Idole nastolatków. Godzina wychowawcza
Weronika Łucyk

Idole nastolatków. Godzina wychowawcza

W trakcie zajęć uczniowie prezentują swoich idoli oraz rozmawiają o tym, z czym wiąże się bycie czyimś fanem. Zajęcia mają na celu refleksję nad funkcją, jaką pełnią idole nastolatków oraz nad ich wpływem na życie swych fanów. 

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć etyka / filozofia, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 50 minut
  • Cel zajęć
    • namysł nad społeczną funkcją idoli;
    • refleksja nad wpływem idoli na nasze życie.
  • Metody pracy rozmowa , improwizacje słowne, improwizacje ruchowe, ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Na wcześniejszych zajęciach zapowiedz uczniom, że na następnej lekcji chcesz ich zaprosić do rozmowy na temat ich idoli. Zapytaj uczniów, czy znają to pojęcie i jak je rozumieją. Poproś, by każda osoba zastanowiła się, kogo mogłaby określić jako swojego idola. Poproś, aby uczniowie przynieśli jeden przedmiot związany z wybraną przez nich postacią – może to być coś bezpośrednio związanego z działalnością tej osoby (np. płyta), jej wizerunek (np. zdjęcie lub plakat z filmu) lub przedmiot kojarzący się z nią (np. wałek kuchenny w przypadku znanego kucharza).

Aranżacja przestrzeni

W pierwszym etapie: rozsuńcie ławki pod ścianę, tak, by uczniowie mogli się łatwo przemiszczać. Następnie, aby stworzyć galerię przedmiotów złączcie ze sobą dwie lub trzy ławki i stańcie wokół nich, by przyjrzeć się zgromadzonym obiektom.

W drugim etapie ustawcie ławki tak, by każda grupa miała własne stanowisko do pracy.

Środki dydaktyczne

Przedmioty związane z idolami przyniesione przez uczniów.

Przebieg zajęć

1. Plejada naszych idoli 20 min.

1. Zaproś uczniów do szybkich rozmów o idolach. Zapowiedz, że ćwiczenie będzie wykonywane w parach i że składać się będzie z czterech rund pytań. W każdej z nich na sygnał prowadzącego (np. klaśnięcie) uczniowie dobierają się w pary z nową osobą. Poproś uczniów, by wyjęli przygotowane wcześniej przedmioty - będą im potrzebne w pierwszej rundzie pytań. 

Zapowiedz, że na każdą rundę przeznaczone są dwie minuty – po minucie na osobę. 

Runda 1: Poproś uczniów, by – korzystając z przyniesionego przedmiotu – pokazali, kim jest ich idol, czym się zajmuje? Zaznacz, że uczniowie mogą potraktować zadanie z humorem np. jako pantomimę lub / i  autoprezentację idola w kilku zdaniach.

Runda 2: Dlaczego uważam tę osobę za swojego idola? Jakie budzi we mnie emocje?

Runda 3: Jakie działanie mojego idola chciałabym naśladować lub uważam za warte naśladowania? 

Runda 4: Co mi się nie podoba w zachowaniu / postawie mojego idola?

2. Na koniec poproś, aby uczniowie położyli przyniesione przedmioty w przestrzeni przeznaczonej na galerię. Poproś, by układali je kolejno wokół zbliżonych obszarów działalności idoli (np. osoby związane ze sportem, muzyką, filmami etc.), tym samym porządkując je. Zaproś uczniów do obejrzenia wystawy. 

Usiądźcie. Zapytaj uczniów o wrażenia z ćwiczenia. Jakie zawody czy dziedziny aktywności dominują wśród idoli uczniów tej klasy?

2. Po co nam idole? 25 min.

1. Poproś, aby każdy z uczniów zastanowił się i zapisał na kartce, czy i w jaki sposób idol wpływa na jego zachowanie. Poleć, by uczniowie notowali konkretne czynności (np. śpiewanie w domu, wizyta na koncercie, powieszenie plakatu na ścianie, zakup gry/płyty). Daj uczniom kilka minut na wykonanie zadania. Następnie poproś, by dobrali się w kilkuosobowe grupy i podzielili się swoimi zapiskami. Na czym polega bycie fanem?

2. Poproś, aby uczniowie zastanowili się nad tym, jakie typy postaw można zaobserwować wśród fanów. Daj uczniom kilka minut na dyskusję. Następnie poproś, aby przedstawili wnioski w formie psychotestu „Jakim fanem jesteś?”. Zadanie można wykonać w dwóch wariantach:

- przygotować zestaw pytań, które pomagają określić swój typ oraz charakterystyki typów (drużyny mogą sobie dać nawzajem test do rozwiązania);

- przygotować wyłącznie opisy typów fanów.

Zaznacz, że celem zadania jest pokazanie relacji, jakie mogą łączyć fana z idolem (np. fan-zakupoholik, który chce mieć przedmioty polecane przez idola, fan zainspirowany – taki, który stara się zdobywać umiejętności w dziedzinie swojego idola itp.).

3. Po prezentacjach podsumujcie, jakie pojawiły się typy relacji fanowskich.

3. Podsumowanie 5 min.

Na koniec zapytaj uczniów, czy dzisiejsze zajęcia zmieniły coś w postrzeganiu relacji idola i fana? Jeśli tak, to w jaki sposób?

O autorach

Weronika Łucyk

Absolwentka teatrologii i kultury współczesnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Szkoły Pedagogów Teatru organizowanej przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jako krytyczka teatralna publikowała m.in. w "Didaskaliach" i Internetowym Magazynie "Teatralia", a także na portalach teatralny.pl i taniecpolska.pl. W Teatrze Wybrzeże pracuje jako pedagożka teatru prowadzi warsztaty oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi zajęcia z podstaw pedagogiki teatru dla studentów wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Gdańskim.

Weronika Łucyk

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Sztuka portretowania – jak mnie widzą, jak chcę być widziany

    Monika Lićwinko

    Sztuka portretowania – jak mnie widzą, jak chcę być widziany

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Jak zostać królem?

    Natalia Koza, Paulina Nowak-Drapińska, Monika Maciewicz

    Jak zostać królem?

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Jak tworzymy swój wizerunek w mediach społecznościowych?

    Wiktoria Rutkowska, Paulina Andruczyk

    Jak tworzymy swój wizerunek w mediach społecznościowych?

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Dobro i zło w popkulturze. Godzina wychowawcza, filozofia, etyka

    Aleksandra Drzazga

    Dobro i zło w popkulturze. Godzina wychowawcza, filozofia, etyka