Podczas lekcji uczniowie opowiadają przygody bohaterów książki „Dzieci z Bullerbyn”. Przedstawianie historii z różnych punktów widzenia jest szansą na przyjrzenie się odmiennym perspektywom oraz narracjom w opowieści. Zajęcia pozwalają na przypomnienie sobie treści lektury i mogą być formą rozpoczęcia omawiania książki.
Opisany schemat działań można wykorzystać do pracy z innymi tekstami.
Uczniowie powinni być po lekturze „Dzieci z Bullerbyn".
Sala z dużą pustą przestrzenią (lub z rozsuniętymi ławkami).
Przedmioty: kosz na zakupy, siano, buty, sznurek.
Poinformuj uczniów, że celem dzisiejszego spotkania będzie przypomnienie sobie historii, które przydarzyły się bohaterom przeczytanej przez nich książki. Zapowiedz, że na początku pomogą Wam w tym zabawy inspirowane grami, które często towarzyszyły dzieciom mieszkającym w Bullerbyn.
1. Pierwsza zabawa polega na wyrażaniu emocji odwrotnych do wypowiadanego zdania. Poproś uczestników, aby w parach przypomnieli sobie dowolną przyjemną sytuację i mówili o niej z największą odrazą zaczynając od słowa:. „fuj” np. „Fuj, jak wspaniale jeść lody waniliowe”. Zadaniem drugiej osoby z pary jest powtarzanie usłyszanej frazy z odwrotnymi emocjami do tych, jakie przekazała dana osoba. W drugiej rundzie uczniowie przypominają sobie najbardziej nieprzyjemną czynność lub sytuację i mówią o niej z największym zachwytem zaczynając od słów: „ach jak cudowne…". Np. "Ach, jak cudownie jest zmarznąć w zimę". Zadaniem drugiej osoby jest powtórzenie usłyszanego zdania z odwrotnymi emocjami. Uczniowie w obu zadaniach mogą się przemieszczać i spotykać z różnymi osobami i ich sytuacjami.
2. Poproś uczniów, by przypomnieli sobie historię dotyczącą drogi do i ze szkoły dzieci z Bullerbyn. Jak zmieniała się perspektywa odległości, kiedy uczniowie przemieszczali się do szkoły? Ile czasu trwały powroty do domu teoretycznie tą samą drogą? Spróbujcie wyobrazić sobie tę drogę i pokonać ją w sali zgodnie z zasadami bohaterów. Oto jedna z nich:
Z wyznaczonego punktu A do punktu B przemieście się w taki sposób, by stopami nie dotknąć ziemi. Kto dotknie ziemi odpada z gry. Każdy pomysł na ruch jest dobry.
W zależności od możliwości czasowych można zagrać w inne klasyczne gry z Bullerbyn, wprowadzając poszczególne zdarzenia i historie bohaterów: w dwa ognie lub grę „Czy to jest ptak, czy ryba?" (polega na próbie odgadnięcia przedmiotu, który ukryty jest albo gdzieś wysoko - ptak - lub bardzo nisko - ryba). Posługując się tymi hasłami, naprowadza się osobę szukającą przedmiotu.
1. Wysłuchajcie wspólnie audiobooka z rozdziałem: „Anna i ja uciekamy z domu” lub odczytaj dzieciom fragment książki (np. https://www.youtube.com/watch?v=iG0vDLkTQUU&t=4455s )
2. Podziel klasę na czteroosobowe zespoły, w których uczniowie opowiedzą sobie w skrócie usłyszaną przed chwilą historię. Poproś, aby każda grupa za pomocą swoich ciał zbudowała pomnik, który przedstawia charakterystyczne zdarzenie z tej opowieści. Zaprezentujecie pomniki pozostałym grupom.
3. Zwróć uwagę uczniów na to, że w książce wszystkie historie przedstawione są z perspektywy Lisy – narratorki. Zapowiedz, że w tym zadaniu spróbujecie się zastanowić, jak historia z rozdziału „Anna i ja uciekamy z domu” brzmiałaby, gdyby opowiedzieć ją z perspektywy innego bohatera. Punktem wyjścia do opowiadania niech będzie bohater, który pojawił się w ich pomniku (np. mama Lisy, Lassego, Anna, Dziadziuś). Opowieść musi być prowadzona w pierwszej osobie liczby pojedynczej. W efekcie usłyszymy i poznamy różne narracje i perspektywy tego samego zdarzenia.
Po wysłuchaniu przygotowanych historii porozmawiajcie: czym różniły się te opowieści? Co wpływało na zmianę punktu widzenia? Co było ciekawe w poszczególnych narracjach?
4. Zmień grupy w których pracują uczniowie. Każdej grupie rozdaj jeden z przedmiotów np. kosz na zakupy, siano, buty, sznurek. Niech przypomną sobie jakąś historię z książki związaną z tym przedmiotem. Poproś, żeby na forum grupy opowiedziały historię.
Trenerka, tutorka, koordynatorka w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej, Szkoły Pedagogów Teatru Instytutu Teatralnego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2016 roku. Autorka projektów społecznych i materiałów edukacyjnych dla animatorów kultury, pedagogów teatru, nauczycieli i młodzieży. Od ponad 10 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatrem 21. Prowadzi szkolenia i warsztaty z obszaru budowania zespołów, projektowania działań społecznych i edukacyjnych oraz komunikacji. Certyfikowana nauczycielka jogi.
Wiek 10-13 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 13-16 lat