Zajęcia są podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy bezpośrednio mitu o Prometeuszu (jest jego przypomnieniem oraz utrwaleniem), druga służy jego przełożeniu na czasy współczesne i przyjrzeniu się temu, czy postawy prometejskie są obecne we współczesnym świecie.
Poproś uczniów o przeczytanie przed zajęciami mitu o Prometeuszu.
Przestrzeń umożliwiająca ruch uczestników zajęć.
Dużo kartek A4 (pociętych na paski). Markery. Mit o Prometeuszu Jana Parandowskiego (podzielony na pięć / sześć części w zależności od wielkości klasy, każda część skopiowana cztery razy).
Rozdaj uczniom kartki i markery. Poproś uczniów o zapisanie wszystkich skojarzeń związanych z postacią Prometeusza – powieście je (np. za pomocą taśmy malarskiej) w widocznym miejscu na ścianie. Będą Wam pomocne w dalszych częściach zajęć.
Wariant: możesz pozostawić skojarzenia w formie nieuporządkowanej lub zaprosić uczniów do tego, by poszukali powtarzających się kategorii, podobnych tematów i stworzyli uporządkowaną mapę własnych skojarzeń z Prometeuszem.
Przeprowadź krótką rozgrzewkę związaną z poruszaniem się w przestrzeni. Poproś uczniów, by skupili się na sobie, nie komunikowali się z innymi i przemierzali przestrzeń w dowolnych kierunkach (pomogą komunikaty: nie chodź w kółko, przecinaj środek, wyznacz punkt na przeciwko swoich oczu i podążaj w jego kierunku, a gdy do niego dojdziesz, zmień kierunek).
Następnie zapowiedz, że teraz zadanie polega na tym, by w sposobie chodzenia/poruszania się oddać podawane przez Ciebie hasła – inspiracją niech będą wcześniej wypisane przez uczniów skojarzenia.
W kolejnym kroku poproś uczniów, by zatrzymywali się w „rzeźbach” (tworzonych z własnych ciał) na podane przez Ciebie hasło (bazą są wcześniej wypisane skojarzenia, ale na tym etapie korzystaj z tych bardziej ogólnych np. olimp, mitologia, bogowie). Każdorozowo zmieniaj liczbę osób, które muszą zbudować pomnik: najpierw niech uczniowie tworzą rzeźby pojedynczo, następnie (na inne hasło) w dwójkach, trójkach, czwórkach. Zespoły powstają losowo (osoby znajdujące się najbliżej siebie) i mają dosłownie kilka sekund na stworzenie rzeźby, ich cżłonkowie nie powinni się ze sobą komunikować w sposób werbalny.
Niech uczniowie zostaną w grupach czteroosobowych (mogą być także w grupach trzyosobowych, w zależności od wielkości klasy). Każdej grupie rozdaj fragment mitu o Prometeuszu. Poproś, by na podstawie otrzymanego tekstu zespoły stworzyły ruchome „rzeźby” – instalacje z ciał. Każda grupa powinna także wybrać najważniejsze jej zdanie z fragmentu tekstu. W prezentacji można użyć jedynie tego zdania jako jedynej wypowiedzi. Kiedy instalacje będę gotowe, poproś grupy, by uzupełniły swoje instalacje także o dźwięki, które oddadzą nastrój ich fragmentu.
Zaproś grupy do tego, aby w kolejności chronologicznej prezentowały swoje rzeźby związane z danym fragmentem mitu, uzupełniając prezentację o wybrane zdanie i dźwięki. Po obejrzeniu każdej instalacji zapytaj pozostałą część klasy o interpretacje – o to, co uczniowie zobaczyli, a także z jakimi cechami Prometeusza kojarzy im się instalacja, wybrane zdanie czy dźwięki. Co sprawiło, że potrafili rozpoznać określony fragment? W trakcie omówienia uzupełniajcie Waszą bazę skojarzeń dotyczących Prometeusza. Jeśli uczniowie nie są w stanie rozpoznać danego fragmentu mitu na podstawie instalacji, poproś grupę prezentującą go, by go przytoczyła.
Na zakończenie tej części lekcji porozmawiaj z uczniami na temat postawy prometejskiej – zastanówcie się wspólnie, co ją charakteryzuje.
Poproś, by każdy przypomniał sobie cechy, które charakteryzują Prometeusza (możecie skorzystać z wcześniejszych skojarzeń, jeśli w dalszym ciągu wiszą na ścianie), wybrał najważniejszą dla siebie i dobrał do niej dźwięk. Zaznacz, że dźwięk może być wykonywany za pomocą ciała, a najlepiej aparatu mowy. Niech każdy przedstawi swój dźwięk. Jeśli uczniowie wstydzą się to robić po kolei, to można zrobić próbę dźwięków na trzy-cztery. Zapowiedz uczniom, że wybrane przez nich dźwięki pomogą im stworzyć improwizowany utwór o Prometeuszu. Poproś, by każdy znalazł dla siebie wygodne miejsce, w odległości od innych osób, zrelaksował się i zamknął oczy.
Wystukuj wolno rytm. Każdy (w uważności na inne osoby w klasie) dokłada swój dźwięk – może to być jednorazowy odgłos bądź cyklicznie pojawiający się dźwięk. Czuwaj nad rytmem i postaraj się wyciszyć cały utwór.
Poproś, by uczniowie nie otwierali oczu, przez chwilę pozostali w skupieniu podczas Twojego wprowadzenia w dalszą część warsztatu. Poproś, by uczniowie pomyśleli przez chwilę o wydobywanych przez nich dźwiękach, które przypominają o postawie Prometeusza. Niech w myślach każdy z nich zastanowi się nad podanymi przez Ciebie kwestiami:
- O czym świadczą podejmowane przez Prometeusza decyzje?
- Jakie posiadał cechy, co go charakteryzowało?
- Czy jest coś, co Cię z nim łączy? Co to jest? Czy odnajdujesz u siebie/w swoim zachowaniu podobne cechy do niego? Czy blisko jest Ci do postawy prometejskiej? Poświęcania się dla dobra ogółu, buntowaniu się przeciwko nakazom, jeśli nie są zgodne z Twoimi wartościami?
- Pomyśl, czy znasz kogoś w swoim otoczeniu, kto jest podobny do Prometeusza. A może przychodzi Ci do głowy jakaś znana postać u której dostrzegasz to podobieństwo? Może przychodzi Ci na myśl jakaś grupa społeczna/zawodowa?
- Jakie cechy ma współczesny Prometeusz, kim jest/mógłby być, z czym i przeciwko czemu by się buntował, dla kogo walczył?
Poproś, by uczniowie otworzyli oczy i zapisali na kartkach osoby z własnego otoczenia/sławne postaci/grupy społeczne/zawodowe, które kojarzą się im z Prometeuszem.
Pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna.
Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im.
Zbigniewa Raszewskiego, pracuje przy programie Lato w teatrze.
Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, gdzie m. in. wraz z
Dominiką Szulc współprowadziła grupę nieLETNICH krytyków teatralnych.
Z rodzicami i dziećmi przygotowywała performans w przestrzeni wystawy
w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje.
Niezła propozycja". Z Fundacją Sztukmistrze współtworzyła „Zgubowisko”
– familijny spektakl nowocyrkowego. Prowadzi grupę młodzieżową w
Ośrodku Kultury „Arsus”. Autorka scenariuszy na portalu Teatroteka
Szkolna oraz publikacji pedagogiczno-teatralnych. Uwielbia ludzi i
uwielbia tańczyć, a najbardziej tańczyć z ludźmi.
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat