Celem lekcji jest wykonanie pracy plastycznej o tematyce drzewa. Może to być rzeźba, tableau, obraz, instalacja. Lekcja może być kontynuacją tematyczną poprzednich zajęć wokół drzew albo niezależnymi, oddzielnymi zajęciami o charakterze plastycznym.
Klasa bez krzeseł i stolików na środku, gwarantująca swobodę pracy.
Materiały plastyczne do wykonania drzewa: prosta konstrukcja z powyginanego drutu lub stojący wieszak na ubrania (może być też filar lub jakaś powierzchnia pionowa nadająca się na konstrukcję drzewa), arkusze papieru np. pakowego (biały, szary, kolorowy), folia, tektura, plaster, klej, nożyczki, farby, cienki drucik 5‒6 m, drewniane wieszaki na ubrania; ewentualnie sztywna tkanina, materiał, filc,
Należy wcześniej (wspólnie z dziećmi albo samemu) wybrać rodzaj materiału, z którego będziemy wykonywać drzewo, aby zachować jedność i podobieństwo materii i nie łączyć wszystkiego ze wszystkim. Wykonujemy drzewo papierowo-tekturowe, plastikowe lub materiałowe. Jeśli grupa jest zaawansowana we wspólnych działaniach plastycznych, można podzielić klasę na trzy zespoły i dać każdemu z nich do wykonania jeden rodzaj drzewa.
Drzewo powinno być dość duże i pokaźne, wyższe od dzieci. Może potem stanowić scenografię do spektaklu, element dekoracyjny klasy czy wielofunkcyjną instalację klasową. Warto zadbać, aby ta wspólnie wykonana praca była wyeksponowana w przestrzeni klasy i odpowiednio długo „trwała” jako symbol klasowego, wspólnego działania.
Każdy przygotowuje kilka długich kawałków/pasków papieru (o szerokości 10‒15 cm), lekko go gnąc i skręcając. Można pomalować wybranym kolorem.
Każdy wykonuje z kawałka papieru, tektury lub tkaniny własny liść o wielkości dłoni. Ozdabia go w dowolny sposób. Liść nie powinien być całkowicie płaski, ale lekko powyginany.
Dzieci po kolei owijają swoim paskami papieru dół konstrukcji/wieszaka, tak aby przypominał pień drzewa i fakturę kory. Tak samo tworzą gałęzie.
Wieszamy na gałęziach swoje liście. Można wcześniej je wszystkim pokazać/zaprezentować. Należy zachować odpowiednią kolejność i porządek, tak aby każdy wykonał tę czynność z powagą i miał „swoje 5 minut”.
Liście należy wykonać w taki sposób, aby można je łatwo zmieniać/wymieniać w zależności od potrzeby, np. stosownie do pory roku można zmieniać ich kolory; na liściach można pisać życzenia, tworząc klasowe „drzewo życzeń i marzeń”; zrobić z liści rodzaj „wizytówki” każdego ucznia, np. ze zdjęciem, jego rysunkiem, wymyślonym symbolem, logo i kilkoma informacjami, tworząc „drzewo-klasową wizytówkę”.
Wiek 6-10 lat
Wiek 4-6 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 4-6 lat