Lekcja nawiązuje do lektury szkolnej „Kubuś Puchatek” A. A. Milne’a. Propozycja do zrealizowania poza salą lekcyjną (np. na terenie wokół szkoły). Scenariusz zakłada pracę w grupach, eksplorowanie przestrzeni, interpretowanie lektury szkolnej przez pryzmat najbliższego otoczenia oraz twórcze przetwarzanie rzeczywistości na etiudy/działania parateatralne.
Przed lekcją poproś dzieci z odpowiednim wyprzedzeniem, aby przeczytały w domu „Kubusia Puchatka” (lub fragmenty wybrane i zaproponowane przez Ciebie).
Lekcja w plenerze – wokół szkoły.
Karty Postaci (ksero ilustracji z książki – powiększone rysunki postaci; minimum tyle, ile grup; najlepiej kopie oryginalnych rysunków E. Sheparda). Kartki z poleceniem, co odnaleźć podczas Wyprawy (jednakowe, po jednej dla każdej z grup).
Rozpocznij lekcję od przypomnienia „Kubusia Puchatka” – odczytajcie wspólnie fragmentu rozdziału VIII. Zapowiedz dzieciom, że dziś wspólnie odbędziecie wyprawę po... Coś!
Podziel klasę na np. pięcioosobowe zespoły. Rozlosuj między grupami po jednej Karcie Postaci (rysunek z bohaterem książki: Puchatek, Prosiaczek, Krzyś, Kłapouchy, Tygrysek, Sowa, Kangurzyca, Maleństwo). Wszystkie zespoły otrzymują również polecenie na kartce: „Wyruszacie na Wyprawę po Coś. Znajdźcie dla swojej postaci pięć rzeczy: Coś Miłego, Smutnego, Dziwnego, Smacznego oraz Najważniejszego” (czyli coś, co może sprawić, że się ucieszy, zasmuci itd.). Ubierzcie się i wyruszcie na szkolne podwórko.
Po dotarciu na boisko szkolne poproś, aby zespoły przez chwilę porozmawiały, co dla ich członków jest Miłe, Smutne, Dziwne, Smaczne i Najważniejsze. Niech każdy członek grupy zastanowi się i opowie o sobie. Nastęnie poproś, aby wszyscy razem pomyśleli o wylosowanej przez grupę postaci - co dla niej może być Miłe, Smutne, Dziwne, Smaczne i Najważniejsze? Pora tego poszukać. Ustawcie budziki w telefonach, zsynchronizujcie zegarki. Wyznacz uczniom czas na poszukiwania: 15 minut. Przypomnij, że oprócz wybrania przedmiotu, trzeba też podać uzasadnienie, dlaczego grupa zdecydowała się na ten właśnie przedmiot. Po kwadransie wszyscy spotykają się w miejscu startu.
Tę część możecie zrealizować na zewnątrz lub po powrocie do klasy.
Na chodniku lub na podłodze ułóż wylosowane przez dzieci Karty Postaci. Niech przy każdej z nich poszukiwacze umieszczą cztery znalezione rzeczy: Coś Miłego, Smutnego, Dziwnego, Smacznego (coś Najważniejszego na razie odkładają lub jeśli to możliwe chowają). Moderuj rozmowę – grupy opowiadają pozostałym o swoich znaleziskach, uzasadniają wybory nawiązując do np. upodobań, cech charakteru, zajęć, miejsca zamieszkania, relacji z innymi postaciami, książkowych przygód swoich wylosowanych bohaterów. Zastanówcie się wspólnie, co to mówi o danej postaci?
Poproś każdy zespół o przekazanie innej grupie wraz z Kartą Postaci swojego ostatniego przedmiotu – Czegoś Najważniejszego. Zadanie polega teraz na przygotowaniu etiudy-scenki, której puentą będzie uzasadnienie, dlaczego znaleziony przedmiot jest dla danego bohatera Czymś Najważniejszym. Poproś grupy o zaprezentowanie etiud. Po każdym pokazie spróbuj z oglądającymi zinterpretować obejrzaną scenkę. Niech dzieci skonfrontują to, co zobaczyły, z opinią zespołu, który wybrał Coś Najważniejszego dla danego bohatera – czy motywacje były podobne? A może zupełnie inne?
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat