Drzewo ‒ cz. 3.  Zajęcia plastyczne

Drzewo ‒ cz. 3. Zajęcia plastyczne

Celem lekcji jest wykonanie pracy plastycznej o tematyce drzewa. Może to być rzeźba, tableau, obraz, instalacja. Lekcja może być kontynuacją tematyczną poprzednich zajęć wokół drzew albo niezależnymi, oddzielnymi zajęciami o charakterze plastycznym.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć plastyka / sztuka / wiedza o kulturze, nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć

     

    • kształtowanie umiejętności manualnych dzieci;
    • rozwój wyobraźni scenograficznej;
    • poznanie drzewa jako elementu przyrody;

     

     

  • Metody pracy rozmowa kierowana, instalacja, ćwiczenia plastyczne, animacja przedmiotu

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Klasa bez krzeseł i stolików na środku, gwarantująca swobodę pracy.

Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne do wykonania drzewa: prosta konstrukcja z powyginanego drutu lub stojący wieszak na ubrania (może być też filar lub jakaś powierzchnia pionowa nadająca się na konstrukcję drzewa), arkusze papieru np. pakowego (biały, szary, kolorowy), folia, tektura, plaster, klej, nożyczki, farby, cienki drucik 5‒6 m, drewniane wieszaki na ubrania; ewentualnie sztywna tkanina, materiał, filc,

Dodatkowy opis

Należy wcześniej (wspólnie z dziećmi albo samemu) wybrać rodzaj materiału, z którego będziemy wykonywać drzewo, aby zachować jedność i podobieństwo materii i nie łączyć wszystkiego ze wszystkim. Wykonujemy drzewo papierowo-tekturowe, plastikowe lub materiałowe. Jeśli grupa jest zaawansowana we wspólnych działaniach plastycznych, można podzielić klasę na trzy zespoły i dać każdemu z nich do wykonania jeden rodzaj drzewa.

Drzewo powinno być dość duże i pokaźne, wyższe od dzieci. Może potem stanowić scenografię do spektaklu, element dekoracyjny klasy czy wielofunkcyjną instalację klasową. Warto zadbać, aby ta wspólnie wykonana praca była wyeksponowana w przestrzeni klasy i odpowiednio długo „trwała” jako symbol klasowego, wspólnego działania.

Przebieg zajęć

1. Fragmenty kory 10 min.

Każdy przygotowuje kilka długich kawałków/pasków papieru (o szerokości 10‒15 cm), lekko go gnąc i skręcając. Można pomalować wybranym kolorem.

2. Liście 10 min.

Każdy wykonuje z kawałka papieru, tektury lub tkaniny własny liść o wielkości dłoni. Ozdabia go w dowolny sposób. Liść nie powinien być całkowicie płaski, ale lekko powyginany.

3. Pień i gałęzie 10 min.

Dzieci po kolei owijają swoim paskami papieru dół konstrukcji/wieszaka, tak aby przypominał pień drzewa i fakturę kory. Tak samo tworzą gałęzie.

4. Wieszanie liści 15 min.

Wieszamy na gałęziach swoje liście. Można wcześniej je wszystkim pokazać/zaprezentować. Należy zachować odpowiednią kolejność i porządek, tak aby każdy wykonał tę czynność z powagą i miał „swoje 5 minut”.

Liście należy wykonać w taki sposób, aby można je łatwo zmieniać/wymieniać w zależności od potrzeby, np. stosownie do pory roku można zmieniać ich kolory; na liściach można pisać życzenia, tworząc klasowe „drzewo życzeń i marzeń”; zrobić z liści rodzaj „wizytówki” każdego ucznia, np. ze zdjęciem, jego rysunkiem, wymyślonym symbolem, logo i kilkoma informacjami, tworząc „drzewo-klasową wizytówkę”.

Podobne konspekty