W podróż! Odcinek 8: Powroty - zajęcia w przedszkolu (starszaki)
Wiktoria Rutkowska

W podróż! Odcinek 8: Powroty - zajęcia w przedszkolu (starszaki)

W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W ósmym odcinku uczestnicy zajmą się ostatnim etapem wyprawy, czyli powrotem. Będą to też okazja do tego, żeby przyjrzeć się całemu cyklowi zajęć i wspólnie powspominać najlepsze chwile.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć -
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • podsumowanie wrażeń dzieci z udziału w cyklu;
    • rozwój wyobraźni, motoryki małej i dużej.
  • Metody pracy rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia konstruktorskie i manualne

Przygotowanie do zajęć

Środki dydaktyczne

Kilka rolek folii aluminiowej.

Przebieg zajęć

1. Co zabieramy z podróży? 5 min.

Zaproś dzieci do kręgu. Zapowiedz, że dziś kończycie Wasz cykl zajęć na temat podróży. Będzie to okazja, żeby wspólnie przyjrzeć się Waszym przygodom. Ostatni temat, o którym porozmawiacie, to powroty. Zapytaj dzieci:
- Jak wyglądały Wasze powroty z różnych miejsc? 

- Co można ze sobą przywieźć z podróży?
- Czy zabieramy z niej tylko rzeczy, które chowamy do bagażu? Co to jest?

- Czego nie możemy ze sobą zabrać?

2. Wyobraźnia jako wehikuł podróży w czasie 5 min.

Powiedz grupie, że wybierzecie się teraz do krainy wspomnień - wehikułem, który Was tam zabierze, będzie Wasza pamięć. Zaproś dzieci, żeby wygodnie położyły się na podłodze i zamknęły oczy. Poproś, aby przypomniały sobie Wasze dotychczasowe zajęcia dotyczące podróżowania.

Niech każdy przypomni sobie Wasze zabawy, przygody, rozmowy. Poproś żeby każdy pomyślał, o czymś co szczególnie zapadło mu w pamięci z Waszych wspólnych letnich przygód z cyklu „W podróż!”.
Co się Wam najbardziej podobało? Niech każdy odtworzy to wspomnienie w wyobraźni! Możesz wspomóc dzieci pytaniami:
Wyobraźcie sobie, że się rozglądacie - co widzicie? Co się dzieje, co robicie? Co macie ochotę najbardziej zapamiętać z tej chwili? Jakie wspomnienie najbardziej macie ochotę „zabrać” ze sobą?
Otwórzcie oczy i usiądźcie w kręgu.

3. Galeria wspomnień 35 min.

1. Zaproś dzieci do tego, aby stworzyły swoje „pamiątki” z zapamiętanej przygody – przedmioty, które będą uruchamiały wspomnienie tego momentu. Rozdaj dzieciom kawałek folii aluminiowej. Niech każdy potraktuje ją jako materiał do przygotowania swojego przedmiotu.

2. Kiedy wszystkie pamiątki będą gotowe, niech każdy wybierze w sali miejsce, w którym ją umieści. Stwórzcie galerię Waszych wspomnień i wyruszcie wspólnie na wernisaż. Podchodźcie kolejno do dzieł i dzielcie się swoimi skojarzeniami. Co ta pamiątka przywodzi Wam na myśl, jakie wspomnienia w Was uruchamia? Jeśli autor/ka pracy ma ochotę, może opowiedzieć,  jakie wspomnienie przywołuje dla niej ta pamiątka. Czy pozostałe dzieci pamiętają ten moment?

3. Zaproś dzieci, by zabrały pamiątki do domu, pokazały rodzicom i zapytały, co dla nich jest najcenniejszą pamiątką lub wspomnieniem po wakacyjnym czasie / z wyprawy, którą wspólnie odbyliście kiedyś.

Wariant: Możesz zaproponować dzieciom zabawę wokół przedmiotów umieszczonych w galerii. Jeśli oglądając wystawę przychodzi Wam do głowy jakieś wspomnienie, spróbujcie wspólnie pomyśleć, jak można by je ożywić! Możecie sięgnąć po zabawy znane Wam z cyklu „W podróż!” lub wymyślić zupełnie nowe!

 

O autorach

Wiktoria Rutkowska

Edukatorka artystyczna, pedagożka teatru, artystka-plastyczka, nauczycielka wczesnoszkolna, animatorka kultury, trenerka Family Lab, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtworzy pracownię Ronja Ceramics oraz pracownię w Wolnej Szkole Razem. Prowadzi laboratoria pracy twórczej, projekty animacyjne, edukacyjne i pedagogiczno-teatralne, warsztaty, spotkania poświęcone rozwojowi i wymianie doświadczeń dla edukatorów i edukatorek. Lubi poznawać ludzi, ich historie, perspektywy i doświadczenia. W swojej pracy szuka coraz to nowych środków twórczego wyrazu oraz dąży do stwarzania sytuacji swobody twórczej, gdzie każda osoba może znaleźć swój własny sposób ekspresji w bezpiecznym i akceptującym otoczeniu. 

Wiktoria Rutkowska

Podobne konspekty