Rok szkolny we wspomnieniach
Magdalena Szpak, Katarzyna Piwońska

Rok szkolny we wspomnieniach

Konspekt lekcji przeznaczony na godzinę wychowawczą. Podczas spotkania każdy ma okazję przyjrzeć się swoim indywidualnym doświadczeniom mijającego roku szkolnego i zastanowić, jak korzystać z nich w przyszłości.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
  • Rodzaj zajęć godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 30 minut
  • Cel zajęć
    • podsumowanie roku szkolnego;
    • zwrócenie uwagi na wartość płynącą z własnych doświadczeń.
  • Metody pracy ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Środki dydaktyczne

Kartki papieru w formacie A4 (po jednej dla każdej osoby). Materiały plastyczne: flamastry, farby, kredki, kredki świecowe, pastele, kolorowe cienkopisy, kolorowy papier, kolorowe gazety, klej, nożyczki.

 

Przebieg zajęć

1. Rok szkolny we wspomnieniach 20 min.

1. Wyjaśnij klasie, że podczas dzisiejszych zajęć będziecie przyglądać się mijającemu rokowi szkolnemu. Zastanowicie nad tym, jak te doświadczenia mogą Wam posłużyć w przyszłości w dalszej nauce.

2. Poproś, by uczniowie stanęli naprzeciwko siebie w dwóch rzędach (rząd A i B), tworząc pary. Ich zadaniem będzie porozmawiać przez 3 minuty na podany przez Ciebie temat. Po każdej wymianie w parze osoby z rzędu A przesuwają się o jedno miejsce w lewo – tak powstają nowe dwójki. 

Tematy do rozmów w duecie:

- W tym roku szkolnym najbardziej ucieszyło mnie...

- W tym roku szkolnym najbardziej stresowało mnie...

- W tym roku szkolnym największym sukcesem było dla mnie...

- W tym roku szkolnym najbardziej złościło mnie...

- W tym roku szkolnym najwięcej zabawy / radości sprawiło mi...

- W tym roku szkolnym najpiękniejszą chwilą było dla mnie...

Możesz zaproponować własne tematy do rozmów w parach. 

2. Złota myśl 5 min.

Rozdaj wszystkim po kartce A4 i rozstaw w sali w kilku miejscach przybory do pisania / rysowania, by można z nich swobodnie korzystać. Poproś, aby każdy zajął wygodne dla siebie miejsce. Poproś, by uczniowie wrócili myślami do momentów, o których rozmawiali w poprzednim ćwiczeniu. Niech spośród nich wybiorą jedno doświadczenie, które było dla nich szczególnie ważną lekcją. Czego się dzięki temu nauczyli? Poleć, aby na tej podstawie sformułowali jedna poradę, wskazówkę, złotą myśl, którą chcieliby się podzielić z innymi. Niech zapiszą je na kartce i dodadzą elementy graficzne, które podkreślą charakter ich wypowiedzi (kształt liter, wielkość, kolor liter, tła, ilustracja itp). W tym celu niech wykorzystają zgromadzone przez Ciebie materiały plastyczne.

Wariant: możesz siegnąć po formę kolażu i zaprosić uczniów, by zbudowali swoje karty, korzystając z napisów i ilustracji dostępnych w czasopismach.

3. Tablica motywacyjna 5 min.

Stwórzcie z Waszych kartek tablicę motywacyjną. Obejrzyjcie ją wspólnie. Usiądźcie w kręgu: zapytaj uczniów, czy ich zdaniem taki zbiór myśli, który zgromadziliście, może rzeczywiście mieć wpływ na nasze zachowanie i wybory? Dlaczego tak / nie? 

Zachowajcie ją w sali w widocznym miejscu i korzystajcie w zawartych na niej przemyśleń w nowym roku szkolnym.

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty