• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Od szklanych domów do współczesnych wizji urbanistycznych. Stefan Żeromski, "Przedwiośnie"

    Wizja szklanych domów z powieści Żeromskiego „Przedwiośnie" stanie się początkiem rozmowy o miastach przyszłości. Uczestnicy przyjrzą się opisanej w utworze koncepcji. Następnie w grupach będą tworzyć wizualizacje zmian, które chcieliby wprowadzić w miastach.

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 90 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się konceptowi szklanych domów w powieści „Przedwiośnie” Żeromskiego;
    • zachęta do namysłu nad kierunkiem rozwoju miast.
    Metody pracy wystawa, rozmowa , poster, dyskusja, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Stoliki zestawione do pracy w grupach.

    Środki dydaktyczne

    Gazety, wydruki zdjęć z Internetu przedstawiających nowoczesną architekturę, reprodukcje obrazów, fotografie, skrawki materiałów plastycznych o różnych fakturach lub przedmiotów codziennego użytku: ołówki, sznurówka, kapsel, worek na śmieci etc.. Kleje, nożyczki (po kilka sztuka dla każdej grupy).

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wizja szklanych domów 40 min.

    1. Wyjaśnij klasie, że podczas dzisiejszych zajęć podejmiecie rozmowę o mieście przyszłości. Punktem wyjścia będzie wizja szklanych domów przedstawiona przez Seweryna Barykę synowi Cezaremu w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego.

    Zacznij od wprowadzenia klasy w kontekst powstania idei szklanych domów: Żeromski zaczerpnął ten pomysł z „Tygodnika Ilustrowanego”, w którym zamieszczono ilustrację budynku ze szkła i stali. Żeromski potraktował myśl architektoniczną jako metaforę wizji społeczno-polityczną powojennej Polski. Zapowiedz, że w pierwszym zadaniu uczniowie i uczennice będą pracować w zespołach i korzystać z tekstu Żeromskiego. Dostaną do opracowania różne tematy, które pozwolą im przyjrzeć się dosłownej i metaforycznej warstwie tej koncepcji.

    Hasła do pracy w zespołach (jeżeli klasa jest liczna, dwa zespoły mogą opracować to samo hasło):

    - szklane domy jako budynek mieszkalny – zalety i wady,

    - szklane domy jako wizja architektoniczna – co w niej jest oparte na realnych możliwościach, a co jest mrzonką?

    - szklane domy jako wizja wymarzonego ustroju społecznego – co zakłada?

    - szklane domy a rzeczywistość po przyjeździe Baryków do Polski.

    2. Na koniec zaprezentujcie wyniki pracy poszczególnych grup.

    3. Po prezentacji poproś, aby zespoły określiły z perspektywy swojego zespołu, czego symbolem są szklane domy. Daj chwilę na dyskusję i poproś przedstawicieli o przedstawienie wniosków w formie dokończenia zdania: „Szklane domy to symbol…..”

    2. Współczesne budownictwo a szklane domy 5 min.

    Poleć, aby uczniowie dobrali się w pary i zastanowili nad współczesną zabudową miast. Niech skorzystają ze zdjęć przyniesionych przez siebie na lekcję (może to być pokaz zdjęć w telefonie). Na ile ich zdaniem wizja architektoniczna szklanych domów jest realizowana współcześnie?

    3. Wizje miast przyszłości 10 min.

    Wprowadź uczniów w drugą część zajęć: wyjaśnij, że zastanowicie się nad tym, jak będą wyglądały miasta przyszłości. Podziel młodzież na 5 grup i poproś, aby każda dyskutowała na temat wylosowanego aspektu:

    - budynki mieszkalne;

    - budynki użyteczności publicznej (szkoły, teatry, kina, sklepy, galerie handlowe, obiekty sportowe etc.);

    - publiczna przestrzeń miejska (parki, skwery, boiska, plaże, ścieżki rowerowe, place etc.);

    - transport publiczny;

    - miejsca pracy.

    4. Miejskie kolaże 35 min.

    1. Poproś, aby grupy stworzyły kolaże, które pozwolą im zwizualizować własne wizje. Rozdaj im instrukcje dotyczące tworzenia kolażu.

    Instrukcja stworzenia kolażu:

    -spośród przyniesionych przez nauczyciela materiałów wybierzcie te, które kojarzą się Wam z idealnym miastem przyszłości. Mogą to być zarówno materiały wizualne: Wasze własne rysunki, ilustracje z gazet, reprodukcje obrazów, fotografie, skrawki materiałów plastycznych o różnych fakturach lub przedmiotów codziennego użytku: ołówki, sznurówka, kapsel, worek na śmieci etc. oraz materiały tekstowe: pojedyncze słowa, cytaty, wiersze etc. Zdecydujcie, których z nich chcecie użyć.

    - stwórzcie kompozycję - przymierzajcie, przesuwajcie, dodajcie i odejmujcie elementy, następnie je przyklejcie do planszy.

    - popatrzcie na wasz kolaż, może chcecie jeszcze coś dorysować, dopisać ?

     

    2. W finale zajęć grupy prezentują swoje prace na forum. Możecie je też obejrzeć wspólnie w formie wystawy

    Na koniec pracy porozmawiajcie wspólnie:

    Jaka wizja społeczeństwa jest wpisana w Wasze projekty ?

    Może – wzorem hasła szklane domy – nadacie nazwy Waszym koncepcjom?

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon