Staś, Zła Noga i Mama. Trzy miesiące później
Justyna Czarnota, Joanna Krukowska-Gulik

Staś, Zła Noga i Mama. Trzy miesiące później

Warsztat po spektaklu „Staś i Zła Noga” w reż. Bartłomieja Błaszczyńskiego z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego oraz Śląskiego Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum" w Katowicach. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad dalszymi losami bohaterów historii i przedstawiają je w formie komiksu.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • poznanie komiksu jako środka wyrazu artystycznego.
  • Metody pracy praca z użyciem zasobów internetu, improwizacje ruchowe, dyskusja, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na pracę w grupach.

Środki dydaktyczne

Materiały zamieszczone na blogu: zlanoga.blogspot.com. Kartki A4 i ołówki.

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie i rozgrzewka 10 min.

Na początku stańcie w kole. Powiedz młodzieży, że dziś wspólnie przyjrzycie się bohaterom spektaklu „Staś i Zła Noga”, a następnie zastanowicie się nad ich dalszymi losami.

1. Rozpocznij rozgrzewkę – poproś, aby podczas pierwszego zadania uczestnicy postarali się zachować ciszę i skoncentrować na swoich odczuciach, ale nie dzielili się nimi głośno. Ćwiczenie polega na tym, że każdy skupia uwagę na kolejnych częściach swojego ciała. Wymieniaj je spokojnie, przy każdej z nich daj chwilę, by uczniowie mogli zatrzymać na niej swoje myśli - od stóp, przez kolana, uda, biodra, brzuch, klatkę piersiową, głowę.

Jednym z bohaterów spektaklu jest część ciała - Zła Noga. Aby wprowadzić uczniów w temat myślenia o ciele nie jako całości, ale przez pryzmat jego części, proponujemy ćwiczenie, które pozwala na zauważenie ich odrębności.

2. Następnie powiedz, że w trzech rundach przyjrzycie się kolejno każdemu z bohaterów spektaklu: Złej Nodze, Mamie i Stasiowi. W każdej rundzie wszyscy będą mieli do wykonania to samo zadanie związane z postacią. Podawaj następujące polecenia w kolejnych turach:

Runda I - Zła noga: Wyobraź sobie, że jesteś Złą Nogą i wypowiedz jedno zdanie, które Zła Noga wypowiedziała / mogłaby wypowiedzieć.

Runda II - Mama: Pokaż gest wyrażający emocję, która kojarzy Ci się z Mamą.

Runda III - Staś: Wyobraź sobie, że jesteś Stasiem i wypowiedz myśl, która jest w głowie Stasia.

Wariant: Jeśli pracujesz z liczną klasą możesz zaproponować stworzenie kilku mniejszych np. sześcioosobowych kół - dzięki temu praca będzie przebiegała bardziej dynamicznie.

2. Zdarzyło się później... 15 min.

1. Pozostańcie w kole. Zapowiedz, że teraz każdy zdecyduje o tym, którą postacią chciałby się zajmować w dalszej części zajęć. Swoje wybory uczniowie pokażą za pomocą swojego ciała: na Twój znak, każdy tworzy ze swojego ciała pomnik tego bohatera. Przypomnij uczniom, aby pamiętali o takich elementach jak: mina, gest, postawa.

Kiedy uczniowie zmienią się w żywe rzeźby, poproś, aby przez chwilę wytrwali w wybranych pozycjach i bez słów przypatrzyli się pozostałym osobom.

Po chwili obserwacji, poproś, aby uczniowie utworzyli grupy związane z wybranymi postaciami: MAMA, STAŚ, ZŁA NOGA. 

Grupy pracujące nad różnymi postaciami nie muszą mieć tej samej liczby osób - ważne, żeby każdy mógł się zajmować wybranym przez siebie bohaterem. Jeśli jednak któraś postać okaże się szczególnie popularna, warto podzielić uczniów i stworzyć kilka ekip pracujących nad tym samym bohaterem. Optymalne będą czteroosobowe zespoły.

