• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Nikolett Gábri

    Powieść „Chłopi” – historia z perspektywy różnych bohaterów

    Powieść „Chłopi" splata historie różnych postaci. Losy głównego trójkąta bohaterów – Jagny, Antka i Boryny – łączą się z innymi historiami i wspólnie budują obraz wsi Lipce. Podczas tych zajęć uczniowie spróbują wydobyć te indywidualne głosy postaci i zobaczyć powieściowe wydarzenia oczami poszczególnych bohaterów.

    Konspekt można wykorzystać także do pracy z innymi powieściami.

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce budynek szkoły
    Czas 55 minut
    Cel zajęć
    • wskazanie na różnorodność perspektyw w powieści „Chłopi” poprzez tworzenie historii z punktu widzenia kluczowych bohaterów.
    Metody pracy rozmowa , improwizacje słowne, ćwiczenia dramaturgiczne

    Przygotowanie do zajęć

    Zadanie dla ucznia

    Uczeń zna powieść „Chłopi".

    Środki dydaktyczne

    Kilka egzemplarzy powieści „Chłopi" Władysława Reymonta.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Rozgrzewka 10 min.

    Z tego etapu możesz zrezygnować, jeśli musisz się zmieścić z realizacją tematu w 45 minutach.

    1. Poproś uczestników, żeby w parach opowiedzieli sobie nawzajem jedną krótką historię, która im się wydarzyła w ostatnim tygodniu (o czymś, co ich zaskoczyło lub zawierało w sobie element niezwykłości). Następnie tych, którzy historie wysłuchali poproś, aby przekazali je kolejnej osobie tak, jakby ta historia im się wydarzyła (z zachowaniem 1. osoby liczby pojedynczej).

    2. Zapytaj uczniów o etap opowiadania i słuchania:

    - co uczniowie czuli, przekazując historię innej osoby tak, jakby to była ich historia?

    - co sprawiało, że historia, której słuchali zaciekawiła ich? Co utrudniało im skupienie się na jej wysłuchaniu?

    2. Budowanie historii 20 min.

    1. Poproś swoich uczniów, aby w parach (w ławkach) wybrali po jednego spośród głównych bohaterów powieści Reymonta: Borynę, Jagnę, Antka, Dominikową lub Hankę. Zaznacz, że jest to postać, nad którą będą pracować na dalszym etapie. 

    Możesz też zaproponować losowanie – wtedy unikniesz dysproporcji w wyborze postaci.

    2. Podawaj parom polecenia do pracy - na każdy z etapów daj podaną ilość czasu:

    • Zastanówcie się, jakie wydarzenie opisane w powieści jest kluczowe w odniesieniu do Waszego bohatera. [3 minuty]
    • Korzystając z tekstu powieści, stwórzcie kartę bohatera. Zapiszcie na niej: imię, wiek, trzy najważniejsze cechy charakteru, co wiemy o rodzinie bohatera, czym się zajmuje na co dzień, jakie ma marzenie. Jeżeli powieść Reymonta nie dostarcza odpowiedzi na niektóre z tych pytań, uzupełnijcie tę informację wg własnego pomysłu - zgodnie z wiedzą o postaci zaczerpniętą z utworu. [5 minut]
    • Opiszcie bieg wydarzeń w powieści z perspektywy Waszego bohatera (1. osoba liczby pojedynczej). Skupcie się na detalach związanych z doświadczeniami bohatera, jego charakterem, językiem, którym się posługuje i uwzględnijcie informacje, które sami dodaliście. Zwróćcie uwagę, żeby opisać też szczegóły (pomogą Wam w tym przymiotniki). Opowieść powinna się zamknąć w 15-20 zdaniach. Zastanówcie się, w jaki sposób odczytacie tekst.  [12 minut]

    3. Prezentacja tekstów i refleksje 25 min.

    Ustal kolejność prezentowania historii związanych z konkretnymi bohaterami. Poproś pary, by prezentowały swoje historie. Po wyczerpaniu tekstów związanych z jedną postacią otwórz rozmowę z uczniami: co charakteryzuje perspektywę danego bohatera? Co było wspólnego w tych historiach, co je różniło? Czy poszczególne zespoły były zgodne co do wyboru njaważniejszego wydarzenia dla postaci? 

    Na podsumowanie pracy na lekcji zapytaj: jak uczniowie postrzegają przyjrzenie się osobno perspektywom poszczególnych bohaterów? Co dał im taki sposób pracy z tekstem Reymonta?

    Jeżeli zamierzasz przeznaczyć na tę pracę jedną lekcję, poproś ochotników o zaprezentowanie swoich tekstów. Jeśli czasu jest więcej - zaprezentujcie wszystkie historie.

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Władysław Reymont, „Chłopi", Warszawa 2002.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Nikolett Gábri

    Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon