Przestrzeń do rozgrzewki ruchowej (możecie skorzystać z korytarza szkolnego) oraz do prezentacji inscenizacji, stanowiska ze stołami i krzesłami dla grup uczniów pracujących nad swoimi zadaniami.
Tekst dramatu „Zemsta” Aleksandra Fredry (wystarczą fragmenty wydrukowane z załącznika do scenariusza). Arkusze papieru (dwa dla grupy), materiały plastyczne do wykonania projektów kostiumów.
1. Wprowadzenie do tematu
Przedstaw grupie tematykę zajęć i opowiedz, że będziecie zajmować się dziś postacią Papkina z „Zemsty” - zastanowicie się, w czym tkwi komizm tej postaci i poszukacie jej odpowiedników w świecie współczesnym.
2. Rozgrzewka
Poproś uczniów, aby swobodnie poruszali się po sali, każdy w swoim rytmie. Każdy skanuje w myślach swoje ciało - jeśli czuje gdzieś napięcie, może samodzielnie wykonać kilka ćwiczeń. Następnie poproś uczestników, aby wyobrazili sobie, że są Papkinem. Niech spróbują poruszać się jak ta postać. Stopniowo wprowadzaj kolejne zadania ruchowe powiązane z postacią Papkina. Np.:
- śmiej się jak Papkin,
- kłaniaj się jak Papkin,
- witaj się z innymi jak Papkin,
- śpiesz się jak Papkin,
- gniewaj się jak Papkin.
Zachęć uczniów do tego, by zwracali uwagę na to, jak inni interpretują tę postać poprzez ruch. Na koniec poproś uczniów o podzielenie się swoimi obserwacjami.
W tym ćwiczeniu uczniowie charakteryzują bohatera za pomocą własnych ciał. Pozwala to na uruchomienie nieoczywistych skojarzeń i zwrócenie uwagi na inne aspekty związane z postacią niż w tradycyjnej analizie opartej wyłącznie na rozmowie.
Opowiedz grupie o popularnym w teatrze (i filmie) zabiegu uwspółcześniania klasycznego tekstu: opiera się on na tym, że twórcy szukają związków danego dzieła ze światem współczesnym. Oznacza to, że zastanawiają się, kim bohaterowie byliby dziś, jak wyglądaliby, czy w ich życiu wydarzyłoby się coś, co jest akutalne również obecnie.
Dla przykładu można pokazać klasie kilka zdjęć ze słynnej inscenizacji „Balladyny” w reżyserii Adama Hanuszkiewicza (np. scena wjazdu głównej bohaterki na motocyklu) lub/oraz zaprezentować fragment filmu „Romeo i Julia” z 1996 z Leonardo di Caprio w roli głównej. Zastanówcie się, po co stosuje się taki zabieg i co daje on odbiorcom?
Krok 1. Podziel klasę na grupy. Zadanie jest takie samo dla wszystkich – zespoły mają zastanowić się, kim mógłby być Papkin w naszych czasach. Wyniki rozważań przedstawią w formie inscenizowanej.
Krok 2. Odsłoń zapisane wcześniej na tablicy pytania:
Każdej z grup rozdaj inny fragment tekstu, na którym będzie pracować (propozycje scen poniżej).
Propozycje fragmentów tekstu do wykorzystania:
Po przeczytaniu poleceń do pracy w grupach, upewnij się, że wszystkie zespoły wiedzą, jakie jest ich zadanie na tym etapie. Każda grupa powinna opracować: (1) krótką informacja o tym, kim według grupy jest współczesny Papkin – co to za bohater dziś? (2) prezentację kostiumu współczesnego Papikna z wyjaśnieniem motywacji grupy; (3) monolog współczesnego Papikna inspirowany tematem sceny dramatu.
1. Narysuj na tablicy tabelę składającą się z trzech kolumn. Podpisz je: komizm postaci, komizm sytuacyjny, komizm językowy. Skorzystaj z niej podczas prezentacji kolejnych zespołów: omawiając sceny, zastanawiajcie się wspólnie, co w nich bawi, jakie elementy komiczne zostały wykorzystane, jakie znaki sceniczne uwspółcześniające postać wykorzystano. Wpiszcie te elementy w odpowiednie pola tabeli.
Możecie również porównać różne wersje Papkina stworzone przez grupy - zastanówcie się, co je łączy a co je różni.
2. W podsumowaniu zajęć można jeszcze raz odwołać się do pojęcia uwspółcześnienia. Czy zabieg ten pomaga nam w zrozumieniu bohatera – dlaczego tak/nie?
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat