• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Dagmara Żabska

    Malarskie życzenia

    Celem zajęć jest stworzenie teatralno-plastycznej laurki z okazji Dnia Babci i Dziadka, laurka zostanie zaprezentowana w formie obrazów cieniowych oraz towarzyszącego im podkładu muzycznego. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie wymyślaniu i nagrywaniu życzeń, druga – przygotowaniu kolaży cieniowych inspirowanych malarstwem. Oprócz nauki składania życzeń ważnym elementem zajęć jest zapoznanie dzieci ze sztuką malarską oraz poszerzenie wyobraźni językowej.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 90 minut
    Cel zajęć
    • stworzenie projektu teatralno-malarskiego pt. „Malarskie życzenia”;
    • zapoznanie z wybranymi obrazami Stanisława Wyspisńskiego;
    • rozwój wyobraźni plastycznej.

     

    Metody pracy teatr cieni, praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Wyciemnienie przestrzeni.

    Środki dydaktyczne

    Rzutnik pisma, filtry polaryzacyjne, dyktafon, nożyczki, folia, celofan, kolorowe folijki, pleksi, odtwarzacz CD.

    Dodatkowy opis

    diamond icon
    diamond icon

    Przed zajęciami należy przygotować obrys motywów kwiatowych przerysowanych z wybranych obrazów Wyspiańskiego oraz wybór kilku utworów muzycznych ‒ takich, które pasują wg ciebie jako tło muzyczne do życzeń.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wprowadzenie [Cz. 1] 5 min.

    Podejmij z dziećmi rozmowę o tym, czego ludzie sobie życzą z okazji urodzin lub świąt. Czego życzymy osobom obcym, koleżankom, a czego rodzinie?

    2. Burza mózgów [Cz. 1] 10 min.

    Czego mogliby życzyć bohaterowie bajek – Czerwony Kapturek, Pchła Szachrajka, Pan Kleks? Zapisujemy życzenia na tablicy w formie tekstowej lub/i obrazka.

    Jak bajkowe postaci mogłyby składać życzenia – Pan Kleks z pewnością zrobiłby to w oryginalny sposób! Może można je wyśpiewać? Zrymować? Wyszeptać do uszka? Wcielamy się w wybranych bohaterów.

    3. Przygotowanie życzeń [Cz. 1] 30 min.

    Przygotowujemy pokaz dla Babć i Dziadków – które życzenia bajkowych postaci są wg nas najfajniejsze? A czego – naszym zdaniem – życzyliby sobie nasi Dziadkowie? Co lubią? Wspólnie zastanawiamy się nad sposobem wypowiadania życzeń. Można się nimi pobawić – jeśli dzieci pracują w parach, mogą wypowiadać słowa na zmianę, melorecytować itp.

    Nagrywamy życzenia na dyktafon i wspólnie odsłuchujemy nagrania – pytamy o uwagi, czy coś można dodać? Może podkład muzyczny?

    Wspólnie szukamy muzyki, która będzie odpowiednim tłem do życzeń

    4. Wyspiański [Cz. 2] 10 min.

    Pokaż dzieciom wybrane obrazy Wyspiańskiego (lub innego malarza). Rozmawiamy o nich. Czy są dobrym wzorem na laurkę

    5. Kolaże cieniowe [Cz. 2] 25 min.

    Włącz rzutnik i pokaż, jak można zrobić kolaże cieniowe, wykorzystując filtry i folię.

    Połóż na rzutniku kawałek celofanu – jest transparentny i bezbarwny. Następnie przekręć filtr polaryzacyjny – celofan zrobi się żółty, niebieski, a potem czarny. Poproś dzieci, żeby ponakładały kilka warstw celofanu na siebie. Eksperymentujemy z taśmami przylepnymi, folią śniadaniową.

    Dalej połóż na rzutniku kawałek pleksi, a na nim odrysowane z obrazu kwiaty – dzieci tak układają folię, żeby „pokolorować” celofanem obrazek. Kiedy kolaż będzie gotowy, przykrywamy obrazek drugim pleksi i zaklejamy po bokach tak, żeby celofan się nie przesuwał.

    Dzielimy się na grupy 3‒4-osobowe. Każda grupa przygotuje swój obrazek

    6. Pokaz [Cz. 2] 10 min.

    Włączamy muzykę wybraną na poprzednich zajęciach. Na koniec każda grupa zaprezentuje swój obrazek.

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Dagmara Żabska

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon