Powrót Gerdy i Kaja z dalekiego Finnmarku trwał bardzo długo. Wyruszyli z domu jako dzieci, a wrócili jako dorośli. Co się stało, kiedy opuścili zamek Królowej Śniegu? Jakie przygody ich spotkały, przed jakimi wyzwaniami musieli stanąć, jakie decyzje podejmowali i czego się nauczyli w tej drodze? Scenariusz bazuje na charakterystyce postaci, pozwala na głębsze ich zrozumienie. Może też posłużyć jako zajęcia dla koła teatralnego pracującego nad spektaklem opartym na baśni.
Poleć przeczytanie baśni „Królowa Śniegu" przed zajęciami.
Przestrzeń pozwalająca na pracę w grupach i prezentację scen.
Egzemplarze baśni (po jednym na grupę) lub wydrukowane kopie rozdziałów baśni. Kartki A4.
Razem z grupą stwórzcie obraz Finnmarku i zamku Królowej Śniegu. Zachęć uczestników i uczestniczki do uruchomienia wyobraźni i wypisania skojarzeń z tym miejscem. Rozdaj kartki i poproś o dokończenie zdania „W krainie Królowej Śniegu…”. Gotowe kartki powieście na tablicy. Porozmawiajcie o wypisanych skojarzeniach i powstałym obrazie.
Wariant: Możecie też spróbować stworzyć obraz krainy śniegu, rysując poszczególne elementy na tablicy.
1. Podziel grupę na cztery zespoły, rozdaj fragmenty baśni mówiące o podróży Gerdy z domu do pałacu Królowej Śniegu – dla każdej grupy jeden rozdział („W ogródku wróżki", „U księżniczki", „Mała zbójniczka", „Laponka i Eskimoska"). Poproś o przeczytanie i rozmowę w grupach o pytaniach:
- kogo spotkała Gerda?
- jak wyglądało to spotkanie?
- co z niego wynikło?
- czego Gerda się podczas niego nauczyła o sobie i świecie?
2. Poproś grupy o przedstawienie powyższych informacji w formie „kart mocy” Gerdy – niech zastanowią się, jak zawrzeć kluczowe informacje o bohaterce w formie graficznej.
3. Zapowiedz, ze teraz zajmiecie się postaciom Kaja. Poproś, aby grupy wróciły do początkowego rozdziału książki pt. „Sąsiedzi" i skupiły się na tej postaci. Niech porozmawiają w zespołach o Kaju, o jego mocnych stronach, umiejętnościach, które pomogłby mu przetrwać w pałacu Królwej Śniegu i powrócić do domu. Każda grupa ma zadanie stworzyć „kartę mocy” Kaja, obrazującą takie cechy/umiejętności.
Zbierz „karty mocy” od grup.
Poleć zespołom, aby zastanowiły się, jak mógłby wyglądać wspólny powrót bohaterów do domu. Wykorzystując obraz Finnmarku, stworzony w zadaniu rozgrzewkowym oraz znajomość treści baśni, poproś zespoły o zaproponowanie wyzwań, przed jakim muszą stanąć bohaterowie, aby przybliżyć się do domu. Każdy zespół wymyśla jedną sytuację i zapisuje ją na kartce. Poleć, aby opisy były szczegółowe – uczniowie mogą się inspirować opisami wcześniejszej drogi Gerdy.
1. Każda grupa losuje jedno z przygotowanych wcześniej wyzwań. Jej zadaniem jest przygotowanie rozwiązania w formie scenki teatralnej.
Zawieś na tablicy karty mocy bohaterów – powiedz grupom, że mogą być dla nich inspiracją przy szukaniu rozwiązań sytuacji.
Jeśli któreś z wyzwań jest niejasne, poproś jedną z osób z grupy, która je stworzyła o wyjaśnienie lub uszczegółowienie zadania. Monitoruj przygotowanie scenek, reaguj na trudności i zadbaj o to, aby każda grupa zrozumiała wyzwanie.
2. Poproś grupy o przedstawienie przygotowanych etiud. Każdą z nich nagrodźcie brawami. Poproś uczniów o komentarz do obejrzanej sceny – czym wykazali się bohaterowie, aby pokonać trudności?
Usiądźcie w kręgu i porozmawiajcie o wykonanych zadaniach. Podziękuj grupom za przygotowanie wyzwań i teatrale przedstawienie ich rozwiązań. Zapisz na tablicy zdanie: „Baśń Andersena jest dla mnie o…” i poproś uczniów o dokończenie tego zdania.
Animatorka kultury, recytatorka, instruktorka żywego słowa. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (historia sztuki) i Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (pedagogika, specjalność: animacja społeczno-kulturowa). W latach 2008-2012 studentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Laureatka i jurorka wielu konkursów recytatorskich. Prowadząca warsztaty teatralne i recytatorskie w Polsce, Ukrainie i Stanach Zjednoczonych. Laureatka Stypendium Prezydenta Miasta Lublina za osiągnięcia artystyczne w 2014 i 2015 roku oraz NAGRODY LOKOMOTYWY za twórczy i wybitny wkład w rozwój ruchu recytatorskiego, a także Lubelskich Wyróżnień Kulturalnych „ŻURAWIE” w kategorii SŁOWO.
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat