Warsztat po spektaklu „Rutka” w reżyserii Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin w Łodzi. Podczas zajęć uczestnicy przypominają sobie główne bohaterki spektaklu i rozmawiają o relacji między nimi.
Na początku zajęć korytarz szkolny lub rozsunięte ławki w sali.
Duże arkusze papieru (po jednym dla grupy), markery.
1. Stańcie w kole. Zapowiedz, że na dzisiejszych zajęciach przyjrzycie się głównym bohaterkom oglądanego przez Was wspólnie spektaklu, czyli Rutce i Zosi.
2. Poproś uczniów i uczennice, żeby dobrali się w pary. Jedna z osób w parze niech skupi się Rutce, druga – Zosi. Niech przypomną sobie, jak wyglądały i zachowywały się te postacie. Każda z osób w parze próbuje przez chwilę poruszać się tak, jak jej bohaterka.
3. Następnie osoba, która przypomina sobie Zosię, przyjmuje taką pozę ciała, w której zapamiętała bohaterkę. Poleć, by pary porozmawiały o tym, czy to był jakiś konkretny moment ze spektaklu i jak go pamiętają. Następnie to samo robi druga osoba z pary, przywołując postać Rutki. Daj chwilę na rozmowę o tej drugiej pozie.
Poproś, aby po jednej stronie sali stanęły osoby, które w poprzednim ćwiczeniu przypominały sobie Zosię, po drugiej stronie – Rutkę. Te dwie grupy podziel na mniejsze (np. czteroosobowe) zespoły. Daj każdemu z nich duży arkusz papieru i markery. Poproś zespoły o stworzenie karty postaci, w której określą:
Poproś, żeby osoby pracujące razem w pierwszym ćwiczeniu wróciły do swoich par. Poleć, aby porozmawiały o tym, w czym były podobne do siebie Rutka i Zosia. Co je łączyło? Jakie były różnice między nimi? Jak czuły się w swoim towarzystwie? Kim były dla siebie nawzajem?
Porozmawiajcie na forum. Zapytaj, kiedy rozgrywa się akcja spektaklu. Jak to możliwe, że Zosia spotkała się z Rutką? Co umożliwiło tę podróż w czasie? Kto ją odbywa wg uczniów – Zosia czy Rutka?
Jeśli w wypowiedziach grupy nie pojawił się ten wątek, zapytaj dzieci, kim ich zdaniem była ciotka Róża.
Pamiętaj, żeby podczas rozmowy nie wskazywać dobrych i złych odpowiedzi. zostaw uczniom pole do własnej interpretacji. Zachęć dzieci do dzielenia się swoimi przemyśleniami. Zadbaj o to, aby wszystkie pomysły i głosy zostały usłyszane.
Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.
Specjalistka ds. edukacji artystycznej w Pracowni Twórczego Widza Teatru Lalek Arlekin. Animatorka, pedagożka teatru, terapeutka, andragog, gerontolog. Absolwentka kursów dramowych, reżyserka amatorka, absolwentka Pedagogiki Teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka andragogiki i gerontologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Pedagogiki w zakresie opieki i terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Łódzkim. Autorka działań edukacyjnych w cyklu "Skrzaty Książkojady” – filmowego serialu, poświęconemu współczesnej literaturze dla dzieci. Autorka cyklu "Teatr Gier Podwórkowych”. Prowadząca warsztaty w ramach 3- letniego projektu edukacyjnego w Teatrze Lalek Arlekin – "Przystań w Teatrze – Pracownia Twórczego Widza”.
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat