Poznajmy się! Integracja
Nikolett Gábri

Poznajmy się! Integracja

Zajęcia są przeznaczone do przeprowadzenia w klasach czwartych na godzinie wychowawczej. Pomogą nowej wychowawczyni lub nowemu wychowawcy w poznaniu swojej klasy, której uczniowie już dobrze się znają.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • zapoznanie nowego wychowawcy z klasą.
  • Metody pracy pokaz, improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

W drugim i trzecim etapie zajęć ławki rozsunięte pod ściany.

Środki dydaktyczne

Po jednej kartce w formacie A4 dla każdej osoby. Flamastry.

Przebieg zajęć

1. W szkolę lubię... W szkole nie lubię... 10 min.

1. Przedstaw się i powiedz klasie, że pragniesz lepiej poznać grupę i osoby, które ją tworzą. Podkreśl, że zależy Ci na tym, żeby dowiedzieć się, co myślą o szkole, co lubią, a czego nie, co sprawia im trudność, co ich denerwuje, a co cieszy. Zaproś ich do serii ćwiczeń, które Ci to umożliwią, a być może oni także będą mogli dowiedzieć się czegoś nowego o swoich koleżankach i kolegach.

2. Na początek rozdaj kartki i flamastry i poproś, aby z ich pomocą stworzyli swoje osobiste karty ucznia, w których podzielą się z Tobą swoimi przemyśleniami na temat szkoły. Zachęć uczniów, aby pomyśleli o szkole nie tylko w kontekście samych zajęć obowiązkowych, ale też w szerszym wymiarze – wszystkiego, co ma związek z tym miejscem i nauką w nim.  

Na jednej stronie otrzymanej kartki niech każdy z nich zapisze co najmniej dwie rzeczy, które lubi i mają związek ze szkołą (np. kolor sali, w której się uczy; przerwę śniadaniową, jako czas na rozmowę z koleżanką lub kolegą; wspólnie przygotowany program świąteczny), a na drugiej stronie co najmniej dwie inne rzeczy, które nie lubi w swojej szkole. Na swoich kartach mogą dodać elementy graficzne, ilustrujące zapisane hasła. Dla przykładu, ale też, żeby uczniowie mogli Ciebie lepiej poznać, wypowiedz zdania, które mówią coś o Tobie w kontekście szkoły (co lubisz lub czego nie lubisz w niej obecnie lub kiedy byłeś / byłaś uczniem/uczennicą).

Gotowe karty niech oddadzą Tobie.

Zdecyduj, czy uczniowie mają przygotować karty anonimowo, czy dodając do nich swoje imiona i nazwiska. Ważne, żeby przekazać im tę informację, zanim uzupełnią swoje karty.

2. Bliżej / dalej 10 min.

Poleć wszystkim, aby powstali z krzeseł. Rozstawcie ławki i krzesła tak, aby powstało wolne miejsce na środku sali.

Wyjaśnij, że w tym zadaniu będziecie szukać tego, co Was łączy ze sobą w myśleniu o szkole. Poproś, aby ktoś na ochotnika wypowiedział zdanie zaczynające się od: „Niech bliżej mnie stanie ta osoba, która tak jak ja…(...uważa, że krzesła w sali matematycznej są niewygodne / często zapomina stroju na zajęcia wychowania fizycznego / chce jechać na wycieczkę klasową do..." itp.). W ten sposób uczniowie dzielą się wybraną myślą związaną ze szkołą (może to być na przykład przedmiot, który lubi lub którego nie lubi albo czynność, którą często wykonuje w szkole, albo chciałby wykonywać).

W odpowiedzi na to wezwanie pozostałe osoby zbliżą się na różną odległość – w zależności od tego, na ile zgadzają się z wypowiedzianym przez koleżankę/kolegę zdaniem (na ile im blisko do tego stwierdzenia).

Kiedy wszyscy zajmą już swoje pozycje, osoba, która wypowiadała wezwanie, zaprasza kolejną osobę do zajęcia jej miejsca. Np.: „A teraz zapraszam Jolę…”. Każda osoba może zostać zaproszona tylko raz. W ten sposób stopniowo coraz więcej uczniów poczuje się zaproszonym do podzielenia się swoją informacją i coraz więcej informacji zostanie przekazanych Tobie i innym.

Poświęć na to ćwiczenie tyle czasu, aby każda osoba mogła się wypowiedzieć.

 

3. Sceny z życia klasy 25 min.

1. Wyjaśnij uczniom, że w tym ćwiczeniu chcesz ich poprosić o przygotowanie scen, które pozwolą Ci dowiedzieć się więcej o nich jako klasie. Poproś uczniów, aby utworzyli cztero- lub pięcioosobowe grupy. Zadaniem każdej z nich będzie opracowanie scenki opierającej się na historii klasy.

Zachęć ich, aby spróbowali przypomnieć sobie sceny z życia ich klasy według poniżej wymienionych aspektów (rozlosuj je między grupy):

  • historia/wydarzenie, kiedy dobrze się czuliśmy razem,
  • historia, w której wydarzyło się coś, co nas zdziwiło,
  • historia, w której nas jako klasę coś zasmuciło,
  • historia, w której udało nam się rozwiązać wspólnie konflikt,
  • historia, w której byliśmy z siebie dumni;
  • historia, która mówi o zmianie, która dokonała się w naszej klasie;
  • historia o sytuacji, w której poczuliśmy niesprawiedliwość.

Aspekty te niech posłużą grupom za inspiracje do sięgnięcia pamięcią do wydarzeń, które dotyczyły całej klasy i wpłynęły na to, jak się w niej czują.

2. Gotowe scenki każda grupa zaprezentuje przed resztą klasy. Jeżeli starczy Wam czasu porozmawiajcie krótko o pokazanych historiach.

O autorach

Nikolett Gábri

Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.

Nikolett Gábri

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Tradycja

    Agata Pietrzyk-Sławińska

    Tradycja

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Język

    Dorota Ogrodzka

    Język

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Ekonomia

    Dorota Ogrodzka

    Ekonomia

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Media

    Dorota Ogrodzka

    Media