Romantyzm to epoka, która dostrzegła znaczenie emocji. W tym konspekcie emocje stają się kluczem do zrozumienia Wielkiej Improwizacji z cz. III „Dziadów" Adama Mickiewicza. Uczestnicy prześledzą uważnie wypowiedż Konrada i poszukają nazw dla emocji, które przeżywa bohater. Zajęcia są pomyślane jako wprowadzenie do analizy tekstu, który dla współczesnych młodych czytelników może stanowić wyzwanie.
Poproś uczniów o przeczytanie tekstu Wielkiej Improwizacji przed zajęciami.
Wydrukowane egzemplarze Wielkiej Improwizacji (po jednym egzemplarzu dla pary).
1. Wyjaśnij uczniom, że na dzisiejszych zajęciach będziecie wczytywać się w tekst Wielkiej Improwizacji przez pryzmat emocji bohatera. Zacytuj fragment dramatu, w którym Konrad mówi:
Uczucie krąży w duszy, rozpala się, żarzy,
Jak krew po swych głębokich, niewidomych cieśniach;
Ile krwi tylko ludzie widzą w mojej twarzy,
Tyle tylko z mych uczuć dostrzegą w mych pieśniach.
Zapowiedz, że podczas dzisiejszej lekcji podejmiecie wyzwanie rzucone przez Konrada w tych słowach i będziecie odczytywać uczucia, które przeżywa bohater, tworząc Wielką Improwizację.
2. Poproś, aby każda osoba w parze wybrała jeden fragment tekstu, który z jakiegoś powodu najbardziej ją zaciekawił, zatrzymał, zastanowił (wystarczy 1-4 wersy). Następnie poproś, by osoby w duecie odczytały kolejno wybrany przez każdą z nich urywek tekstu, starając się oddać głosem obecne w tym fragmencie emocje. Po zaprezentowaniu fragmentów w parach zaproś duety do wymiany zdań: niech wspólnie zastanowią się, jakie emocje pojawiają się w odczytanych przez nich fragmentach? Co wywołało każdą z tych emocji u Konrada?
Poleć, aby uczestnicy pracowali nadal w parach. Rozdaj im wydrukowane teksty Wielkiej Imporowzacji i poproś, aby duety przeczytały cały utwór, starająć się przyjrzeć emocjom, które przeżywa Konrad. Nich zaznaczą partie tekstu, w których dostrzegają jakąś emocję i zapiszą jej nazwę na marginesie. Możesz im rozdać pomocniczo listę emocji [załącznik].
Emocje: złość, wstyd, rozczarowanie tęsknota, zaskoczenie, duma, wstyd, gniew, strach, radość, ekscytacja, zażenowanie, spokój, wściekłość, przerażenie, rozpacz, satysfakcja, podniecenie, niepokój, entuzjazm, przerażenie, zadowolenie, odwaga, irytacja, smutek, wściekłość, żal, agresja, frustracja, pogarda, nienawiść, oburzenie, zachwyt, bezsilność, akceptacja, zrezygnowanie, ciekawość, zaufanie, zgorszenie, wdzięczność, upokorzenie, zmęczenie, żartobliwość, optymizm, bliskość, rozgoryczenie.
1. Poproś, aby każdy duet zwrócił uwagę na zapisane na marginesie nazwy emocji. Czy jakieś z nich pojawiają się kilkukrotnie? Daj uczniom chwilę na określenie, jakie emocje dominują w tekście Wielkiej Improwizacji.
2. Zaproś uczniów do wymiany zdań na forum. Które z emocji dominują w Waszym opisie tekstu? Co to mówi Waszym zdaniem o Konradzie?
Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat