„Nowe miejsce teatru w szkole” to cykl webinariów pokazujący różnorodne sposoby wykorzystania teatru w procesie nauczania. W rozmowach brały udział osoby, które w swojej pracy w szkole sięgają po działania teatralne. Posłuchajcie, by czerpać inspiracje i przyglądać się roli teatru w szkole na nowo.
Wszystkie są dostępne online – zapraszamy do oglądania! Wystarczy kliknąć w tytuł spotkania:
Teatr na zajęciach przedmiotowych jest możliwy i to bez szkody dla podstawy programowej! Jeśli chcecie dowiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy na webinar, podczas którego spróbujemy wyjaśnić, czym jest pedagogika teatru. Opowiemy, jak wprowadzić teatr na lekcje i dlaczego warto to robić. Podzielimy się doświadczeniem, podpowiemy, jak zacząć, skąd czerpać pomysły.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
Gościnie: Beata Bohdziewicz-Sulecka, Anna Grabiańska, Marta Knopik
Akademia szkolna – co zawiera w sobie to hasło? Dlaczego to głównie nauczyciele tworzą akademie? A gdyby włączyć w ten proces uczniów? Realizacja akademii wraz z uczniami może być szkołą samodzielności, wpływu na rzeczywistość czy pierwszym krokiem w kierunku realizacji idei kultury partycypacyjnej. Jakie są akademie, a jakie mogłyby być?
Prowadzenie: Aleksandra Drzazga
Gościnie: dr Joanna Lisiewicz, Marta Pawliczek
Co można zrobić z teatrem w szkole? Jakie funkcje może spełniać i do czego może się przydać? W jakich miejscach się pojawia? i jakie nowe miejsca dla teatru w szkole widzą nauczyciele? Zapraszamy do słuchania, komentowania i refleksji.
Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
Goście: Xymena Borowiak, Wojciech Machoń
Czytanie przez działanie to webinarium, podczas którego podzielimy się doświadczeniem omawiania lektur szkolnych metodami pedagogiki teatru. Jak sprawić, aby nawet nudne teksty wywoływały przyjemne skojarzenia? Jak poradzić sobie z zapamiętaniem tak dużej liczby lektur? Spróbujemy przyjrzeć się tematowi z dwóch perspektyw – nauczycielskiej i uczniowskiej.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
Gościnie: Natalia Barbara Firek, Jadwiga Hernas, Joanna Sadłowska
Porozmawiajmy o integracji w szkole – w klasie, w społeczności szkolnej, jaką tworzą uczniowie, nauczyciele, rodzice. Jak działać na polu integracji w szkole? W jaki sposób teatr może się przydać w takiej pracy?
Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
Goście: Kinga Boruń, Viktoria Siedlecka-Dorosz, Maria Śmietana
Spotkamy się z osobami, które próbują włączać swoich podopiecznych w działania teatralne na zasadzie decydowania – lub współdecydowania – o ich treści i formie. Zderzymy teorię z naszą codzienną praktyką i realiami pracy w polskiej szkole. Opowiemy o własnych doświadczeniach: o trudnościach, z jakimi się zderzamy, demokratyzując proces twórczy, ale i o korzyściach z wyboru takiego sposobu pracy – dla uczniów, uczennic i dla nas samych.
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska
Goście: Bartłomiej Kamiński, Karolina Oleksiejuk, Magdalena Sokołowska
Czy warto chodzić z uczniami do teatru? A jeśli tak, to czy na wszystkie przedstawienia? Porozmawiamy o tym, jakie korzyści przynosi wizyta z uczniami w teatrze, czy i jak trzeba się do niej przygotować oraz jakie pułapki mogą czyhać na nas, nauczycieli. I – najważniejsze – spojrzymy na to z kilku perspektyw: nauczycielki, uczn i pedagoga teatru pracującego na co dzień w teatrze instytucjonalnym.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
Gościnie: Aleksandra Drzazga, Anna Zalewska-Uberman, Anna Chludzińska, Teresa Janus, Daria Lalik, Wiktoria Latos, Aniela Marczyk
W jakiej formule organizować dziś festiwale/przeglądy teatrów szkolnych, by odpowiadały na potrzeby szkoły, uczniów, rodziców, nauczycieli? A może dla dobra wszystkich nie organizować ich wcale? Wspólnie z gościniami zbadamy ten temat w duchu pedagogiki teatru, zastanawiając się nad tym na jakich zasadach i w jakim kształcie festiwale i przeglądy mogą zaistnieć dziś w placówkach oświatowych.
Prowadzenie: Agata Łukaszewicz
Gościnie: Aneta Pastuszak, Agnieszka Reimus-Knežević
W ostatnim psotkaniu zajmiemy się projektami pedagogiczno-teatralnych tworzonych z myślą o szkołach. Dlaczego podejmujemy współpracę ze szkołami i czym różni się ona od pracy z indywidualnymi uczestnikami naszych działań? Jakie wyzwania ze sobą niesie i jak sobie z nimi radzimy? Jak wyglądała ta współpraca przed, w czasie i po pandemii i jak na nią wpływa polityka edukacyjna państwa? Do rozmowy zaprosiliśmy pedagogów z doświadczeniem pracy w teatrze instytucjonalnym, offowym i stowarzyszeniu, będziemy więc mogli spojrzeć na te kwestie z trzech różnych punktów widzenia.
Prowadzenie: Katarzyna Krajewska
Goście: Anna Rochowska, Przemysław Furdak, Radek Kaliski