Oddajmy głos Maćkowi. Lekcja do spektaklu
Dorota Kowalkowska

Oddajmy głos Maćkowi. Lekcja do spektaklu

Lekcja do spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” w reż. Konrada Dworakowskiego z Teatru Banialuka w Bielsku-Białej. Podczas zajęć uczniowie przyglądają się formie przedstawienia i zastanawiają nad najważniejszymi zmaganiami Maciusia. Tworzą monologi bohatera inspirowane sytuacją postaci i przeanalizują drogę Maćka do zabrania głosu we własnym imieniu.

Konspekt zajęć udostępniony przez platformę KORCZAK ONLINE.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • przyjrzenie się formie spektaklu;
    • tworzenie monologów postaci, w których uczniowie zinterpretują sytuację bohatera;
    • rozmowa o zmaganiach Maciusia – dziecka w świecie rządzonym przez dorosłych.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala pozwalająca na stworzenie kręgu przez wszystkich uczniów oraz pracę w grupach.

Środki dydaktyczne

Biały brystol tworzący długi pasek z wyciętym wzorem “zębów” na wzór korony; flamastry, nożyczki, taśma klejąca, kartki A4, długopisy.

Dodatkowy opis

KORCZAK ONLINE to platforma, na której znajdziecie wybór najciekawszych spektakli związanych z Międzynarodowym Festiwalem Teatrów dla Dzieci i Młodzieży. Festiwal udostępnił w październiku cztery spektakle online za darmo. Teatroteka Szkolna opublikowała konspekty zajęć, które pomogą Wam w rozmowie z uczniami o obejrzanych przedstawieniach. Możecie z nich również korzystać, oglądając te przedstawienia w teatrach, w których są one grane!

Więcej informacji o festiwalu znjadziecie na: https://korczakonline.pl/

Przebieg zajęć

1. Zapamiętane kadry 10 min.

1. Zaproś uczniów do kręgu. Zapowiedz, że spotkanie będzie dotyczyło obejrzanego w formie rejestracji spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Teatru Banialuka w Bielsku-Białej. Porozmawiacie o formie przedstawienia, która otwiera pole do jego interpretacji.


2. Rozdaj kartki A4. Poproś uczniów, aby każdy narysował scenę lub moment ze spektaklu, który najbardziej zapadł mu w pamięci. Niech będzie to obraz, który najbardziej go poruszył, najsilniej z nim pozostał. Podkreśl, że rysunek nie musi być dokładnym kadrem: może być umowny, skrótowy, symboliczny. Pozostaw uczniom dowolność. Poproś, by każdy nadał swojemu rysunkowi tytuł i napisał go na dole strony. Na koniec niech każdy zagnie dół kartki, by zasłonić tytuł.

 

3. Zaproś uczniów do utworzenia czteroosobowych grup. Poproś, aby w zespołach członkowie pokazali swoje prace. Niech każda osoba opowie, jaką scenę wybrała i dlaczego jest dla niej ważna. Swoją wypowiedź niech każdy zamknie podzieleniem się tytułem nadanym scenie.

2. Ciężar korony 10 min.

1. Poproś o pozostanie w grupach. Rozdaj brystole i flamastry, które będą potrzebne do stworzenia korony. Przywołaj scenę, w której Maciuś dźwiga wielką koronę. Zapytaj klasę o to, jak wygląda ciało bohatera w tej sekwencji: jak się porusza, co dzieje się z jego twarzą, jakie dźwięki towarzyszą tej scenie. Jakie uczniowie interpretują ten moment? Co on mówi o sytuacji bohatera?

2. Po omówieniu tej sceny, wprowadź uczniów w inspirowane nią zadanie. Polega ono na tym, by zapisać na papierowej koronie, co według nich jest dla Maciusia trudne do udźwignięcia. Poproś, żeby wykorzystali wewnętrzną i zewnętrzną stronę korony w następujący sposób:

-  na zewnętrznej stronie korony niech uczniowie zapiszą, jakie wyzwania stawia przed nim jego otoczenie: jakie zadania i odpowiedzialność stają przed Maciusiem? Na jakie oczekiwania musi odpowiedzieć?

-  na wewnętrznej stronie – jaki bagaż emocjonalny musi udźwignąć bohater? jakie są jego przeżycia wewnętrzne związane z sytuacją, w której się znalazł?

3. Zabrać głos 15 min.

1. Poproś uczniów, by pozostali w grupach. Rozpocznij rozmowę o tym, w jaki sposób funkcjonuje w przedstawieniu głos Maciusia. Zwróć uwagę, że słyszymy bohatera na dwa sposoby: jako głos z offu oraz jako wypowiedzi aktora na scenie. Jak odbierają oni różnice między tymi dwoma sposobami użycia głosu? Zapytaj, kiedy bohater przemawia w spektaklu po raz pierwszy na scenie? Jak myślą, dlaczego zabiera głos właśnie wtedy – jak to rozumieją? Czym jest według nich dla Maćka ten moment?

 

2. Powiedz uczniom, że na tym etapie ich zadaniem jest stworzenie własnych wersji monologu bohatera. Niech wykorzystają materiał zapisany na papierowych koronach i przygotują tekst, w którym bohater będzie miał szansę wygłosić to, czego nie wypowiada postać, a jest dla niej ważnym doświadczeniem. Poinformuj na początku zadania, że grupy zaprezentują swój monolog na forum.

Niech zespoły zastanowią się, w jakiej formie go zaprezentują. Monolog może zostać odczytany przez jedną osobę, ale może także być wypowiedziany przez więcej osób. Wybór należy do grupy. Możesz zastrzec, by monolog nie przekraczał strony A4.

4. Podsumowanie 10 min.

Zaprezentujcie monologi i omówcie je na forum. Jakie sprawy ważne dla Maciusia zostały wypowiedziane? Zapytaj, czy wśród nich znalazły się sprawy istotne także dla nich?

Na koniec zapytaj, jak według uczniów głos może wpływać na rzeczywistość? Jak na rzeczywistość wpłynął głos Maciusia? Jaki związek ma głos z władzą?

Rowinięcie: Możesz zachęcić uczniów do dalszej dyskusji na ten temat podczas godziny wychowawczej. Porozmawiaj z uczniami o ich osobistej perspektywie – zapytaj, czy czują, że ich głos jest słyszalny? Czy istnieją sprawy, w których chcieliby zabrać głos i sformułować ważne dla siebie postulaty?
Możesz zachęcić uczniów do zapisania swoich postulatów na dużym arkuszu papieru – w ten sposób stworzycie listę spraw, o których będziecie dyskutować podczas kolejnych godzin wychowawczych.

Zobacz też

O autorach

Dorota Kowalkowska

Teatrolożka, pedagożka teatru. Koordynuje i prowadzi działania edukacyjne dla młodzieży, dorosłych, seniorów, nauczycieli. Kuratorka działań z zakresu edukacji teatralnej – wraz z Iwoną Nowacką przygotowała trzy edycje Dni Dramaturgii dla Młodzieży „Z ogniem w głowie”, wraz z Pawłem Sakowiczem – dwie edycje (2016, 2017) programu edukacji tanecznej „PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH” realizowanego z młodzieżą. Pisze w „Dwutygodniku”, „Notatniku Teatralnym”, publikowała w „Dialogu”, „Res Publice Nowej”, „Alternatives Théâtrales”.

Dorota Kowalkowska

Podobne konspekty

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Kadry ze spektaklu

    Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Czarny Wąż się obudził... Lekcja do spektaklu

    Dorota Kowalkowska

    Czarny Wąż się obudził... Lekcja do spektaklu

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Dziki był opowieścią o mnie... Lekcja do spektaklu

    Dorota Kowalkowska

    Dziki był opowieścią o mnie... Lekcja do spektaklu

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Czasem człowiek opowiada sobie bajki o sobie samym. Lekcja do spektaklu "Kopciuszek"

    Dorota Kowalkowska

    Czasem człowiek opowiada sobie bajki o sobie samym. Lekcja do spektaklu "Kopciuszek"