Mój towarzysz - zajęcia w przedszkolu
Katarzyna Piwońska

Mój towarzysz - zajęcia w przedszkolu

Zajęcia do poprowadzenia w pierwszych dniach z dziećmi, które rozpoczynają przedszkolną przygodę. Kolejne zadania oswajają przedszkolaki z salą zabaw oraz pomagają w nawiązaniu znajomości w grupie. Towarzyszami tych działań stają się ulubione zabawki uczestników.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć -
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • oswojenie uczestników z innymi dziećmi w grupie i przedszkolną przestrzenią.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, improwizacje słowne, ćwiczenia dramowe

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Przyniesienie ulubionej zabawki.

Środki dydaktyczne

Przygotuj kolorowe kropki (trzy sztuki w każdym kolorze, najlepiej samoprzylepne). Jedną kropkę w każdym kolorze naklej w różnych miejscach sali: np. na krzesełku / pod stolikiem / na parapecie, na dywanie itp. Pozostałe kropki rozdasz dzieciom w trakcie zajęć (po etapie trzecim).

Przed zajęciami poproś dzieci, by każde z nich wybrało zabawkę, którą najbardziej lubi i chciałoby ją przy sobie mieć w przedszkolu (ulubiona maskotka, lalka, figurka, ale też pojazd itp.).

Przebieg zajęć

1. Powitanie 15 min.

1. Usiądź z grupą w kole. Poproś, by każdy przedstawił krótko swoją zabawkę-towarzysza: może podać imię, opowiedzieć, jak do niego trafiła, co w niej lubi, jak się nią bawi.

2. Poproś, żeby dzieci podchodziły do innych osób, by wspólnie sprawdzić, jak ich zabawki mogą się powitać. Radośnie zatrąbić? Przybić piątkę? A może są inne sposoby? Możesz kilka pierwszych spotkań zabawek przeprowadzić na forum, żeby instrukcja stała się dla dzieci jaśniejsza.

2. Od kropki do kropki 25 min.

1. Rozdaj dzieciom kolorowe kropki i poproś, by przykleiły je w widocznym miejscu (w ten sposób dwie osoby będą miały kropkę w tym samym kolorze). Poleć, aby każdy odszukał osobę, która ma na sobie kropkę w tym samym kolorze, co on. Niech wspólnie znajdą miejsce w sali oznaczone ich kolorem.

2. Kiedy wszystkie pary będą już na miejscach, poproś, aby pobawiły się w tym miejscu przez chwilę. Co ich zabawki mogą wspólnie zrobić? Daj dzieciom czas na zabawę.

3. Zapowiedz grupie, że teraz zabierzecie zabawki w podróż po Waszej sali. Przemieszczajcie się pomiędzy kolejnymi kropkami. W każdym miejscu zaproponuj, aby dzieci, które bawiły się tu we wcześniejszym etapie, powiedziały, co ich zabawki myślą o tym miejscu? Zapytaj, co na to inni towarzysze? Chętne dzieci z grupy, mogą im odpowiedzieć w imieniu swoich zabawek.

Możesz wykorzystać tę podróż do opowiedzenia dzieciom o różnych miejscach w przedszkolu i ich przeznaczeniu, zasadach korzystania itp.

3. Podsumowanie 5 min.

Na koniec usiądźcie w kole i powiedzcie o tym, co dziś spotkało Wasze zabawki. Co Waszym zdaniem myślą o tym dniu?

O autorach

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Metamorfozy

    Dagmara Żabska

    Metamorfozy

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

    Karolina Pluta

    Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Pierwsze dni w szkole z Pippi Pończoszanką

    Maria Babicka

    Pierwsze dni w szkole z Pippi Pończoszanką

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co tu się stało!? Integracja

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!? Integracja