W podróż! Odcinek 6: Wyprawa do "Tuż Obok”- zajęcia w przedszkolu (starszaki)
Wiktoria Rutkowska

W podróż! Odcinek 6: Wyprawa do "Tuż Obok”- zajęcia w przedszkolu (starszaki)

W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W szóstym odcinku uczestnicy wybiorą się na wyprawę i będą przyglądać się odwiedzanemu miejscu za pomocą różnych zmysłów. Te działania będą podstawą do tego, żeby zbudować historie inspirowane tym miejscem. Dzieci przedstawią je podczas Wieczoru Opowieści.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć przyroda
  • Miejsce poza szkołą
  • Czas 60 minut
  • Cel zajęć
    • uwrażliwienie na charakter najbliższej okolicy;
    • rozwój mowy i tworzenia narracji;
    • rozwój wyobraźni.
  • Metody pracy zdjęcia, rozmowa , ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Poproś dzieci o przyniesienie na zajęcia „Księgi Przyszłych Podróży" (z odcinka nr 6).

Aranżacja przestrzeni

Wybrane miejsce w okolicy przedszkola (może to być również podwórko przedszkolne).

Środki dydaktyczne

  • kartki papieru, kredki;
  • tekturowe ramki (jedna na dziecko).

Przebieg zajęć

1. Wyprawa do (nie)znanej okolicy 30 min.

1. Zajrzyjcie wspólnie do Ksiąg Przyszłych Podróży, które powstały na poprzednich zajęciach. Sprawdźcie, czy jest jakieś niedalekie miejsce, które dzieci chciałyby odwiedzić. Wybierzcie razem cel Waszej dzisiejszej podróży! Możesz też zaproponować lokalizację, której nikt nie narysował, a jest w zasięgu krótkiego spaceru: takie, którego dawno nie odwiedzaliście lub w którym zazwyczaj się nie zatrzymujecie. Może to być park, plac, większy trawnik. Jeśli nie macie możliwości wyjścia, możecie wybrać się na podwórko przed przedszkolem.


2. Przygotujcie się do małej wyprawy. Zadbaj o wyjątkową atmosferę przygotowań do niej, podkreślając, że będziecie odkrywać Waszą okolicę. Porozmawiajcie, o czym należy pamiętać podczas wyprawy.

 

3. Wyjdźcie wspólnie poza przedszkole. Powiedz dzieciom, że ważne jest, aby podczas pobytu w miejscu, do którego zmierzacie, były uważne na to, co widzą i słyszą – i starały się je dobrze poznać i zapamiętać. Ta wiedza przyda Wam się w dalszej części zajęć, kiedy wrócicie do przedszkola.


a) Gdy dotrzecie na miejsce, zachęć dzieci do rozejrzenia się po okolicy, w której jesteście. Zróbcie to w formie zabawy: każda osoba, która zauważy coś ciekawego mówi „O!” i wskazuje palcem coś, co ją szczególnie zainteresowało. Reszta osób podbiega do niej i również wskazuje na to samo krzycząc „O!”. Kto pierwszy zauważy kolejny ciekawy obiekt lub widok przejmuje inicjatywę, znowu wskazuje na niego, krzycząc „O!”. Niech zabawa chwilę potrwa, żeby każdy chętny miał szansę spróbować.


b) Zaproś dzieci, by teraz dokładniej przyjrzały się okolicy – tak, jakby były tu pierwszy raz! Zapowiedz, że pomożesz im w tym pytaniami:


- Co jest pod Waszymi stopami? Spójrzcie pod nogi, możecie potupać lub ukucnąć i obejrzeć, co się kryje w trawie.

- Co jest nad Waszymi głowami? Co widać w górze? Spróbujcie wypatrzeć różne szczegóły na wysokościach

-     Czym tu pachnie? Wciągnijcie powietrze mocno nosem. Jakie zapachy czuć?

