Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Dzięki nim, indywidualnie dostosowujemy stronę do Twoich potrzeb. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się o polityce prywatności.
Spotkanie w ramach „Tygodnia z Teatroteką Szkolną" w Białymstoku zaplanowane zostało wokół tematyki związanej z historią regionu, która może być inspiracją do twórczej pracy z dziećmi i młodzieżą. Dyskusji Scena lokalna – historia regionu jako punkt wyjścia do działań teatralnych z dziećmi i młodzieżą” towarzyszyć będzie prezentacji portalu „Teatroteka Szkolna" oraz warsztaty „Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?”
Białostocka część „Tygodnia z Teatroteką Szkolną" odbywa się w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki we współpracy z Centrum im. Ludwika Zamenhofa, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Miejski Ośrodek Doskonalenia Metodycznego w Białymstoku. Prezentacji portalu „Teatroteka Szkolna" towarzyszyć będą warsztaty poprowadzone przez pedagogów teatru oraz rozmowa o działaniach edukacyjnych inspirowanych historią regionu.
INFORMACJE I ZAPISY: teatroteka.bialystok@gmail.com, tel. 85 67 67 367
PROGRAM:
22.09 | Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, ul. Elektryczna 12, Białystok
16.00-17.00 – dyskusja:Scena lokalna – historia regionu jako punkt wyjścia do działań teatralnych z dziećmi i młodzieżą.
Paneliści: Agnieszka Korytkowska-Mazur (Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku), Agata Gołąb (Muzeum Dulag 121 Pruszków), Agnieszka Zachariewicz (Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie), Mateusz Budzyński (Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku), Mariusz Sokołowski (nauczyciel Gimnazjum im. Witolda Rybczyńskiego w Wasilkowie); moderator: Justyna Czarnota (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie)
17.00-17.30 – przerwa kawowa
17.30-19.30 – Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu „Teatroteka Szkolna” w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami. Prowadzenie: Justyna Czarnota i Dorota Ogrodzka
PANELIŚCI I PROWADZĄCY WARSZTATY:
Agnieszka Korytkowska-Mazur – dyrektor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, reżyserka, scenarzystka, kulturoznawczyni, teatrolożka. Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Teatralnej w Warszawie (kierunki: wiedza o teatrze, reżyseria) oraz Instytutu Sztuki PAN. Producentka teatralna i muzyczna, felietonistka „Sceny", „Notatnika Teatralnego", autorka artykułów w „Pamiętniku Teatralnym", „Nowych Książkach" i „Zwierciadle". Pracowała w Polskim Radio i TVP. Reżyseruje w teatrach w Polsce i za granicą. W białostockich realizacjach porusza tematy lokalne, inspirowane historią wschodniej Polski („Antyhona”, „Sońka”,„Bieżeńcy”).
Agata Gołąb – Absolwentka etnologii na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantka w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk, przewodnik miejski po Warszawie. Jako trenerka i edukatorka współpracowała m.in. z Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Fundacją Wspierania Edukacji i Rozwoju Innowatorium. Pracuje w Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie. Lokalna animatorka i badaczka opowieści o przeszłości Pruszkowa. Współpracuje z Games Development, organizując gry terenowe. Zrealizowała projekty animacyjne: „Ścieżki historii” oraz „Laboratorium działań parateatralnych – Pruszków”. Autorka artykułów w czasopismach („Zabawy i Zabawki”, „Dziennik Opinii”) i portalu: szkolasamorzadu.pl oraz współautorka publikacji książkowych: „Etnografia do kieszeni”, „Ścieżki historii. Niezwyczajny przewodnik po miejscowościach powiatu pruszkowskiego”.
Agnieszka Zachariewicz – specjalistka ds. edukacji w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” (Brama. Pracownia Edukacji i Animacji), koordynatorka i współrealizatorka projektów edukacyjnych, historii mówionej i biograficznych związane z dziedzictwem żydowskim Lublina i lubelszczyzny oraz pamięcią o Zagładzie (m.in. „W poszukiwaniu Lubliniaków” – edycje francuska i szwedzka, „Scriptores nr 34: Anna Langfus – Życie. Twórczość. Recepcja”, „Ocalić od zapomnienia – Krystyna Modrzewska”), współautorka scenariuszy i moderatorka warsztatów tematycznych.
Mateusz Budzyński – absolwent historii na Uniwersytecie w Białymstoku (specjalizacja: wiek XIX). Obecnie doktorant na Wydziale Historyczno-Socjologicznym UwB. Do jego zainteresowań badawczych należy: historia wczesnego chrześcijaństwa, historia i liturgika Cerkwi Unickiej i Prawosławnej ze szczególnym uwzględnieniem czasów nowożytnych oraz wschodnie malarstwo sakralne. Od 2011 r. pracuje w Centrum im. Ludwika Zamenhofa, od 2013 r. jako specjalisty do spraw edukacji. Autor wielu programów edukacyjnych i przedsięwzięć interdyscyplinarnych adresowanych do dzieci i młodzieży. Miłośnik kinematografii amerykańskiej drugiej połowy XX wieku.
Mariusz Sokołowski – socjolog, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w Gimnazjum im. ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie, przewodnik turystyczny po woj. podlaskim. Uczestnik i koordynator projektów poświęconych edukacji o wielokulturowości i lokalnej historii („Szlak Dziedzictwa Żydowskiego”, „Podlaska multikoalicja”, „Uwiecznić Atlantydę” itd.). Absolwent studiów podyplomowych „Nazizm – Holokaust – Totalitaryzm” oraz uczestnik międzynarodowych kursów z pedagogiki Holokaustu (m.in. w Yad Vashem, Domu Konferencji w Wansee, Memorial de la Shoah w Paryżu). Wyróżniony w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” oraz nagrodzony „Świadectwem Otwartego Umysłu” w konkursie „Gazety Wyborczej” Przystanek Młodzi.
Justyna Czarnota – pedagog teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży. Absolwentka filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską i teatrologiczną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i podyplomowych studiów „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie koordynuje program Lato w teatrze, a wcześniej pracowała jako tour manager projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci: „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”, „Gdzie jest Pinokio?”, „Pippi Pończoszanka”. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.
Dorota Ogrodzka – pedagog teatru, reżyserka, performerka, animatorka kultury, badaczka, twórczyni i koordynatorka projektów teatralnych i kulturalno-społecznych. Doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytut Kultury Polskiej. W Teatrze Polskim w Bydgoszczy założyła i prowadzi Młodą Scenę – reżyserując spektakle i akcje performerskie, prowadząc warsztaty, dyskutując i pisząc z młodymi aktorami - performerami teksty. Współtworzy Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, z którym realizuje autorskie, interdyscyplinarne projekty edukacyjno-artystyczne. Pracuje z młodzieżą, aktorami, dziećmi, seniorami, twórcami, nauczycielami. Jeżdżąc po Polsce wspiera lokalnych liderów, grupy artystyczne i instytucje kultury w realizacji ich własnych przedsięwzięć. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce i kilkoma za granicą. Współtworzy kolektyw artystyczny Performeria Warszawy, Stowarzyszenie Katedra Kultury, jest animatorką kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę. Razem z mężem Pawłem koordynuje warsztaty na festiwal Slot Art.
ORGANIZATORZY: instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku
PARTNERZY: Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku, Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku