Konspekt zajęć

Malarskie życzenia

lekcja
Wiek 6-10 lat
15.07.2015 autor: Dagmara Żabska

tagi

tworzenie pokazu, tworzenie życzeń, Dzień Babci, Dzień Dziadka, teatr cieni

czas

90min

Celem zajęć jest stworzenie teatralno–plastycznej laurki z okazji Dnia Babci i Dziadka, laurka zostanie zaprezentowana w formie obrazów cieniowych oraz towarzyszącego im podkładu muzycznego. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie wymyślaniu i nagrywaniu życzeń, druga – przygotowaniu kolaży cieniowych inspirowanych malarstwem. Oprócz nauki składania życzeń ważnym elementem zajęć jest zapoznanie dzieci ze sztuką malarską oraz poszerzenie wyobraźni językowej.

cele zajęć

  • stworzenie projektu teatralno-malarskiego pt. „Malarskie życzenia”;
  • zapoznanie z wybranymi obrazami Stanisława Wyspisńskiego;
  • rozwój wyobraźni plastycznej.

 

Metody pracy

teatr cieni, praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Rzutnik pisma, filtry polaryzacyjne, dyktafon, nożyczki, folia, celofan, kolorowe folijki, pleksi, odtwarzacz CD.

aranżacja przestrzeni

Wyciemnienie przestrzeni.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

Przed zajęciami należy przygotować obrys motywów kwiatowych przerysowanych z wybranych obrazów Wyspiańskiego oraz wybór kilku utworów muzycznych ‒ takich, które pasują wg ciebie jako tło muzyczne do życzeń.

przebieg zajęć

1

Wprowadzenie [Cz. 1]

Podejmij z dziećmi rozmowę o tym, czego ludzie sobie życzą z okazji urodzin lub świąt. Czego życzymy osobom obcym, koleżankom, a czego rodzinie?

5 min
2

Burza mózgów [Cz. 1]

Czego mogliby życzyć bohaterowie bajek – Czerwony Kapturek, Pchła Szachrajka, Pan Kleks? Zapisujemy życzenia na tablicy w formie tekstowej lub/i obrazka.

Jak bajkowe postaci mogłyby składać życzenia – Pan Kleks z pewnością zrobiłby to w oryginalny sposób! Może można je wyśpiewać? Zrymować? Wyszeptać do uszka? Wcielamy się w wybranych bohaterów.

10 min
3

Przygotowanie życzeń [Cz. 1]

Przygotowujemy pokaz dla Babć i Dziadków – które życzenia bajkowych postaci są wg nas najfajniejsze? A czego – naszym zdaniem – życzyliby sobie nasi Dziadkowie? Co lubią? Wspólnie zastanawiamy się nad sposobem wypowiadania życzeń. Można się nimi pobawić – jeśli dzieci pracują w parach, mogą wypowiadać słowa na zmianę, melorecytować itp.

Nagrywamy życzenia na dyktafon i wspólnie odsłuchujemy nagrania – pytamy o uwagi, czy coś można dodać? Może podkład muzyczny?

Wspólnie szukamy muzyki, która będzie odpowiednim tłem do życzeń

30 min
4

Wyspiański [Cz. 2]

Pokaż dzieciom wybrane obrazy Wyspiańskiego (lub innego malarza). Rozmawiamy o nich. Czy są dobrym wzorem na laurkę

10 min
5

Kolaże cieniowe [Cz. 2]

Włącz rzutnik i pokaż, jak można zrobić kolaże cieniowe, wykorzystując filtry i folię.

Połóż na rzutniku kawałek celofanu – jest transparentny i bezbarwny. Następnie przekręć filtr polaryzacyjny – celofan zrobi się żółty, niebieski, a potem czarny. Poproś dzieci, żeby ponakładały kilka warstw celofanu na siebie. Eksperymentujemy z taśmami przylepnymi, folią śniadaniową.

Dalej połóż na rzutniku kawałek pleksi, a na nim odrysowane z obrazu kwiaty – dzieci tak układają folię, żeby „pokolorować” celofanem obrazek. Kiedy kolaż będzie gotowy, przykrywamy obrazek drugim pleksi i zaklejamy po bokach tak, żeby celofan się nie przesuwał.

Dzielimy się na grupy 3‒4-osobowe. Każda grupa przygotuje swój obrazek

25 min
6

Pokaz [Cz. 2]

Włączamy muzykę wybraną na poprzednich zajęciach. Na koniec każda grupa zaprezentuje swój obrazek.

10 min

Materiały dodatkowe

Galeria zdjęć ze spektakli i filmów