• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Bogumiła Stachurska

    Drzewo ‒ cz. 4. Próby literackie

    Celem zajęć jest wspólne napisanie krótkiego tekstu literackiego o drzewie, może to być wiersz, bajka, opowiadanie itp., oraz stworzenie tableau z napisanych tekstów. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, które opanowały umiejętność pisania w stopniu podstawowym (znają litery, potrafią składać słowa i proste zdania).

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć

     

    • pobudzanie do własnej twórczości literackiej;
    • rozwój wyobraźni literackiej
    • poznanie drzewa jako elementu przyrody;

     

    Metody pracy wystawa, rozmowa kierowana, praca z tekstem

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Wolny środek klasy bez krzeseł i ławek, tak aby wszyscy mogli swobodnie pracować i usiąść w kole.

    Środki dydaktyczne

    Ok. 30 pasków grubszego papieru (po jednym dla każdego) o szer. 10 cm i dł. 20‒25 cm (A4 na pół) i grube czarne flamastry. Papier może być kolorowy, ale odpowiadający barwom drzewa (jasnobrązowy, zielony, żółty itp.). Duża tablica np. korkowa lub duże wolne miejsce na ścianie.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Rozmowa 10 min.

    Przypominamy sobie lekcję pierwszą, nasze wyjście w plener i poszukiwanie najpiękniejszego drzewa. Zadaj ponownie te same pytania, przypomnijmy sobie wrażenia, odczucia, trafne spostrzeżenia i uwagi. Jeśli je zanotowaliśmy podczas pierwszej lekcji, odczytujemy je na głos. Jeśli nie było spaceru, przeprowadź dyskusję, rozmowę na temat drzewa, zadając podobne pytania (patrz: lekcja pierwsza).

    2. Każdy jest drzewem 15 min.

    Wyobrażamy sobie, że każdy z nas jest drzewem. Odpowiadamy na pytania: co myśli/co czuje drzewo… gdy pada deszcz, świeci słońce, jest burza, pada śnieg, wieje wiatr, wstaje dzień, zapada noc, wspinają się po nim dzieci, traci liście, puszczają pąki, chodzą po nim mrówki itp.? Co drzewo lubi, czego się boi, czego pragnie itp.

    Zbierz jak najwięcej odpowiedzi, doceń te najbardziej abstrakcyjne. Zapisz je na tablicy. Uporządkuj wg jakiegoś klucza, kategorii, np. odpowiedzi rymowane, śmieszne, poważne itp.

     

    Każdy pisze swoją odpowiedź na pasku papieru. Można wybrać z tablicy tekst, który nam się najbardziej podoba. Odpowiedzi zapisujemy w pierwszej osobie liczby pojedynczej:

    Ja drzewo lubię, gdy.../boję się…/boli mnie, gdy…

    lub

    Gdy świeci słońce, rozwijam swoje liście/Gdy wieje wiatr, trzymam się mocno korzeniami ziemi/Lubię, kiedy ludzie odpoczywają w moim cieniu itp.

    Dla ułatwienia możesz wcześniej wpisać na papierowych paskach początek zdania i prosić dzieci tylko o dokończenie/uzupełnienie.

    3. Układanie wiersza 20 min.

    Każdy po kolei czyta swój tekst i kładzie go na podłodze, tworząc kolejne linijki wspólnego wiersza. Czytamy powstały tekst. Zapytaj, czy wszystkim się podoba.

    Każdy może zmienić kolejność tekstów (nie więcej niż trzech), przestawić je w dowolny sposób, tak aby za każdym razem powstawał inny wiersz. Czytamy, oceniamy. Wybieramy tę wersję, która najbardziej nam się podoba.

    Na tym etapie warto zadbać o porządek pracy, zachować kolejność działań, uważnie wysłuchać czytanych tekstów, pozwolić chętnym dzieciom na działanie.

    Układamy paski z tekstami tak, aby przypominały one kolorystycznie i graficznie kształt drzewa: szeroko u góry jak konary, gałęzie, wąsko na dole jak pień drzewa; zieleń u góry, brąz na dole.

    W tym celu warto przepisać niektóre teksty na odpowiednio dobranych kolorami paskach.

    Przenosimy powstały obraz-tableau na tablicę lub ścianę.

    Do powstałego tekstu można wymyślić, skomponować lub wykorzystać znaną melodię i ułożyć piosenkę.

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Bogumiła Stachurska

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon