Porozmawiają o tym, czym kierowali się podczas dorysowywania kadru. Częścią jakieś historii stał się obraz? Czy są one podobne a może różnią się od siebie? Z czego to wynika ich zdaniem?
Tradycyjny układ sali lekcyjnej.
Wybrane obrazy reprezentujące różne style w sztuce przygotowane w formie prezentacji oraz wydruków (co najmniej po dwa wydruki każdej z prac). Ramki wycięte ze sztywnego papieru (po jednej dla każdego z uczestników), duże kartki, przybory do rysowania.
1. Poproś uczniów, żeby przez kilka minut zabawili się w artystów i poszukali w otoczeniu inspiracji dla dzieła sztuki. Poleć, żeby w tym celu wykorzystali przygotowane przez Ciebie ramki. Wyjaśnij, że zadaniem jest oglądanie przestrzeni za pomocą stworzonego za ich pomocą kadru. Poproś, żeby kadrowali otoczenie przyjmując dowolne pozycje, zbliżając i oddalając od obiektów, obracając się w różne strony. Daj im na to pięć minut.
2. Zapytaj, w jaki sposób uczestnicy wybierali interesujące motywy. Jak zmieniało się postrzeganie znanej im przestrzeni, kiedy patrzyli na nią przez pryzmat kadru? Co sprawiało, że traktowali wyróżniony kawałek otoczenia jako bardziej wartościowy od znajdującej się poza ramką reszty? Jakie mieli kryteria wyboru?
1. Ze strony wybranego muzeum udostępniającego swoją kolekcję online wybierz dziesięć dowolnych dzieł sztuki i stwórz z nich prezentację (możesz ją przygotować w komputerze, a potem wyświetlić ją przy pomocy rzutnika lub użyć wydruków). W swoim wyborze kieruj się różnorodnością prac. Postaraj się żeby reprezentowały różne epoki i style oraz gatunki. Przygotuj także krótki opis tych prac. Postaraj się, żeby zawierał: typ obiektu (np. obraz, rzeźba), tytuł, okres powstania, imię i nazwisko twórcy.
2. Poproś uczniów, żeby potraktowali zaprezentowane przez Ciebie obrazy jako wystawę. Obejrzyjcie ją dwukrotnie. Podczas drugiej prezentacji zwróćcie szczególną uwagę na opisy. Wspólnie uzupełnijcie je o temat np.: krajobraz, scena wojenna, portret młodego mężczyzny.
3. Rozdaj uczennicom i uczniom kopie obejrzanych wcześniej obrazów (każdy z obrazów powinien być wydrukowany w co najmniej dwóch egzemplarzach). Poleć uczniom, żeby pracowali indywidualnie i potraktowali swój obraz jako stopklatkę jakiejś historii. Niech każdy z nich zada sobie pytanie: co dzieje się poza ramami wybranego przeze mnie obrazu? Zachęć, by przypomnieli sobie w tym celu doświadczenie z pierwszego ćwiczenia. Poproś, żeby każdy dorysował elementy znajdujące się poza kadrem. W tym celu rozdaj czyste kartki dużego formatu (np. A3), na której w dowolnym miejscu będzie można obraz i dorysować jego dalszą część.
Poproś, żeby uczniowie pracujący nad tym samym obrazem połączyli się w grupy. Niech obejrzą swoje prace, a następnie porozmawiają o tym, czym kierowali się podczas dorysowywania kadru. Częścią jakiej historii stał się obraz? Czy są one podobne, a może różnią się od siebie? Z czego to wynika ich zdaniem?
Podsumujcie pracę na forum. Zapytaj uczniów: jaka Waszym zdaniem jest rola patrzącego na obraz? Jak jego perspektywa wpływa na znaczenia przypisywane obrazowi?
Absolwentka filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika i Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Krytyczka sztuki. Absolwentka Kursu Pisania Scenariusza i Dramatu Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Jej sztuka znalazła się w Półfinale Gdańskiej Nagrody Dramaturgicznej. Publikuje teksty o sztuce oraz opowiadania. Czynnie zajmuje się edukacją filozoficzną.
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 16-19 lat