspresji i kompozycji.

Zróbcie zdjęcia prac.

 

4. Zmiana tematu 10 min.

Zaproponuj podobną układankę/relief na inny temat:  np. postać / ludzik, krajobraz. Sfotografujcie prace.

5. Pokaz slajdów i tytułowanie 15 min.

Zróbcie pokaz slajdów lub  w późniejszym czasie wystawę zdjęć.

Nadajcie nazwy lub tytuły poszczególnym pracom. Warto poszukać, aby tytuły odbiegały od pierwszych skojarzeń, były jak najbardziej abstrakcyjne i nietypowe.

O autorach

Bogumiła Stachurska

Bogumiła Stachurska

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Piórnikowy relief-assemblage

    Bogumiła Stachurska

    Piórnikowy relief-assemblage

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Kapelusz, krzesło, stara walizka... – historie inspirowane przedmiotami

    Justyna Droń

    Kapelusz, krzesło, stara walizka... – historie inspirowane przedmiotami

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

    Aleksandra Drzazga

    Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co tu się stało!? Integracja

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!? Integracja