• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Robić coś ważnego

    Podczas zajęć dzieci w wieku przedszkolnym (starszaki – grupa 5+) przyglądają się przedstawicielom różnych zawodów. Wspólnie zastanawiają się, jakie zadania wykonuje konkretna osoba (np. fryzjer, listonosz, lekarz) i komu jest potrzebna jej praca.

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się różnym zawodom;
    • pobudzanie kreatywności.
    Metody pracy rozmowa kierowana, improwizacje ruchowe

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Najlepiej usiąść z dziećmi w kole na podłodze, by mogły swobodnie zmieniać pozycję, wstawać i łączyć się w grupy.

    Środki dydaktyczne

    Wydrukowany załącznik lub tablica multimedialna / rzutnik

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Kto to jest? 15 min.

    Zapowiedz dzieciom, że dziś wspólnie będziecie się przyglądali pracy osób, które spotykacie na co dzień w różnych miejscach. Rozlosuj między dzieci obrazki z zestawu, który znajdziesz w materiałach do pobrania [załącznik nr 1]. Na obrazkach znajdują się kobiety i mężczyźni podczas wykonywania swojej pracy, w charakterystycznych ubraniach. Wyjaśnij, że zadaniem dzieci jest odnaleźć osobę (lub osoby), która ma obrazek dotyczący tego samego zawodu. Kiedy wszystkim się to uda, poproś, by każda grupa zastanowiła się, co robi ta postać na zdjęciu. Oddaj każdej grupie głos na forum, by zaprezentowała obrazki i podzieliła się swoimi spostrzeżeniami. 

     

    Na obrazkach znajdują się przedstawiciele następujących zawodów:
    Listonosz
    Kucharz
    Policjant
    Lekarz
    Strażak
    Pielęgniarz
    Farmaceuta
    Weterynarz
    Dentysta
    Budowniczy
    Sprzedawca
    Fryzjer
    Kierowca
    Nauczyciel

    Możesz wykorzystać tylko kilka zawodów i połączyć dzieci w większe grupy lub zaplanować działania tak, by wszyscy pracowali w parach - zależnie od czasu, który chcesz przeznaczyć, i wieku grupy, z którą pracujesz.

    2. Jakie rzeczy są tej osobie niezbędne w pracy? 10 min.

    Usiądźcie we wspólnym kole. Poproś, by dzieci, które w poprzednim ćwiczeniu miały ten sam zawód, usiadły obok siebie, by móc naradzać się i razem pracować. Wyjaśnij, że teraz będziesz pokazywać zdjęcia przedmiotów charakterystycznych dla różnych zawodów. Poproś, aby te dzieci, które uważają, że dana rzecz może się przydać osobie z ich obrazka, wstały i powiedziały, do czego ta osoba jej użyje. Uprzedź, że może się okazać, że kilka profesji korzysta z tego samego przedmiotu.

    W załączniku znajdziesz zbiór kilkudziesięciu ilustracji. Wybierz z nich co najmniej po jednej dla każdego zawodu. Obrazki możesz wydrukować w dużym formacie lub wyświetlać je na tablicy multimedialnej. Notuj czynności podane przez dzieci – wykorzystasz je w kolejnym zadaniu.

    3. Co robi? 10 min.

    Poproś dzieci, by stanęły w rozsypce w sali. Powiedz, że teraz będziecie zmieniać się w przedstawicieli różnych zawodów – losuj kolejno obrazki z przedstawicielami zawodów i podawaj jedną z podanych wcześniej przez dzieci czynności (np. sprzedawca wydaje resztę, policjant zatrzymuje kierowcę do kontroli, strażak gasi pożar sikawką, lekarz robi zastrzyk). Poproś, aby dzieci oddały za pomocą ciała ten ruch.

    4. Dla kogo? 10 min.

    Wróćcie do swoich grup z ćwiczenia pierwszego. Zastanówcie się, dla kogo praca tej osoby jest ważna? Kto jej potrzebuje?

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Justyna Czarnota

    Pedagożka teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży, trenerka, tutorka, początkująca mediatorka. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

    avatar

    Katarzyna Piwońska

    Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon