Na zajęciach dzieci przywołują sceny zapamiętane ze spektaklu „Daszeńka" pokazujące, jak wyglądało wychowanie psa przez jego trzech opiekunów. Zastanawiają się nad obowiązkami, które się z tym wiązały. W drugiej części zajęć uczestnicy poznają psy specjalistyczne i rozmawiają o ich codziennym funkcjonowaniu. Warsztat do spektaklu „Daszeńka" z Teatru Powszechnego w Radomiu (reżyseria: Marek Zákostelecký).
Tradycyjny układ sali.
Wydrukowane materiały z załącznika.
1. W spektaklu została pokazana historia trzech przyjaciół, którzy mieszkają razem. Zapytaj dzieci, jaka była ulubiona rozrywka mężczyzn przed pojawianiem się w ich domu czworonoga (grali w kręgle). Porozmawiajcie o tym, jak zmieniło się ich życie, kiedy pojawił się pies.
2. Przypomnij, że jeden z bohaterów, Karol, jest fotografem i robi zdjęcia. Poproś, by każde dziecko zastanowiło się, jaki moment wychowywania psa najmocniej zapadł mu w pamięć, a następnie niech narysuje tę chwilę zamkniętą niczym w kadrze. Kiedy dzieci skończą, poproś, żeby pokazały swoje rysunki. Oglądając je, przypomnijcie sobie, jakie obowiązki wiązały się z opieką nad Daszeńką. Zastanówcie się również, jaki sposób spędzania czasu z psem, sprawiał przyjaciołom szczególną radość.
Wariant:
To samo zadanie możecie wykonać w przestrzeni – wówczas warto podzielić dzieci na grupy czteroosobowe i poprosić, by najpierw porozmawiały o zapamiętanych scenach, a następnie ustawiły się w obraz odzwierciedlający wybraną przez nie sytuację.
Dlaczego jeszcze ludzie decydują się, żeby mieć psa? Poproś uczniów, by porozmawiali o tym w parach. Każda para niech poda odpowiedź na forum.
1. Powiedz dzieciom, że psy mogą towarzyszyć człowiekowi w różnych zadaniach, nie tylko w domu. Zapytaj dzieci, czy wiedzą, w czym pies może pomagać ludziom. Pozbieraj pomysły.
2. Pokaż dzieciom przygotowane zdjęcia czworonogów w różnych sytuacjach (pies pasterski, pies myśliwski, etc. zestaw zdjęć znajdziesz w załączniku). Wyświetlaj je na rzutniku i za każdym razem zadawaj następujące pytania:
Co robi pies na zdjęciu?
W jakiej sytuacji go widzicie?
Co musi umieć, by dobrze wykonywać swoje zadanie?
Jeśli macie czas na kontynuację i temat psów specjalistycznych zaangażował dzieci, zaproponuj dalsze zadania. Zastanówcie się, jak wygląda dzień takiego psa (każdego lub kilku z nich)?
pies pasterski
przewodnik osoby niewidomej
pies policyjny
pies ratownik wodny
pies ratownik górski
psy asystujące do pracy z osobami niepełnosprawnymi (przewodnik osoby niewidome)
pies szukający trufli
pies do zaprzęgów
Wariant:
Możesz wykonać zadanie w grupach. Potrzebne Ci będą wydrukowane (lub wycięte z prasy) zdjęcia. Podziel uczniów na tyle grup, ile masz fotografii. Niech każdy zespół dostanie jedno zdjęcie, przyjrzy się mu uważnie i udzieli odpowiedzi na pytania z głównego polecenia. Jeśli pracujesz z nieco starszymi dziećmi, możesz zaproponować, by każdy zespół pomyślał, jak zaprezentować swojego psa na forum za pomocą… piosenki (w spektaklu pojawia się ich wiele). Na koniec lekcji zaproś wszystkie ekipy do wykonania swoich utworów.
Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.
Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat