Przygody w Zaginionym świecie. Lekcja do spektaklu
Magdalena Szpak, Justyna Sobczyk

Przygody w Zaginionym świecie. Lekcja do spektaklu

Warsztat po obejrzeniu spektaklu „Zaginiony świat” w reż. Grzegorza Grecasa z Teatru Maska w Rzeszowie dla dzieci w wieku 7+. Dzieci przypominają sobie sceny z przedstawienia, które zapadły im w pamięć. Razem zastanawiają się, czym jest przygoda i tworzą w duetach historie przygód, które mogłyby rozgrywać się w Zaginionym Świecie. Scenariusz zakłada możliwość dalszego rozwijania tematu.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć

    - podzielenie się wrażeniami po obejrzanym przedstawieniu;

    - uruchomienie kreatywności dzieci;

    - wspólna praca w duecie nad wymyśleniem historii.

  • Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , opowiadanie, ćwiczenia dramaturgiczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala lekcyjna, najlepiej z ustawionymi pod ścianami ławkami. Dzieci mogą siedzieć w kole na krzesłach lub na podłodze, jeśli macie taką możliwość. Przy pracy nad rysunkami mogą odwrócić się do ławek. Praca w duetach może również odbywać się przy ławkach. 

Zajęcia mogą się też odbyć w klasycznym układzie ławek (w takim przypadku warto zadbać o ekspozycję rysunków np. mocując je na tablicy, żeby były widoczne dla wszystkich).

Środki dydaktyczne

Kartki a4, kredki lub pisaki, taśma lub guma do ewentualnego przymocowania kartek z rysunkami do tablicy.

Wydrukowane obrazki i opisy dinozaurów [załącznik nr 1].

Kostka do gry.

Przebieg zajęć

1. Rysunek ze spektaklu 15 min.

1. Poproś, aby każde z dzieci narysowało jedną scenę, którą zapamiętało ze spektaklu. To może być rysunek schematyczny, niekoniecznie trzeba oddać wszystkie szczegóły. Daj na tę pracę 5 minut.

2. Kiedy rysunki będą gotowe, poproś, żeby dzieci jedno po drugim powiedziały krótko, którą sceny zapamiętały i położyło swój rysunek na podłodze. Zobaczcie, które ze scen się powtarzają. Spróbujcie ułożyć je wspólnie w porządku chronologicznym, przypominając sobie, co się działo w spektaklu. Ułóżcie rysunki tak, by oddawały tę kolejność. Zapytaj klasę, czy w tak utworzonym planie wydarzeń w spektaklu brakuje jakichś istotnych momentów? Jeśli tak, to jakich?

 

2. Co oznacza "przygodowy"? 5 min.

1. Co to znaczy „przygoda”? Zapytaj dzieci, z czym im się kojarzy to słowo. Czy słyszały o książkach lub filmach przygodowych? A może znają jakieś przykłady? Co jest potrzebne, żeby nazwać książkę lub film „przygodowymi”? Zacznij od zbierania pomysłów dzieci, potem możesz dołożyć elementy przygodowe od siebie, takie jak: bohater, ciekawe zdarzenia, wyprawa w nieznany świat, zagrożenie, powrót do domu.

2. Zapytaj, czy ich zdaniem spektakl „Zaginiony świat” można nazwać teatrem przygodowym? Dlaczego tak, dlaczego nie? 

3. Przygoda z dinozaurem 25 min.

Poproś, aby dzieci usiadły w parach w wygodnym miejscu w sali. Powiedz, że będą miały za zadanie wspólnie wymyślić historię przygodową ze swoim udziałem. 

Przedstaw zasady tej pracy:

1. Jest dwóch bohaterów tej historii - to Wy.

2. Możecie wspólnie zadecydować, czy ktoś jeszcze bierze udział z Wami w tej wyprawie - ważne, by była to osoba, którą obie osoby z pary znają.