 -     Co słychać gdy zamknie się oczy? Zamknijcie oczy. Wsłuchajcie się w otoczenie, jakie dźwięki można wyłapać w tej okolicy. Może ćwierka ptak, a może słychać szum liści?

Poproś dzieci, by po każdym pytaniu dzieliły się z innymi tym, co zauważyły.

 

c) Rozdaj dzieciom tekturowe ramki. Zaproś je do poszukania widoku, który mógłby być pocztówką z tego miejsca. Każdy, kto znajdzie widok, staje z ramką w danym miejscu. Zrób telefonem zdjęcia widoku wybranego przez dziecko telefonem.
Niech dzieci przyjrzyjcie się wybranym przez siebie kadrom. Poproś, żeby każdy zastanowił się, co mogło się wydarzyć w tym miejscu. Gdyby te obrazy były ilustracją opowieści, o czym by opowiadała? Kto ma gotowy pomysł, może podzielić się z innymi.

 

2. Opowieści z wyprawy 30 min.

1. Wróćcie do sali. Porozmawiajcie chwilę. Zapytaj dzieci o ich wrażenia z wyprawy. Co odkryli, co zapadło im w pamięci, co zaskoczyło?

2. Spytaj dzieci, czy pamiętają pomysły na swoje historie. Czas je wykorzystać! Zapowiedz, że dziś urządzicie sobie wspólny… Wieczów Opowieści. Każda chętna osoba stanie się Opowiadaczem lub Opowiadaczką i  będzie mogła opowiedzieć innym własną historię inspirowaną pocztówką z miejsca, które odwiedizliście.

3. Pora rozpocząć przygotowania! Powiedz, że każdy będzie miał teraz chwilę na wymyślenie szczegółów swojej historii
Wyciągnijcie kartki, kredki i usiądźcie przy stolikach. Zaproś dzieci do pracy z widokami, które wybrały.
Rozdaj dzieciom wydruki ich widoków lub skorzystaj z rzutnika, żeby je wyświetlić. Jaką to zdjęcie może kryć historię? Zachęć do wymyślania bohaterów i przebiegu opowieści. Co mogło się wydarzyć? Niech dzieci stworzą rysunki, które pozwolą im lepiej pamiętać swoje opowieści. To może być jeden rysunek lub krótka seria zilustrowanych wydarzeń.

4. Przygotujcie wspólnie Wieczór Opowieści: dla podkreślenia atmosfery możesz zasłonić okna i włączyć świecę lub lampion i stworzyć specjalne miejsce dla Opowiadacza lub Opowiadaczki np. krzesełko przykryte materiałem lub szarym papierem. Zaproś chętnych do opowiedzenia swoich baśni i zapowiedz całej grupie, by słuchając opowieści, podróżowała w wyobraźni.

5. Na koniec porozmawiaj z grupą. Jak się czuliście podczas wieczoru? Czy zaplanujecie jeszcze jakąś wyprawę ze swojej Księgi? A może ktoś ma ochotę zabrać rodziców na podobną wyprawę do pobliskich miejsc i stworzyć jakieś opowieści wspólnie z nimi?

O autorach

Wiktoria Rutkowska

Edukatorka artystyczna, pedagożka teatru, artystka-plastyczka, nauczycielka wczesnoszkolna, animatorka kultury, trenerka Family Lab, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtworzy pracownię Ronja Ceramics oraz pracownię w Wolnej Szkole Razem. Prowadzi laboratoria pracy twórczej, projekty animacyjne, edukacyjne i pedagogiczno-teatralne, warsztaty, spotkania poświęcone rozwojowi i wymianie doświadczeń dla edukatorów i edukatorek. Lubi poznawać ludzi, ich historie, perspektywy i doświadczenia. W swojej pracy szuka coraz to nowych środków twórczego wyrazu oraz dąży do stwarzania sytuacji swobody twórczej, gdzie każda osoba może znaleźć swój własny sposób ekspresji w bezpiecznym i akceptującym otoczeniu. 

Wiktoria Rutkowska

Podobne konspekty