• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Magdalena Szpak

    Jak papuga z wroną – różni a bliscy sobie. Lekcja do spektaklu

    Zajęcia po spektaklu "Adonis ma gościa" w reż. Freda Apke z Teatru im. Sewruka w Elblągu. Dzieci analizują postaci występujące w przedstawieniu i przyglądają się relacji między nimi.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • analiza postaci występujących w spektaklu;
    • refleksja nad wpływem różnic na relację.
    Metody pracy improwizacje ruchowe, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , rozmowa , rozmowa kierowana, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia literackie

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń pozwalająca na swobodny ruch uczniów i pracę w kole.

    Środki dydaktyczne

    Różnokolorowe chusty, kawałki materiałów, krepina.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Rozgrzewka ruchowa: wolny jak ptak 5 min.

    Stańcie w kole. Powiedz dzieciom, że przyjrzycie się dzisiaj postaciom ptaków z obejrzanego przez Was spektaklu “Adonis ma gościa”. Zastanowicie się, jakie były, czym się różniły, co ich łączyło i czego mogły się nauczyć od siebie nawzajem. Ale zanim to się wydarzy, przeniesiemy się wyobraźnią do świata ptaków i spróbujemy poczuć jak to jest być ptakiem. Poproś dzieci, żeby pokręciły głowami w różne strony, przeciągnęły się, zajmując jak najwięcej przestrzeni rękami. Pomachajcie rękami, niech zagarniają jak najwięcej przestrzeni. Potupcie trochę nogami, zróbcie kilka dużych kroków w miejscu i kilkanaście malutkich, jak najmniejszych. 

    Poproś dzieci, żeby zastanowiły się, jak rusza głową ptak? A jak rusza nogą? Spróbujcie poruszać się jak ptaki. Jak ptaki startują do lotu? Jak się wznoszą? A jak lądują? A teraz wyobraźcie sobie, że ptaki są zamknięte w klatce. Jak się wtedy poruszają?

    Porozmawiajcie chwilę o tym, co to znaczy “być wolnym jak ptak?” A jak może się czuć ptak w klatce? Jakie to było dla Was uczucie w ciele? 

    2. Wygląd postaci 5 min.

    Powiedz, że przyjrzycie się teraz głównym bohaterom spektaklu "Adonis ma gościa". Zapytaj, jakie ptaki tam występowały i jak miały na imię (wrona Węgiel i papuga Adonis). Zapytaj dzieci, jak wyglądały? Opiszcie je jak najdokładniej. Co ich różni? W czym są podobni?

    3. Ptasia choreografia 10 min.

    1. Podziel dzieci na czteroosobowe zespoły. Połowie grup przydziel postać papugi Adonisa, drugiej – wrony Węgla. 

    Przygotuj różnokolorowe chusty, kawałki materiałów, krepinę. Niech dzieci wybiorą materiały, które kojarzą im się z wyglądem Adonisa lub Węgla.  

    2. Poproś, aby każde dziecko zrobiło jakiś ruch i dźwięk, który będzie charakterystyczny dla danego bohatera. Może użyć przy tym wybranego materiału do stworzenia swojego ptasiego kostiumu. Poleć, by dzieci tworzące grupę połączyły swoje ruchy i dźwięki w jedną choreografię. W ten sposób powstanie ruchowo-dźwiękowy portret ich bohatera.

    3. Każda grupa papug spotyka się z grupą wron. Wyznacz czas (np. trzy minuty), w którym papugi uczą swojej choreografii grupę wron. Po upływie wskazanego czasu następuje zmiana: teraz wrony uczą swojego układu kolegów i koleżanki z grupy papug. 

    4. Wrona i papuga – różne doświadczenia, wspólna relacja 10 min.

    1. Niech dzieci ponownie pracują w swoich czteroosobowych grupach. Poleć, by porozmawiały o ptakach ze spektaklu - niech “papugi” zastanowią się nad postacią Adonisa, a “wrony” nad postacią Węgla.

    Pytania pomocnicze dla postaci Adonisa: Czy Adonis znał świat poza klatką?  Jak spędzał czas? Czy był sam? Co mówił o ludziach, którzy go karmili? Co było dla niego ważne?

    Pytania pomocnicze dla postaci Węgla: Jak to się stało, że Węgiel trafił do klatki Adonisa? Czy to był jego pierwszy raz w klatce? Czy wcześniej był sam? Co było dla niego ważne?

    2. Podsumujcie Wasze rozmowy na forum klasy. Zastanówcie się teraz wspólnie, w jaki sposób oba ptaki różniły się między sobą? Na czym Waszym zdaniem polegały te różnice?

    Co mógł dać Węgiel Adonisowi? A co Adonis ma do zaoferowania Węglowi? W jaki sposób mogą się uzupełniać? Czy myślicie, że takie postaci mogą zostać przyjaciółmi? 

    5. Ciąg dalszy? 15 min.

    Węgiel i Adonis wydostali się razem z klatki. Zapytaj dzieci, jak myślą, co mogli zrobić razem dalej? Niech opiszą (lub opowiedzą) jeden dzień po wyfrunięciu z klatki. Jeśli zabraknie Wam czasu, możesz to zaproponować dzieciom w formie zadania domowego.

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Spektakl "Adonis ma gościa" w reż. Freda Apke z Teatru im. Sewruka w Elblągu

    Moduł online

    diamond icon
    diamond icon

    Aby poprowadzić zajęcia online, skorzystaj z programu Zoom. Zaproponuj uczniom następujące etapy pracy:

    1. Rozgrzewka 

    Zaproponuj dzieciom wykonanie w domu kilku ćwiczeń z ptasiej rozgrzewki. Niech wyłączą kamery i podążają za Twoimi instrukcjami (niech ruszają głowami jak ptaki, tupią nogami, machają rękami jak skrzydłami). Potem wróćcie przed ekrany, włączcie kamery i porozmawiajcie, jakie to było uczucie w ciele - ruszać nim jak ptak.  A jak może się czuć ptak w klatce?

    2. Wygląd postaci 

    Przeprowadź tę rozmowę na forum klasy zgodnie z opisem etapu drugiego.

    3. Ptasia choreografia 

    Przydzieli połowie klasy postać Adonisa, a drugiej połowie Węgla. Poproś, aby dzieci wymyśliły ruch i dźwięk, który jest charakterystyczny dla danej postaci. Następnie skorzystaj z opcji Breakout Rooms i podziel dzieci na dwójki (to nie muszą być koniecznie pary mieszane, czyli Wrona i Papuga, mogą się spotkać dwie wrony albo dwie papugi). Niech wzajemnie nauczą się swoich gestów i dźwięków. 

    4. Wrona i papuga – różne doświadczenia, wspólna relacja 

    Wróćcie na forum klasy i porozmawiajcie o bohaterach zgodnie z opisem etapu czwartego.

    5. Ciąg dalszy? 

    Zaproponuj ćwiczenie z etapu piątego w formie zadania domowego.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Magdalena Szpak

    Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Agnieszka Szymańska

    Klasa w teatrze

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka konsultacja: Justyna Kieruzalska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz

    Opowieści z czterech stron świata: Chiny

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, konsultacja: Justyna Kieruzalska

    Opowieści z czterech stron świata: Afryka