2. Kiedy uczniowie będą w zespołach, zaproś ich do pracy nad postacią w dwóch etapach:

a) Poproś uczniów, by porozmawiali o powodach, dla których wybrali właśnie tę postać.

b) Przypomnij, że jedną z ostatnich scen spektaklu jest amputacja nogi Stasia. Powiedz zespołom, by wyobraziły sobie, że minęło trzy miesiące od tego momentu i zastanowiły się, co wybrana przez nich postać może czuć i o czym myśleć po tym czasie. Niech zapiszą swoje przemyślenia na kartce.

3. Prezentacja komiksu 15 min.

Otwórz blog zlanoga.blogspot.com autorstwa Tomasza SPELLA Grządzieli. Wyjaśnij uczniom, że zawiera on rysunki opublikowane potem w formie komiksu, na podstawie którego powstał spektakl. Zaprezentuj kilka początkowych obrazów i wspólnie z grupą zastanówcie się, co cechuje styl tego autora (możecie zapisać swoje ustalenia na tablicy). Przykładowe odpowiedzi:

  • to komiks w odcinkach,
  • rysunki są biało-czarne,
  • pokazują postaci w konkretnej sytuacji, nie zawsze bohaterowie przeżywają jakąś przygodę / coś wyjątkowego,
  • na jednej stronie znajdują się cztery lub trzy kadry,
  • teksty nie pojawiają się w dymkach, jeśli już to w ramkach,
  • część stron ma tytuły.

4. Tworzenie komiksu 25 min.

Poproś uczniów, by wrócili do pracy w grupach. Niech ponownie przeczytają swoje zapiski o bohaterze i spróbują je przełożyć na formę komiksową. Niech zastanowią się, co mogło spotkać ich bohatera? Jak sytuacja? Jakie emocje jej towarzyszą? Czy ten bohater jest w niej sam czy z kimś? Co mówi ten bohater / mówią te osoby? Poproś uczniów, by po odpowiedzi na te pytania, narysowali komiks w stylu Tomasza SPELLA Grządzieli.

Jeśli na omówienie spektaklu możesz przeznaczyć tylko godzinę, możesz zakończyć pracę na etapie rozmowy o koncepcji komiksu. Proponujemy, aby na tworzenie komiksu i omówienie pomysłów grup przeznaczyć osobną godzinę lekcyjną.

 

5. 25 min.

Po zakończeniu pracy zróbcie galerię komiksów. Niech każdy uważnie obejrzy inne rysunki. Zapytaj młodzież, jakie są ich przemyślenia o tym, co pojawiło się w pracach.

Na końcu zajęć możesz wrócić do bloga i zaprezentować ostatnie rysunki. Może zrobicie zdjęcia lub skany swoich prac i wyślecie je autorowi komiksu? Jego adres mailowy znajdziecie na stronie bloga!

Zobacz też

O autorach

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Joanna Krukowska-Gulik

Pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna.
Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im.
Zbigniewa Raszewskiego, pracuje przy programie Lato w teatrze.
Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, gdzie m. in. wraz z
Dominiką Szulc współprowadziła grupę nieLETNICH krytyków teatralnych.
Z rodzicami i dziećmi przygotowywała performans w przestrzeni wystawy
w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje.
Niezła propozycja". Z Fundacją Sztukmistrze współtworzyła „Zgubowisko”
– familijny spektakl nowocyrkowego. Prowadzi grupę młodzieżową w
Ośrodku Kultury „Arsus”. Autorka scenariuszy na portalu Teatroteka
Szkolna oraz publikacji pedagogiczno-teatralnych. Uwielbia ludzi i
uwielbia tańczyć, a najbardziej tańczyć z ludźmi.

Joanna Krukowska-Gulik

Podobne konspekty

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Wspólny czas

    Marta Knopik

    Wspólny czas

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Najnormalniejsza rodzina na świecie - o kategorii normalności

    Justyna Czarnota

    Najnormalniejsza rodzina na świecie - o kategorii normalności

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Justyna Rogowska

    Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Szczęście w codzienności? Z pamiętnika Łyska. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Maria Babicka

    Szczęście w codzienności? Z pamiętnika Łyska. Lekcja do spektaklu