3. O przygodach często decyduje los. Rzućcie kostką dwukrotnie, by sprawdzić, co Was spotka w trakcie Waszej przygody - za każdym razem niech rzut wykona inna osoba z pary:

Rzut pierwszy: Wylosowana cyfra oznacza dinozaura, którego spotkacie na swojej drodze. W załączniku nr 1 znajduje się karta pracy przedstawiająca obrazy 6 dinozaurów oraz ich krótkie opisy. Sprawdź nazwę dinozaura, którego wylosowaliście. Przeczytajcie jego krótki opis i uwzględnijcie w Waszej historii.

Rzut drugi: Wylosowana cyfra oznacza miejsce Waszej przygody. Akcja spektaklu rozgrywała się głównie na płaskowyżu. Sprawdźcie, gdzie będzie się toczyć Wasza przygoda: 1. na pustyni, 2. w dolinie rwącej rzeki, 3. w dżungli, 4. w Waszej szkole, 5. podczas lekcji przyrody 6. w oceanie. 

4. Przygoda kończy się happy endem – bohaterowie wracają do domu.

5. Mając wszystkie dane, spróbujcie wymyślić jedną przygodę, która mogłaby się Wam zdarzyć na tej wyprawie. Możecie ją narysować, zapisać (propozycja dla dzieci starszych) lub opowiedzieć. Skupcie się na 3 momentach: 1. Wyruszenie na wyprawę (kto wyrusza, gdzie rozgrywa się akcja?), 2. Przygoda (co się wydarzyło?) 3. Zakończenie (co się zmieniło? Do czego to zdarzenie doprowadziło?). Zaprezentujcie Wasze pomysły.

Prezentacja może odbyć się w formie pokazu rysunków z opisem, odczytania historii lub opowiedzenia jej - w zależności od formy pracy. Jeśli macie więcej czasu, możesz poprosić o przygotowanie rozbudowanej opowieści: od wyruszenia z domu po powrót do niego. Ta praca może może być dalej rozwijana z dziećmi - można próbować każdą z wymyślonych przygód przedstawić w formie scenek. Możecie  dodawać nowe przygody lub połączyć w jedną historię bohaterów przeżywających swoje przygody w różnych miejscach. Może i Wy stworzycie swoje przedstawienie pod tytułem „Zaginiony świat"?

Materiały do pobrania

Zobacz też

Spektakl „Zaginiony świat” w reż. Grzegorza Grecasa z Teatru Maska w Rzeszowie.

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Justyna Sobczyk

Twórczyni warszawskiego Teatru 21, reżyserka, pedagożka teatru, z ramienia Instytutu Teatralnego współkieruje studiami podyplomowymi pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim, wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie.  Ukończyła dwuletnie studia podyplomowe pedagogika teatru Universität der Künste w Berlinie, a wcześniej pedagogikę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzę o teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka programów Fundacji Szkoła Liderów. Od 17 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od stycznia 2020 współkuratoruje Centrum Sztuki Włączającej powołaną przez Teatr 21 społeczną instytucją kultury dedykowaną sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz edukacji włączającej. Laureatka nagród indywidulanych: „Kamyka Puzyny”, oraz nagrody „Wdechy” w kategorii Człowiek Roku. Wraz z Teatrem 21 w roku 2021 otrzymała Paszport Polityki w kategorii Teatr.

Justyna Sobczyk

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu "Dinotopia"

    Karolina Pluta

    "Dinotopia"

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Dlaczego… mucha? Ćwiczenia z myślenia dla najmłodszych .Åsa Lind, "Piaskowy Wilk"

    Anna Zalewska-Uberman

    Dlaczego… mucha? Ćwiczenia z myślenia dla najmłodszych .Åsa Lind, "Piaskowy Wilk"

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Jak uratować Ziemię?

    Magdalena Szpak, Monika Tomczyk

    Jak uratować Ziemię?

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Duety pełne mocy. Bohaterowie komiksów. Integracja klasy

    Dorota Ogrodzka

    Duety pełne mocy. Bohaterowie komiksów. Integracja klasy