• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    "Dziś szczeniak mały, jutro – wierny druh"

    Na zajęciach dzieci przywołują sceny zapamiętane ze spektaklu „Daszeńka" pokazujące, jak wyglądało wychowanie psa przez jego trzech opiekunów. Zastanawiają się nad obowiązkami, które się z tym wiązały. W drugiej części zajęć uczestnicy poznają psy specjalistyczne i rozmawiają o ich codziennym funkcjonowaniu. Warsztat do spektaklu „Daszeńka" z Teatru Powszechnego w Radomiu (reżyseria: Marek Zákostelecký).

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć

     

    • przyjrzenie się relacji człowiek-pies ukazanej w spektaklu „Daszeńka”;
    • zapoznanie uczniów z różnymi typami psów specjalistycznych.

     

     

    Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , gry i zabawy teatralne, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Tradycyjny układ sali.

    Środki dydaktyczne

    Wydrukowane materiały z załącznika.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Daszeńka i trzej właściciele - kadry ze spektaklu 15 min.

    1. W spektaklu została pokazana historia trzech przyjaciół, którzy mieszkają razem. Zapytaj dzieci, jaka była ulubiona rozrywka mężczyzn przed pojawianiem się w ich domu czworonoga (grali w kręgle). Porozmawiajcie o tym, jak zmieniło się ich życie, kiedy pojawił się pies. 

    2. Przypomnij, że jeden z bohaterów, Karol, jest fotografem i robi zdjęcia. Poproś, by każde dziecko zastanowiło się, jaki moment wychowywania psa najmocniej zapadł mu w pamięć, a następnie niech narysuje tę chwilę zamkniętą niczym w kadrze. Kiedy dzieci skończą, poproś, żeby pokazały swoje rysunki. Oglądając je, przypomnijcie sobie, jakie obowiązki wiązały się z opieką nad Daszeńką. Zastanówcie się również, jaki sposób spędzania czasu z psem, sprawiał przyjaciołom szczególną radość.

    Wariant:

    To samo zadanie możecie wykonać w przestrzeni – wówczas warto podzielić dzieci na grupy czteroosobowe i poprosić, by najpierw porozmawiały o zapamiętanych scenach, a następnie ustawiły się w obraz odzwierciedlający wybraną przez nie sytuację.

    2. Dlaczego ludzie mają psy? 10 min.

    Dlaczego jeszcze ludzie decydują się, żeby mieć psa? Poproś uczniów, by porozmawiali o tym w parach. Każda para niech poda odpowiedź na forum.

    3. Psy do zadań specjalnych 20 min.

    1. Powiedz dzieciom, że psy mogą towarzyszyć człowiekowi w różnych zadaniach, nie tylko w domu. Zapytaj dzieci, czy wiedzą, w czym pies może pomagać ludziom. Pozbieraj pomysły.

    2. Pokaż dzieciom przygotowane zdjęcia czworonogów w różnych sytuacjach (pies pasterski, pies myśliwski, etc. zestaw zdjęć znajdziesz w załączniku). Wyświetlaj je na rzutniku i za każdym razem zadawaj następujące pytania:

    Co robi pies na zdjęciu? 

    W jakiej sytuacji go widzicie? 

    Co musi umieć, by dobrze wykonywać swoje zadanie? 

    Jeśli macie czas na kontynuację i temat psów specjalistycznych zaangażował dzieci, zaproponuj dalsze zadania. Zastanówcie się, jak wygląda dzień takiego psa (każdego lub kilku z nich)?  

    pies pasterski

    przewodnik osoby niewidomej

    pies policyjny

    pies ratownik wodny

    pies ratownik górski

    psy asystujące do pracy z osobami niepełnosprawnymi (przewodnik osoby niewidome)

    pies szukający trufli

    pies do zaprzęgów 

    Wariant:

    Możesz wykonać zadanie w grupach. Potrzebne Ci będą wydrukowane (lub wycięte z prasy) zdjęcia. Podziel uczniów na tyle grup, ile masz fotografii. Niech każdy zespół dostanie jedno zdjęcie, przyjrzy się mu uważnie i udzieli odpowiedzi na pytania z głównego polecenia. Jeśli pracujesz z nieco starszymi dziećmi, możesz zaproponować, by każdy zespół pomyślał, jak zaprezentować swojego psa na forum za pomocą… piosenki (w spektaklu pojawia się ich wiele). Na koniec lekcji zaproś wszystkie ekipy do wykonania swoich utworów.

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Magdalena Szpak

    Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

    avatar

    Justyna Czarnota

    Pedagożka teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży, trenerka, tutorka, początkująca mediatorka. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka