• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Bazyliszek w Warszawie! Legenda

    Lekcja języka polskiego przeznaczona na analizę Legendy o Bazyliszku. Uczniowie wcielą się w rolę dziennikarzy, którzy mają za zadanie przygotować numer specjalny gazety codziennej poświęcony pojawieniu się smoka w Warszawie.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce sala lekcyjna, korytarz szkolny
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się opisanym w legendzie wydarzeniom z różnych punktów widzenia;
    • analiza postaci Bazyliszka;
    • zapoznanie uczniów z gatunkami prasowymi.
    Metody pracy praca z tekstem, improwizacje ruchowe, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

    Przygotowanie do zajęć

    Zadanie dla ucznia

    Przeczytanie legendy o Bazyliszku w wybranej wersji.

    Aranżacja przestrzeni

    W pierwszej części zajęć: ławki rozsunięte pod ściany (lub korytarz szkolny).

    W drugiej: stoliki ustawione do pracy w grupach.

    Środki dydaktyczne

    Kartki A4 (po jednej sztuce dla każdej grupy). Kolorowe kredki, przybory do pisania.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Zabawa w zwierciadło 10 min.

    1. Podziel klasę na pary. Niech osoby w parach staną naprzeciwko siebie w takiej odległości, by każdy miał miejsce na swobodny ruch. Zaproponuj zabawę w zwierciadło. Wyjaśnij, że przebiega ona tak: najpierw jedna osoba pokazuje jakiś gest i robi minę, a zadaniem drugiej jest powtórzyć ten ruch w sposób jak najbardziej wierny. Zapowiedz, że będziecie wykonywać ruchy do podanych przez Ciebie haseł. Podkreśl, by uczestnicy w duetach w każdym kolejny haśle zamieniali się rolami – raz jedna osoba, raz druga będzie lustrem.

    - radość

    - smutek

    - gniew

    - zdziwienie

    - przerażenie

    fascynacja

    Po zakończonej zabawie odnieś się do tekstu, który dzieci miały przeczytać w domu. Spytaj, jaką rolę odegrało lustro w Legendzie o Bazyliszku?

     

    2. Tworzymy gazetę! 20 min.

    Zapowiedz dzieciom, że podczas dzisiejszych zajęć przyjrzycie się historii Bazyliszka z perspektywy dziennikarzy i spróbujecie opisać przeczytaną historię, tworząc wspólnie numer gazety poświęcony Bazyliszkowi. Wyjaśnij, że każda grupa dostanie inne dziennikarskie zadanie.

    Podziel klasę na kilka grup i rozlosuj pomiędzy nie zadania do opracowania w grupie. Zadania wraz z krótkim opisem każdego z gatunków prasowych znajdziesz w załączniku. Wydrukuj je i potnij. Poniżej lista zadań dla grup.

    - wywiad z Markiem i jego siostrą Magdą na temat ich spotkania z Bazyliszkiem;

    - list gończy i portret pamięciowy;

    - komentarz eksperta zajmującego się potworami / smokami;

    - reklama luster;

    - porady specjalistów zajmującymi się zwalczaniem potworów;

    - wypowiedź architekta miejskiego, który opisze i oceni straty, jakie poczynił Bazyliszek w mieście;

    - sonda uliczna dla mieszkańców miasta: czy Bazyliszek Was przerażał? Czego najbardziej się boicie?

    3. Podsumowanie 15 min.

    Poleć, aby grupy wymieniły się artykułami, żeby każda z nich pracowała nad tekstem innego zespołu. Daj grupom chwilę na przeczytanie artykułu i zastanowienie się, czego możemy dowiedzieć się o Bazyliszku z danego tekstu. Na zakończenie, poproś, by każda grupa opowiedziała krótko o swoich wnioskach.

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona W. Chotomska, „Legenda o warszawskim bazyliszku", Warszawa 1989.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon