Konspekt zajęć

Mój towarzysz

lekcja
Wiek 4-6 lat
07.09.2021 autor: Katarzyna Piwońska

tagi

praca z przestrzenią, integracja, zabawa, oswajanie miejsca, zabawki

czas

45min

Zajęcia do poprowadzenia w pierwszych dniach z dziećmi, które rozpoczynają przedszkolną przygodę. Kolejne zadania oswajają przedszkolaki z salą zabaw oraz pomagają w nawiązaniu znajomości w grupie. Towarzyszami tych działań stają się ulubione zabawki uczestników.

cele zajęć

  • oswojenie uczestników z innymi dziećmi w grupie i przedszkolną przestrzenią.

Metody pracy

rozmowa kierowana, improwizacje słowne, ćwiczenia dramowe

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Przygotuj kolorowe kropki (trzy sztuki w każdym kolorze, najlepiej samoprzylepne). Jedną kropkę w każdym kolorze naklej w różnych miejscach sali: np. na krzesełku / pod stolikiem / na parapecie, na dywanie itp. Pozostałe kropki rozdasz dzieciom w trakcie zajęć (po etapie trzecim).

Przed zajęciami poproś dzieci, by każde z nich wybrało zabawkę, którą najbardziej lubi i chciałoby ją przy sobie mieć w przedszkolu (ulubiona maskotka, lalka, figurka, ale też pojazd itp.).

aranżacja przestrzeni

zadanie dla ucznia

Przyniesienie ulubionej zabawki.

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Powitanie

1. Usiądź z grupą w kole. Poproś, by każdy przedstawił krótko swoją zabawkę-towarzysza: może podać imię, opowiedzieć, jak do niego trafiła, co w niej lubi, jak się nią bawi.

2. Poproś, żeby dzieci podchodziły do innych osób, by wspólnie sprawdzić, jak ich zabawki mogą się powitać. Radośnie zatrąbić? Przybić piątkę? A może są inne sposoby? Możesz kilka pierwszych spotkań zabawek przeprowadzić na forum, żeby instrukcja stała się dla dzieci jaśniejsza.

15 min
2

Od kropki do kropki

1. Rozdaj dzieciom kolorowe kropki i poproś, by przykleiły je w widocznym miejscu (w ten sposób dwie osoby będą miały kropkę w tym samym kolorze). Poleć, aby każdy odszukał osobę, która ma na sobie kropkę w tym samym kolorze, co on. Niech wspólnie znajdą miejsce w sali oznaczone ich kolorem.

2. Kiedy wszystkie pary będą już na miejscach, poproś, aby pobawiły się w tym miejscu przez chwilę. Co ich zabawki mogą wspólnie zrobić? Daj dzieciom czas na zabawę.

3. Zapowiedz grupie, że teraz zabierzecie zabawki w podróż po Waszej sali. Przemieszczajcie się pomiędzy kolejnymi kropkami. W każdym miejscu zaproponuj, aby dzieci, które bawiły się tu we wcześniejszym etapie, powiedziały, co ich zabawki myślą o tym miejscu? Zapytaj, co na to inni towarzysze? Chętne dzieci z grupy, mogą im odpowiedzieć w imieniu swoich zabawek.

 

Możesz wykorzystać tę podróż do opowiedzenia dzieciom o różnych miejscach w przedszkolu i ich przeznaczeniu, zasadach korzystania itp.

25 min
3

Podsumowanie

Na koniec usiądźcie w kole i powiedzcie o tym, co dziś spotkało Wasze zabawki. Co Waszym zdaniem myślą o tym dniu?

5 min