Warsztat do spektaklu „Przybysz" w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Konspekt zajęć można wykorzystać także jako godzinę wychowawczą dotyczącą tematu emigracji.
Poproś grupę o obejrzenie spektaklu „Przybysz" [link na końcu konspektu zajęć] lub obejrzyjcie go wspólnie w szkole.
W sali rozłóż cztery walizki, a na każdej z nich połóż inną figurkę origami: dom, statek, psa/kwiat, ptaka. Przy każdej ustaw kilka krzeseł.
Kartki w formacie A4 (po dwie sztuki dla każdego ucznia).
Cztery walizki lub inne przedmioty służące do pakowania bagażu w podróż (plecak, kraciasta torba, torba na ramię itp.).
Cztery figurki origami: dom, statek, kwiatek/pies, ptak (instrukcje dotyczące wykonania origami znajdziesz na końcu konspektu zajęć).
Przybory do pisania i rysowania.
1. W sali rozłóż cztery walizki. Na każdej z nich połóż inną figurkę origami: dom, statek, psa/kwiat, ptaka, a wokół ustaw kilka krzeseł. Takie same symbole przygotuj na małych karteczkach, które uczennice i uczniowie będą losować. Niech osoby zajmą miejsce przy walizce z wylosowanym symbolem. W ten sposób powstaną cztery zespoły. Poproś uczniów, by zajęli miejsca przy swoich walizkach.
2. Wyjaśnij uczestnikom, że w tym zadaniu przyjrzą się uważniej doświadczeniom przybyszów ukazanych w spektaklu. Rozdaj zespołom zapisane na kartkach A4 hasła do pracy:
Poleć grupom, by w kontekście otrzymanego hasła porozmawiały na następujące tematy:
Podsumowanie tego etapu przeprowadź w według jednego z poniższych wariantów:
WARIANT I: Rozdaj wszystkim uczestnikom kartki papieru A4. Poproś,by każda osoba wykorzystała tę kartkę do tego, by stworzyć jeden symbol związany dla nich z tym etapem podróży. Wyjaśnij, że mogą się posłużyć kartką w dowolny sposób, np:
Daj na tę część 5 minut. Następnie niech każdy umieści wykonaną pracę w swojej walizce.
WARIANT II: Poproś, aby każda osoba z grupy włożyła do walizki jeden przedmiot, który dla niej jest symbolem tego etapu. Wyjaśnij, że uczniowie mogą korzystać z przedmiotów znajdujących się w sali oraz z rzeczy, które mają przy sobie. Niech każdy umieści wybrany przedmiot w walizce.
Upewnij się, że w walizkach znajdują się również początkowe hasła do pracy i poproś, by zespoły przekazały walizkę sąsiadom (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
3. Poproś, aby zespoły zapoznały się z zawartością otrzymanych walizek. Następnie przypomnij, że w spektaklu główny bohater wymienia listy ze swoją rodziną. Poproś, aby każda grupa stworzyła krótki list, który Przybysz mógłby wysłać do domu. Niech inspiracją do jego tworzenia stanie się zawartość otrzymanej walizki. Po napisaniu listu umieśćcie go w walizce. Przekażcie kolejnemu zespołowi.
4. Zadaniem ostatniego zespołu jest zaaranżowanie wystawy w walizce. Niech grupa wybierze miejsce, w którym ją umieści oraz sposób wykorzystania przedmiotów, tekstów i haseł.
5. Obejrzyjcie wystawę – daj uczniom chwilę na samodzielne zwiedzanie.
1. Poproś, aby uczniowie wrócili do swoich zespołów. Poleć, żeby każdy zespół przygotował pomnik z ciał ukazujący Przybysza w nawiązaniu do otrzymanego hasła. Wyjaśnij, że uczestnicy mogą używać swoich ciał także do ukazania miejsc, przedmiotów, emocji itp. Daj 3 minuty na przygotowanie.
2. Zaproś zespoły do prezentacji. Zadbaj o to, by każde z haseł otrzymanych przez grupę pojawiło się przed pokazaniem pomnika. Poproś obserwatorów o podzielenie się interpretacjami każdej z oglądanych prac. Na koniec zapytaj klasę o spostrzeżenia: jaki obraz przybysza wyłonił się z Waszych gestów, min i ruchów?
Na koniec poproś każdą osobę, by dokończyła zdanie „Być przybyszem to znaczy….".
Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).