Warsztat po spektaklu „Staś i Zła Noga” w reż. Bartłomieja Błaszczyńskiego z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego oraz Śląskiego Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum" w Katowicach. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad dalszymi losami bohaterów historii i przedstawiają je w formie komiksu.
Przestrzeń pozwalająca na pracę w grupach.
Materiały zamieszczone na blogu: zlanoga.blogspot.com. Kartki A4 i ołówki.
Na początku stańcie w kole. Powiedz młodzieży, że dziś wspólnie przyjrzycie się bohaterom spektaklu „Staś i Zła Noga”, a następnie zastanowicie się nad ich dalszymi losami.
1. Rozpocznij rozgrzewkę – poproś, aby podczas pierwszego zadania uczestnicy postarali się zachować ciszę i skoncentrować na swoich odczuciach, ale nie dzielili się nimi głośno. Ćwiczenie polega na tym, że każdy skupia uwagę na kolejnych częściach swojego ciała. Wymieniaj je spokojnie, przy każdej z nich daj chwilę, by uczniowie mogli zatrzymać na niej swoje myśli - od stóp, przez kolana, uda, biodra, brzuch, klatkę piersiową, głowę.
Jednym z bohaterów spektaklu jest część ciała - Zła Noga. Aby wprowadzić uczniów w temat myślenia o ciele nie jako całości, ale przez pryzmat jego części, proponujemy ćwiczenie, które pozwala na zauważenie ich odrębności.
2. Następnie powiedz, że w trzech rundach przyjrzycie się kolejno każdemu z bohaterów spektaklu: Złej Nodze, Mamie i Stasiowi. W każdej rundzie wszyscy będą mieli do wykonania to samo zadanie związane z postacią. Podawaj następujące polecenia w kolejnych turach:
Runda I - Zła noga: Wyobraź sobie, że jesteś Złą Nogą i wypowiedz jedno zdanie, które Zła Noga wypowiedziała / mogłaby wypowiedzieć.
Runda II - Mama: Pokaż gest wyrażający emocję, która kojarzy Ci się z Mamą.
Runda III - Staś: Wyobraź sobie, że jesteś Stasiem i wypowiedz myśl, która jest w głowie Stasia.
Wariant: Jeśli pracujesz z liczną klasą możesz zaproponować stworzenie kilku mniejszych np. sześcioosobowych kół - dzięki temu praca będzie przebiegała bardziej dynamicznie.
1. Pozostańcie w kole. Zapowiedz, że teraz każdy zdecyduje o tym, którą postacią chciałby się zajmować w dalszej części zajęć. Swoje wybory uczniowie pokażą za pomocą swojego ciała: na Twój znak, każdy tworzy ze swojego ciała pomnik tego bohatera. Przypomnij uczniom, aby pamiętali o takich elementach jak: mina, gest, postawa.
Kiedy uczniowie zmienią się w żywe rzeźby, poproś, aby przez chwilę wytrwali w wybranych pozycjach i bez słów przypatrzyli się pozostałym osobom.
Po chwili obserwacji, poproś, aby uczniowie utworzyli grupy związane z wybranymi postaciami: MAMA, STAŚ, ZŁA NOGA.
Grupy pracujące nad różnymi postaciami nie muszą mieć tej samej liczby osób - ważne, żeby każdy mógł się zajmować wybranym przez siebie bohaterem. Jeśli jednak któraś postać okaże się szczególnie popularna, warto podzielić uczniów i stworzyć kilka ekip pracujących nad tym samym bohaterem. Optymalne będą czteroosobowe zespoły.
2. Kiedy uczniowie będą w zespołach, zaproś ich do pracy nad postacią w dwóch etapach:
a) Poproś uczniów, by porozmawiali o powodach, dla których wybrali właśnie tę postać.
b) Przypomnij, że jedną z ostatnich scen spektaklu jest amputacja nogi Stasia. Powiedz zespołom, by wyobraziły sobie, że minęło trzy miesiące od tego momentu i zastanowiły się, co wybrana przez nich postać może czuć i o czym myśleć po tym czasie. Niech zapiszą swoje przemyślenia na kartce.
Otwórz blog zlanoga.blogspot.com autorstwa Tomasza SPELLA Grządzieli. Wyjaśnij uczniom, że zawiera on rysunki opublikowane potem w formie komiksu, na podstawie którego powstał spektakl. Zaprezentuj kilka początkowych obrazów i wspólnie z grupą zastanówcie się, co cechuje styl tego autora (możecie zapisać swoje ustalenia na tablicy). Przykładowe odpowiedzi:
Poproś uczniów, by wrócili do pracy w grupach. Niech ponownie przeczytają swoje zapiski o bohaterze i spróbują je przełożyć na formę komiksową. Niech zastanowią się, co mogło spotkać ich bohatera? Jak sytuacja? Jakie emocje jej towarzyszą? Czy ten bohater jest w niej sam czy z kimś? Co mówi ten bohater / mówią te osoby? Poproś uczniów, by po odpowiedzi na te pytania, narysowali komiks w stylu Tomasza SPELLA Grządzieli.
Jeśli na omówienie spektaklu możesz przeznaczyć tylko godzinę, możesz zakończyć pracę na etapie rozmowy o koncepcji komiksu. Proponujemy, aby na tworzenie komiksu i omówienie pomysłów grup przeznaczyć osobną godzinę lekcyjną.
Po zakończeniu pracy zróbcie galerię komiksów. Niech każdy uważnie obejrzy inne rysunki. Zapytaj młodzież, jakie są ich przemyślenia o tym, co pojawiło się w pracach.
Na końcu zajęć możesz wrócić do bloga i zaprezentować ostatnie rysunki. Może zrobicie zdjęcia lub skany swoich prac i wyślecie je autorowi komiksu? Jego adres mailowy znajdziecie na stronie bloga!
Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna.
Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im.
Zbigniewa Raszewskiego, pracuje przy programie Lato w teatrze.
Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, gdzie m. in. wraz z
Dominiką Szulc współprowadziła grupę nieLETNICH krytyków teatralnych.
Z rodzicami i dziećmi przygotowywała performans w przestrzeni wystawy
w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje.
Niezła propozycja". Z Fundacją Sztukmistrze współtworzyła „Zgubowisko”
– familijny spektakl nowocyrkowego. Prowadzi grupę młodzieżową w
Ośrodku Kultury „Arsus”. Autorka scenariuszy na portalu Teatroteka
Szkolna oraz publikacji pedagogiczno-teatralnych. Uwielbia ludzi i
uwielbia tańczyć, a najbardziej tańczyć z ludźmi.
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat