Konspekt zajęć

W podróż! Odcinek 6: Wyprawa do „Tuż Obok”

lekcja
Wiek 4-6 lat
20.08.2020 autor: Wiktoria Rutkowska

tagi

wyjście ze szkoły, zmysły, podróże, wycieczka, obserwacja

czas

60min

W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W szóstym odcinku uczestnicy wybiorą się na wyprawę i będę przyglądać się odwiedzanemu miejscu za pomocą różnych zmysłów. Te działania będą podstawą do tego, żeby zbudować historie inspirowane tym miejscem. Dzieci przedstawią je podczas Wieczoru Opowieści.

cele zajęć

  • uwrażliwienie na charakter najbliższej okolicy;
  • rozwój mowy i tworzenia narracji;
  • rozwój wyobraźni.

Metody pracy

zdjęcia, rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

  • kartki papieru, kredki;
  • tekturowe ramki (jedna na dziecko).

aranżacja przestrzeni

Wybrane miejsce w okolicy przedszkola (może to być również podwórko przedszkolne).

zadanie dla ucznia

Poproś uczniów o przyniesienie na zajęcia "Księgi Przyszłych Podróży".

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Wyprawa do (nie)znanej okolicy

1. Zajrzyjcie wspólnie do Ksiąg Przyszłych Podróży, które powstały na poprzednich zajęciach. Sprawdźcie, czy jest jakieś niedalekie miejsce, które dzieci chciałyby odwiedzić? Wybierzcie razem cel Waszej dzisiejszej podróży! Możesz też zaproponować lokalizację, której nikt nie narysował, a jest w zasięgu krótkiego spaceru: takie , którego dawno nie odwiedzaliście lub w którym zazwyczaj się nie zatrzymujecie. Może to być park, plac, większy trawnik. Jeśli nie macie możliwości wyjścia możecie wybrać się na podwórko przed przedszkolem.


2. Przygotujcie się do małej wyprawy. Zadbaj o wyjątkową atmosferę przygotowań do niej, podkreślając, że będziecie odkrywać Waszą okolicę. Porozmawiajcie, o czym należy pamiętać, podczas wyprawy.

 

3. Wyjdźcie wspólnie poza przedszkole. Powiedz grupie, że ważne jest, aby podczas pobytu w miejscu, do którego zmierzacie, były uważne na to, co widzą i słyszą – i starały się je dobrze poznać i zapamiętać. Ta wiedza przyda Wam się w dalszej części zajęć, kiedy wrócicie do przedszkola.


a) Gdy dotrzecie na miejsce, zachęć dzieci do rozejrzenia się po okolicy, w której jesteście. Zróbcie to w formie zabawy: każda osoba, która zauważy coś ciekawego mówi „O!” i wskazuje palcem coś, co ją szczególnie zainteresowało. Reszta osób podbiega do niej i również wskazuje na to samo krzycząc „O!”. Kto pierwszy zauważy kolejny ciekawy obiekt lub widok przejmuje inicjatywę, znowu wskazuje na niego, krzycząc „O!”. Niech zabawa chwilę potrwa, żeby każdy chętny miał szansę spróbować.


b) Zaproś dzieci, by teraz dokładniej przyjrzały się okolicy – tak, jakby były tu pierwszy raz! Zapowiedz, że pomożesz im w tym pytaniami:


-Co jest pod Waszymi stopami? Spójrzcie pod nogi, możecie potupać lub ukucnąć i obejrzeć, co się kryje w trawie.

-Co jest nad Waszymi głowami? Co widać w górze?? Spróbujcie wypatrzeć różne szczegóły na wysokościach

-     Czym tu pachnie? Wciągnijcie powietrze mocno nosem. Jakie zapachy czuć?

 -     Co słychać gdy zamknie się oczy?Zamknijcie oczy. Wsłuchajcie się w otoczenie, jakie dźwięki można wyłapać w tej okolicy. Może ćwierka ptak, a może słychać szum liści?

Poproś dzieci, by po każdym pytaniu dzieliły się z innymi tym, co zauważyły.

 

c) Rozdaj dzieciom tekturowe ramki. Zaproś je do poszukania widoku, który mógłby być pocztówką z tego miejsca. Każdy, kto znajdzie widok, staje z ramką w danym miejscu. Zrób telefonem zdjęcia widoku wybranego przez dziecko telefonem.
Niech dzieci przyjrzyjcie się wybranym przez siebie kadrom. Poproś, żeby każdy zastanowił się, co mogło się wydarzyć w tym miejscu? Gdyby te obrazy były ilustracją opowieści, o czym by opowiadała? Kto ma gotowy pomysł, może podzielić się z innymi.

 

30 min
2

Opowieści z wyprawy

1. Wróćcie do sali. Porozmawiajcie chwilę. Zapytaj dzieci o ich wrażenia z wyprawy. Co odkryli,  zapadło im w pamięci, co zaskoczyło?

 

2. Spytaj dzieci, czy pamiętającie pomysły na swoje historie? Czas je wykorzystać! Zapowiedz, że dziś urządzicie sobie wspólny… Wieczów Opowieści. Każda chętna osoba stanie się Opowiadaczem lub Opowiadaczką i  będzie mogła opowiedzieć innym własną historię inspirowaną pocztówką z miejsca, które odwiedizliście.

 

3. Pora rozpocząć przygotowania! Powiedz, że każdy będzie miał teraz chwilę na wymyślenie szczegółów swojej historii
Wyciągnijcie kartki, kredki i usiądźcie przy stolikach. Zaproś dzieci do pracy z widokami, które wybrały.
Rozdaj dzieciom wydruki ich widoków lub skorzystaj z rzutnika, żeby je wyświetlić. Jaką to zdjęcie może kryć historię? Zachęć do wymyślania bohaterów i przebiegu opowieści. Co mogło się wydarzyć? Niech dzieci stworzą rysunki, które pozwolą im lepiej pamiętać swoje opowieści. To może być jeden rysunek lub krótka seria zilustrowanych wydarzeń.

 

4. Przygotujcie wspólnie Wieczór Opowieści: dla podkreślenia atmosfery możesz zasłonić okna i włączyć świecę lub lampion i stworzyć specjalne miejsce dla Opowiadacza lub Opowiadaczki np. krzesełko przykryte materiałem lub szarym papierem. Zaproś chętnych do opowiedzenia swoich baśni i zapowiedz całej grupie, by słuchając opowieści, podróżowała w wyobraźni.

 

5. Na koniec porozmawiaj z grupą. Jak się czuliście podczas wieczoru? Czy zaplanujecie jeszcze jakąś wyprawę ze swojej Księgi? A może ktoś ma ochotę zabrać rodziców na podobną wyprawę do pobliskich miejsc i stworzyć jakieś opowieści wspólnie z nimi?

30 min