Warsztat przeznaczony do poprowadzenia po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” (reż. Rafał Sisicki, Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie). Bohaterowie spektaklu – niezależnie od wieku i poziomu informatycznego zaawansowania – korzystają z Internetu i w związku z tym napotkają na różne trudności. Uczniowie – przyglądając się zachowaniom postaci – zastanawiają się nad możliwościami, które daje sieć, oraz potencjalnymi zagrożeniami.
Tradycyjny układ ławek.
Poproś uczniów, aby przypomnieli sobie bohaterów spektaklu „Bromba w sieci”. Zapisz na tablicy podane przez uczniów odpowiedzi. Następnie poproś, aby uczniowie porozmawiali ze sobą (w ławkach) o tym, w jaki sposób poszczególne postaci korzystają z internetu – do czego go używają?
Lista bohaterów: Bromba, Poeta Fikander, Malwinka, Babcia, Pciuch, Wnuczek.
Zapytaj uczniów, czy pośród bohaterów spektaklu są tacy, którym zdarzyło się narozrabiać, korzystając z Internetu? Jakie zachowania i działania przysporzyły poszczególnym postaciom problemów lub sprawiły trudności komuś innemu? Dlaczego?
Poczekaj na samodzielne spostrzeżenia uczniów. Dopiero jeśli będą mieć problem ze wskazaniem konkretnych zachowań, pytaj kolejno o poszczególne postaci. Pamiętaj, aby zapytać nie tylko o same zachowania, ale i ich konsekwencje – daj uczniom przestrzeń do tego, aby mogli podzielić się różnorodnymi spostrzeżeniami na temat postaw bohaterów.
Zapowiedz uczniom, że na tym etapie ich zadaniem będzie zastanowienie się, jak pomóc bohaterom spektaklu w poruszaniu się w przestrzeni wirtualnej. Poproś, aby uczniowie w parach wybrali jednego bohatera, któremu zdarzyło się narozrabiać w internecie i przygotowali scenę rozmowy z tą postacią, w której wyjaśnią jej, jak w przyszłości uniknąć zagrożenia w sieci.
Możecie też pracować nad tym zadaniem w większych grupach.
Poproś uczniów o zaprezentowanie scen. Po każdej z nich przyjrzyjcie się przedstawionemu przez grupę sposobowi rozmowy z postacią – zastanówcie się, czy pozwalał on zrozumieć w przystępnej formie dane zagadnienie. Zwróćcie uwagę na to, co jest ważne, kiedy rozmawia się z kimś o jego pomyłkach.
Na koniec poproś uczniów, aby podzielili się swoimi obserwacjami: jak myślą, dlaczego zdarza się, że użytkownicy Internetu wpadają w różne tarapaty? Jak można tego unikać?
Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat