Tematem zajęć jest granica dbania o własny wygląd. Uczniowie poznają historię jednej bohaterki, która postanawia zmienić swój wizerunek. Zastanawiają się, jak mogą potoczyć się jej dalsze losy.
Przestrzeń do swobodnego ruchu potrzebna na początku zajęć. Potem stoliki do pracy w grupach.
Wydrukowane fragmenty pamiętnika lub bloga [załącznik] - po jednej kopii dla grupy. Kartki A4 - po jednej dla grupy.
Poproś uczniów, aby chodzili swobodnie po sali. Po chwili poleć, żeby wyobrażali sobie, że ich ciało się zmienia pod wpływem Twoich instrukcji. Niech spróbują oddać ten stan za pomocą ruchu. Kolejno mów, że ciało jest:
Zapytaj uczestników, czego doświadczali, jakie odczucia w ciele towarzyszyły tym ćwiczeniu?
Przekaż klasie, że podczas dzisiejszych zajęć będziecie pracować z historią bohaterki, która mierzy się z pewnym wyzwaniem. O tym, czego dotyczy ta sprawa, dowiedzą się, czytając fragmenty jej historii.
W ramach tego scenariusza masz do wyboru dwie opcje: pracę z fikcyjną historią (pamiętnik) lub autentyczną (fragmenty bloga). Obie wersje historii znajdziesz w załączniku.
1. Pamiętnik Olgi – kartka z pamiętnika, dwa fragmenty (patrz: na 3. str.- Załącznik) – dowiadujemy się z nich, że Olga przeżywa frustrację: ma lekką nadwagę, a w nowej szkole nauczycielka WF-u dokucza jej, gdyż dziewczyna nie osiąga wystarczająco dobrych wyników. Olga rozpoczyna dietę, aby trochę schudnąć. Drugi wpis do pamiętnika opisuje pierwsze sukcesy Olgi w odchudzaniu i jej dalsze plany.
2. Blog – bohaterka decyduje się na radykalne ochudzanie, aby dobrze czuć się pośród znajomych. Poznajemy ją, gdy decyduje się na pisanie bloga i zastanawia nad tym, czy uda się jej osiągnąć wyznaczony cel. Wierzy, że upublicznienie swojego postanowienia zobowiąże ją do jego realizacji.
Przeczytaj głośno fragmenty lub daj uczniom czas na cichą lekturę.
Przeanalizuj z uczniami postać wybranej bohaterki na podstawie jej wpisów.
Pytania wyjściowe:
1. Tworzenie wpisów do pamiętnika
Podziel klasę na parzystą liczbę grup. Powiedz, że zadaniem będzie zastanowienie się, jak potoczyły się dalsze losy bohaterki i przygotowanie wpisu na blogu/w pamiętniku, który jego autorka mogłaby stworzyć miesiąc później. Rozlosuj między zespoły następujące tematy wpisów:
Uczniów możemy podzielić na więcej niż cztery grupy. Daje to możliwość pracy dwóch grup nad tym samym tematem i stworzenia dwóch odmiennych wersji (jeden zespół prosimy o stworzenie historii o wydźwięku pozytywnym, drugi – negatywnym). Pomoże to uświadomieniu uczniom złożoności problemu odchudzania.
2. Odczytanie wpisów
Zaproś zespoły do prezentacji wpisów. Słuchaczy poproś o uwagę. Po odczytaniu poproś o komentarze do poszczególnych wpisów.
Do moderowania rozmowy o wpisach możesz wykorzystać poniższe pytania:
Zakończcie spotkanie rozmową o tym, jak uczniowie postrzegają zjawisko odchudzania w dzisiejszym świecie.
Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.
Wiek 10-13 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat