• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Monika Mioduszewska

    Powrót do szkolnej ławki. Integracja. Godzina wychowawcza

    Zajęcia poruszają kwestię powrotu do szkolnej ławki i związanych z tym emocji. Kolejne działania dają okazję do osadzenia się w obecności w sali lekcyjnej i sprawdzenia, z czym uczniowie zaczynają pracę w nowym roku szkolnym.

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
    Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 50 minut
    Cel zajęć
    • zbadanie własnych emocji, miejsca w życiu, z którego uczniowie zaczynają przygodę z nowym przedmiotem czy nowym rokiem szkolnym;
    • rozpoznanie i osadzenie się w przestrzeni, w której uczniowie będą zdobywać wiedzę.
    Metody pracy wystawa, rozmowa , improwizacje ruchowe

    Przygotowanie do zajęć

    Zadanie dla ucznia

    Przed zajęciami poproś grupę o przyniesienie gazet, kolorowych papierów, ścinków materiałów.

    Aranżacja przestrzeni

    Tradycyjny układ sali.

    Środki dydaktyczne

    Przygotuj:

    - długopisy/ołówki

    - flamastry


    - kartki A4

    - taśma klejąca

    - nożyczki

    - klej

    - stare gazety

    - kolorowy papier.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Rozpoznanie 5 min.

    Poproś uczennice i uczniów, żeby rozejrzeli się po sali, w której się znajdują. Niech przejdą się po niej swobodnie i spojrzą na nią oczami turysty - tak, jakby zwiedzali to miejsce lub widzieli je po raz pierwszy. Następnie poleć, aby zbadali faktury znajdujących się tu przedmiotów przez dotyk. Na zakończenie poproś, by wybrali w sali miejsce dla siebie - zaznacz, że mogą usiąść, stać, położyć się - w dowolnym miejscu.

    2. Rozmawiamy o tym 10 min.

    1. Poproś uczennice i uczniów, żeby usiedli w ławkach, w których na co dzień siedzą, z osobami, z którymi zwykle siedzą. Poleć, żeby usiedli naprzeciwko siebie i popatrzyli na siebie przez 1 minutę, niech znajdą sposób, żeby się ze sobą przywitać. Może powstanie z tego ich własny powitalny rytuał? Mogą to zrobić za pomocą słów lub gestów.

    2. Poproś, żeby opowiedzieli sobie wzajemnie o sali, którą przed chwilą eksplorowali. Rozmowę poprowadź w trzech etapach. Po każdym zagadnieniu daj chwilę na rozmowę w parze:

    - Zastanówcie się wspólnie, co to za miejsce, jaki ma kształt, zapach, faktury. 

    - Opowiedzcie sobie nawzajem, jak czujecie się w tym miejscu.

    - Porozmawiajcie o tym, czym ta sala różni się od miejsca, w którym uczyliście się w czasie nauki zdalnej?

    3. Ławka 5 min.

    1. Następnie poproś, żeby takiej samej eksploracji poddali ławkę, przy której siedzą. Niech się zastanowią, jaka jest w dotyku, jaki ma kształt, na co im pozwala, a na co nie. Czy lubią przy niej siedzieć?

    2. Poleć, żeby każda osoba zajęła względem ławki pozycję, która oddaje to, co czują w stosunku ławki - miejsca, w którym będą się uczyć i spędzać większość czasu w szkole. Podkreśl, że mają tu pełną swobodę wyrazu: mogą pozostać na krzesłach, mogą przenieść krzesło z innej strony, wstać, położyć się, przyjąć dowolną pozycję ciała. 

    3. Poproś, żeby pary zinterpretowały nawzajem swoje pozycje względem ławek.

    4. Namysł wewnętrzny 5 min.

    Poproś, żeby każda osoba przez kilka minut zastanowiła się nad sobą w tym momencie - nad tym, jak się teraz czuje, z czym przychodzi do tej ławki.

    Możesz dodać kilka pytań pomocniczych: Czego się obawia/ co ją cieszy / czego jest ciekawa/ i z czym chciałaby zakończyć ten rok szkolny.

    5. Ławka jako przestrzeń ekspresji 10 min.

    Następnie poproś, żeby każda osoba w ławce pomyślała, że połowa ławki to jej przestrzeń do działania, własnej ekspresji. Poleć, aby wszyscy z gazet, kolorowych papierów, wykonali kolaże, które będą oddawać to, z czym zaczynają nowy rok szkolny. Na jednej ławce powstaną dwie instalacje. Każda osoba prezentuje to, co stworzyła.

    6. Co się zdarzyło w ławce? 5 min.

    Poproś osoby z ławek, żeby przyjrzały się swoim pracom i krótko omówiły z partnerem/ką to, co widzą. Niech się zastanowią, co się spotyka w tej ławce - jakie emocje, wrażenia, oczekiwania, lęki. Czy są podobne, a może zupełnie różne?

    Rozszerzenie: Na koniec zapytaj, co się wydarzyło podczas ich wspólnej pracy. Jakie to było doświadczenie? Jak się czują po powrocie do ławek?

    7. Galeria w ławce 5 min.

    Poinformuj uczniów, że teraz mają czas na zwiedzanie Galerii „W ławce”.

    8. Na koniec 5 min.

    Na koniec poproś, żeby każda osoba zapisała jedno zdanie na temat tego, z czym zaczyna nowy rok w szkolnej ławce. Do tych kartek będziecie mogli wrócić na koniec roku szkolnego.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Monika Mioduszewska

    Kulturoznawczyni, pedagożka teatru, przewodniczka.

    Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie i pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Konsultantka programowa w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku. Ukończyła warsztat mistrzowski Adriana Jacksona „Rainbow of desire”  oraz w kurs „Teatr ze społecznością” organizowane przez Fundację Edukacji i Kultury Drama Way z Warszawy. Absolwentka Szkoły Pedagogów Teatru organizowanej przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jest prelegentką klubu filmowego dla niewidomych IKFON prowadzonego przez Stowarzyszenie „De Facto” i przewodniczką Płockiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. Współtworzy ogólnopolską Antyprzemocową Sieć Kobiet - ASK oraz grupę HERstoria Płocka, która zajmuje się odkrywanie kobiecej historii Płocka

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    TU i TERAZ, czyli teatralne haiku

    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Katarzyna Kotarska

    Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Nikolett Gábri

    Poznajmy się! Integracja