Zostań opowiadaczem z dziećmi z Bullerbyn!
Agnieszka Szymańska

Zostań opowiadaczem z dziećmi z Bullerbyn!

Podczas lekcji uczniowie opowiadają przygody bohaterów książki „Dzieci z Bullerbyn”. Przedstawianie historii z różnych punktów widzenia jest szansą na przyjrzenie się odmiennym perspektywom oraz narracjom w opowieści. Zajęcia pozwalają na przypomnienie sobie treści lektury i mogą być formą rozpoczęcia omawiania książki.

Opisany schemat działań można wykorzystać do pracy z innymi tekstami.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, koło teatralne
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • przypomnienie treści lektury;
    • zwrócenie uwagi na znaczenie perspektywy w opowiadaniu.
  • Metody pracy improwizacje słowne, improwizacje ruchowe, gry i zabawy teatralne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Uczniowie powinni być po lekturze „Dzieci z Bullerbyn".

Aranżacja przestrzeni

Sala z dużą pustą przestrzenią (lub z rozsuniętymi ławkami).

Środki dydaktyczne

 Przedmioty: kosz na zakupy, siano, buty, sznurek.

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka: zagraj w gry prosto z Bullerbyn 15 min.

Poinformuj uczniów, że celem dzisiejszego spotkania będzie przypomnienie sobie historii, które przydarzyły się bohaterom przeczytanej przez nich książki. Zapowiedz, że na początku pomogą Wam w tym zabawy inspirowane grami, które często towarzyszyły dzieciom mieszkającym w Bullerbyn.

1. Pierwsza zabawa polega na wyrażaniu emocji odwrotnych do wypowiadanego zdania. Poproś uczestników, aby w parach przypomnieli sobie dowolną przyjemną sytuację i  mówili o niej z największą odrazą zaczynając od słowa:. „fuj” np. „Fuj, jak wspaniale jeść lody waniliowe”. Zadaniem drugiej osoby z pary jest powtarzanie usłyszanej frazy z odwrotnymi emocjami do tych, jakie przekazała dana osoba. W drugiej rundzie uczniowie przypominają sobie najbardziej nieprzyjemną czynność lub sytuację i mówią o niej z największym zachwytem zaczynając od słów: „ach jak cudowne…". Np. "Ach, jak cudownie jest zmarznąć w zimę". Zadaniem drugiej osoby jest powtórzenie usłyszanego zdania z odwrotnymi emocjami. Uczniowie w obu zadaniach mogą się przemieszczać i spotykać z różnymi osobami i ich sytuacjami.

2. Poproś uczniów, by przypomnieli sobie historię dotyczącą drogi do i ze szkoły dzieci z Bullerbyn. Jak zmieniała się perspektywa odległości, kiedy uczniowie przemieszczali się do szkoły? Ile czasu trwały powroty do domu teoretycznie tą samą drogą? Spróbujcie wyobrazić sobie tę drogę i pokonać ją w sali zgodnie z zasadami bohaterów. Oto jedna z nich:  

Z wyznaczonego punktu A do punktu B przemieście się w taki sposób, by stopami nie dotknąć ziemi. Kto dotknie ziemi odpada z gry. Każdy pomysł na ruch jest dobry.

W zależności od możliwości  czasowych można zagrać w inne klasyczne gry z  Bullerbyn, wprowadzając poszczególne zdarzenia i historie bohaterów: w dwa ognie lub grę „Czy to jest ptak, czy ryba?" (polega na próbie odgadnięcia przedmiotu, który ukryty jest albo gdzieś wysoko - ptak - lub bardzo nisko - ryba). Posługując się tymi hasłami, naprowadza się osobę szukającą przedmiotu.

 

2. Historie z Bullerbyn 30 min.

1. Wysłuchajcie wspólnie audiobooka z rozdziałem: „Anna i ja uciekamy z domu” lub odczytaj dzieciom fragment książki (np. https://www.youtube.com/watch?v=iG0vDLkTQUU&t=4455s )

2. Podziel klasę na czteroosobowe zespoły, w których uczniowie opowiedzą sobie w skrócie usłyszaną przed chwilą historię. Poproś, aby każda grupa za pomocą swoich ciał zbudowała pomnik, który przedstawia charakterystyczne zdarzenie z tej opowieści. Zaprezentujecie pomniki pozostałym grupom.

3. Zwróć uwagę uczniów na to, że w książce wszystkie historie przedstawione są z perspektywy Lisy – narratorki. Zapowiedz, że w tym zadaniu spróbujecie się zastanowić, jak historia z rozdziału  „Anna i ja uciekamy z domu” brzmiałaby, gdyby opowiedzieć ją z perspektywy innego bohatera. Punktem wyjścia do opowiadania niech będzie bohater, który pojawił się w ich pomniku (np.  mama Lisy, Lassego, Anna, Dziadziuś). Opowieść musi być prowadzona w pierwszej osobie liczby pojedynczej.  W efekcie usłyszymy i poznamy różne narracje i perspektywy tego samego zdarzenia. 

Po wysłuchaniu przygotowanych historii porozmawiajcie: czym różniły się te opowieści? Co wpływało na zmianę punktu widzenia? Co było ciekawe w poszczególnych narracjach?

4. Zmień grupy w których pracują uczniowie. Każdej grupie rozdaj jeden z przedmiotów np. kosz na zakupy, siano, buty, sznurek. Niech przypomną sobie jakąś historię z książki związaną z tym przedmiotem.  Poproś, żeby na forum grupy opowiedziały historię.

 

Zobacz też

Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn", Białystok 1991.

O autorach

Agnieszka Szymańska

Trenerka, tutorka, koordynatorka w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej, Szkoły Pedagogów Teatru Instytutu Teatralnego. Stypendystka Ministra Kultury i  Dziedzictwa Narodowego w 2016 roku. Autorka projektów społecznych i materiałów edukacyjnych dla animatorów kultury, pedagogów teatru, nauczycieli i młodzieży. Od ponad 10 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatrem 21.  Prowadzi szkolenia i warsztaty z obszaru budowania zespołów, projektowania działań społecznych i edukacyjnych oraz komunikacji. Certyfikowana nauczycielka jogi.

Agnieszka Szymańska

Podobne konspekty

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Teatr Opowiadacza, cz. 1

    Anna Rochowska

    Teatr Opowiadacza, cz. 1

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Szczęśliwa wyspa – opowieści z dobrego świata

    Joanna Sarnecka

    Szczęśliwa wyspa – opowieści z dobrego świata

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Podwórkowe opowieści

    Joanna Sarnecka

    Podwórkowe opowieści

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Historia pewnej wyspy – warsztaty opowiadania

    Dorota Lesiak

    Historia pewnej wyspy – warsztaty opowiadania