Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu
Magdalena Szpak, Justyna Rogowska

Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu

Warsztat po spektaklu „Rutka” w reżyserii Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin w Łodzi. Podczas zajęć uczestnicy przypominają sobie główne bohaterki spektaklu i rozmawiają o relacji między nimi.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • analiza postaci ze spektaklu.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Na początku zajęć korytarz szkolny lub rozsunięte ławki w sali.

Środki dydaktyczne

Duże arkusze papieru (po jednym dla grupy), markery.

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka – przypomnienie Zosi i Rutki 10 min.

1. Stańcie w kole. Zapowiedz, że na dzisiejszych zajęciach przyjrzycie się głównym bohaterkom oglądanego przez Was wspólnie spektaklu, czyli Rutce i Zosi.

2. Poproś uczniów i uczennice, żeby dobrali się w pary. Jedna z osób w parze niech skupi się Rutce, druga – Zosi. Niech przypomną sobie, jak wyglądały i zachowywały się te postacie. Każda z osób w parze próbuje przez chwilę poruszać się tak, jak jej bohaterka.

3. Następnie osoba, która przypomina sobie Zosię, przyjmuje taką pozę ciała, w której zapamiętała bohaterkę. Poleć, by pary porozmawiały o tym, czy to był jakiś konkretny moment ze spektaklu i jak go pamiętają. Następnie to samo robi druga osoba z pary, przywołując postać Rutki. Daj chwilę na rozmowę o tej drugiej pozie.

2. Przyglądamy się postaciom 15 min.

Poproś, aby po jednej stronie sali stanęły osoby, które w poprzednim ćwiczeniu przypominały sobie Zosię, po drugiej stronie – Rutkę. Te dwie grupy podziel na mniejsze (np. czteroosobowe) zespoły. Daj każdemu z nich duży arkusz papieru i markery. Poproś zespoły o stworzenie karty postaci, w której określą:

  • Gdzie i z kim mieszka ich postać?
  • Jaka mogła być jej ulubiona zabawa?
  • Czego nie lubiła robić?
  • Za czym i za kim tęskniła?
  • Czy podobało jej się to, że jest dzieckiem? Dlaczego tak / nie?
  • Jakie mogłoby być motto tej postaci?

3. Co je łączy, co je różni? 10 min.

Poproś, żeby osoby pracujące razem w pierwszym ćwiczeniu wróciły do swoich par. Poleć, aby porozmawiały o tym, w czym były podobne do siebie Rutka i Zosia. Co je łączyło? Jakie były różnice między nimi? Jak czuły się w swoim towarzystwie? Kim były dla siebie nawzajem?  

4. Między czasami 10 min.

Porozmawiajcie na forum. Zapytaj, kiedy rozgrywa się akcja spektaklu. Jak to możliwe, że Zosia spotkała się z Rutką? Co umożliwiło tę podróż w czasie? Kto ją odbywa wg uczniów – Zosia czy Rutka?

Jeśli w wypowiedziach grupy nie pojawił się ten wątek, zapytaj dzieci, kim ich zdaniem była ciotka Róża.

Pamiętaj, żeby podczas rozmowy nie wskazywać dobrych i złych odpowiedzi. zostaw uczniom pole do własnej interpretacji. Zachęć dzieci do dzielenia się swoimi przemyśleniami. Zadbaj o to, aby wszystkie pomysły i głosy zostały usłyszane.

Zobacz też

Spektakl "Rutka" w reżyserii Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin .

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Justyna Rogowska

Specjalistka ds. edukacji artystycznej w Pracowni Twórczego Widza Teatru Lalek Arlekin. Animatorka, pedagożka teatru, terapeutka, andragog, gerontolog. Absolwentka kursów dramowych, reżyserka amatorka, absolwentka Pedagogiki Teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka andragogiki i gerontologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Pedagogiki w zakresie opieki i terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Łódzkim. Autorka działań edukacyjnych w cyklu "Skrzaty Książkojady” – filmowego serialu, poświęconemu współczesnej literaturze dla dzieci. Autorka cyklu "Teatr Gier Podwórkowych”. Prowadząca warsztaty w ramach 3- letniego projektu edukacyjnego w Teatrze Lalek Arlekin – "Przystań w Teatrze – Pracownia Twórczego Widza”.

Justyna Rogowska

Podobne konspekty

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Kadry ze spektaklu

    Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Podróż z Jackiem i Plackiem

    Katarzyna Piwońska, Joanna Krukowska-Gulik

    Podróż z Jackiem i Plackiem

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Justyna Rogowska

    Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu