Uczniowie podczas zajęć zastanawiają się, jak zachować spokój w XXI wieku. Odwołując się do filozofii stoickiej, rozważają, czy poczynione przez stoików rozpoznania są adekwatne do wyzwań XXI wieku oraz co teksty dawnych filozofów mogą nam powiedzieć o nas samych. Konspekt można wykorzystać podczas lekcji języka polskiego, historii, etyki lub filozofii w szkole średniej.
Tradycyjna aranżacja sali. W drugiej części zajeć sala aranżowana zgodnie z decyzją uczniów.
Wydrukowane cytaty do wykorzystania w etapie drugim [załącznik]. Opcjonalnie: materiały papiernicze i plastyczne do wykorzystania w trzecim etapie.
1. Zapowiedz uczniom, że podczas dzisiejszych zajęć będziecie się przyglądać spokojowi i dyskutować o metodach osiągania go. Zaczniecie od rozmowy o tym, co Was wytrąca z tego stanu. Poproś o rozmowę w parach lub trójkach na ten temat. Daj chwilę na wymianę myśli.
2. Następnie zapytaj uczniów czy znają jakieś sposoby, aby zachować spokój wczasach, w których żyjemy i sytuacjach, z którymi się mierzymy? Niech porozmawiają o tym w nowych grupach.
3. Na koniec zaproś do krótkiego podzielenia się wnioskami na forum.
1. Powiedz uczniom, że zanim narodziły się różne współczesny prądy, metody oraz narzędzia i strategie zachowywania oraz odzyskiwania spokoju w życiu, antyczni filozofowie zadawali sobie podobne pytania, co współcześni. Podziel klasę na sześć grup. Każdej z nich rozdaj po dwa-trzy fragmenty z dzieł starożytnych stoików dostępnych w załączniku.
(Wszystkie cytaty pochodzą z pozycji książkowej zamieszczonej w bibliografii na końcu scenariusza).
2. Uczniowie w grupach analizują i interpretują fragmenty przydzielone przez nauczyciela, korzystając z poniższych pytań:
- Do jakich pojęć i wartości odnoszą się analizowane fragmenty? Spróbujcie je opisać własnymi słowami. W czym stoicy upatrują źródła w spokoju ducha?
- Jaki jest Wasz stosunek do teorii/przekonań zawartych w cytacie ?
- W jaki sposób propozycje recept na spokojne życie proponowane przez stoików można wcielić w życie dziś?
1. Uczniowie zostają w grupach. Zapowiedz, że w tym etapie zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie lekcji, która mogłaby się odbyć w szkole stoików. Zaznacz, że uczestnikami tej lekcji będą pozostałe grupy. Tematem lekcji niech będzie wartość ceniona przez stoików, która zdaniem uczniów mogłaby się przydać w XXI wieku. Każda grupa opracowuje temat według wybranej samodzielnie metody – może to być wykład, dyskusja, ćwiczenie, szkolenie, doświadczenie lub dowolna forma pracy, która ich zdaniem pozwoli odbiorcom poznać sens korzystania z zaleceń stoików w XXI wieku. Zaznacz, że cała lekcja nie powinna ona trwać dłużej niż pięć minut.
2. Kiedy wszystkie grupy będą gotowe, rozpocznijcie serie zajęć w „Szkole Stoików Na Miarę XXI Wieku”.
3. W podsumowaniu prezentacji zastanówcie się:
- Co jest celem życia dla stoików?
- Jakie są filary stoicyzmu?
Na zakończenie zajęć zróbcie rundę podsumowującą. Niech każdy uczeń powie, co zabrał dla siebie ze stoickiej szkoły, którą zaaranżowali w klasie. Jaką naukę wynosi z zajęć?
Wariant: Możesz poprosić uczniów o omówienie tego zagadnienie w parach.
Aby poprowadzić zajęcia online, skorzystaj z programu umożliwiającego pracę w grupach (np. Zoom). Przeprowadź następujące działania:
Działanie 1
Zapowiedz uczniom, że podczas dzisiejszych zajęć będziecie się przyglądać spokojowi i dyskutować o metodach osiągania go. Zaczniecie od rozmowy o tym, co Was wytrąca z tego stanu. Możesz podzielić uczniów na grupy, w których podejmą to zagadnienie (korzystając z opcji Breakout Rooms) lub porozmawiać na ten temat wspólnie. Następnie zapytaj uczniów, czy znają jakieś sposoby, aby zachować spokój w czasach, w których żyjemy i sytuacjach, z którymi się mierzymy? Ponownie utwórz pokoje lub rozmawiajcie na forum.
Działanie 2
Powiedz uczniom, że zanim narodziły się różne współczesny prądy, metody oraz narzędzia i strategie zachowywania oraz odzyskiwania spokoju w życiu, antyczni filozofowie zadawali sobie podobne pytania, co współcześni. Podziel klasę na sześć grup za pomocą funkcji Breakout Rooms. Każdej z nich wyślij na czacie po dwa-trzy fragmenty z dzieł starożytnych stoików dostępnych w załączniku. Uczniowie w grupach analizują i interpretują fragmenty przydzielone przez nauczyciela, korzystając z poniższych pytań:
- Do jakich pojęć i wartości odnoszą się analizowane fragmenty? Spróbujcie je opisać własnymi słowami. W czym stoicy upatrują źródła w spokoju ducha?
- Jaki jest Wasz stosunek do teorii/przekonań zawartych w cytacie ?
- W jaki sposób propozycje recept na spokojne życie proponowane przez stoików można wcielić w życie dziś?
Po chwili na dyskusję, wyjślij grupom na czacie polecenie do dalszej pracy:
Stwórzcie receptę stoików na spokój ducha.
Wróćcie do wspólnego pokoju. Niech przedstawiciele grup przedstawią powstałe recepty.
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 16-19 lat
Wiek 4-6 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 16-19 lat