Scenariusz umożliwia podjęcie z klasą wstępnej analizy dowolnego przedstwienia teatralnego. Uczniowie wybierają najważniejsze dla siebie momenty spektaklu i przyglądają się rozwiązaniom scenicznym, które je budują. Poroponowane działania są okazją do zebrania wrażeń i potraktowania ich jako punktu wyjścia do interpretacji dzieła teatralnego.
Kartki w formacie A6 (po pięć dla każdego uczestnika).
Materiał powstał podczas warsztatów do spektaklu „Lilla Weneda” w reż. Michała Zadary prowadzonych przez Justynę Czarnotę w ramach Szkoły Pedagogów Teatru, organizowanej w dniach 26-30 sierpnia 2015 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programu „Lato w teatrze” finansowanego z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
1. Poproś uczniów, by zastanowili się nad tym, co wywarło na nich największe wrażenie podczas oglądania spektaklu. Może to być dowolny moment lub element przedstawienia.
2. Rozdaj uczniom po pięć kartek A6 i poproś, by każdy wykorzystał je do jak najdokładniejszego opisu wybranego elementu/momentu: np. co wówczas działo się na scenie oraz określili, jakie uczucia towarzyszyły im podczas obserwowania danej sytuacji.
Podziel klasę na trzyosobowe zespoły, w których uczniowie wymienią się wrażeniami zapisanymi na kartkach. Czy na wszystkich działały te same momenty? Jakie zabiegi zostały wykorzystane przez reżysera i aktorów w chwilach, które przykuwały uwagę? Niech zespoły przyjrzą się wszystkim zebranym przez nie momentom/elementom.
Na koniec niech każdy zespół zdecyduje, o których momentach chciałby opowiedzieć na forum.
Zaproś zespoły do opowiedzenia o wybranych przez siebie momentach – stwórzcie z nich na tablicy Waszą mapę przedstawienia. Po wypowiedziach wszystkich grup zastanówcie się wspólnie, jakie zabiegi wykorzystane przez twórców spektaklu były dla Was najważniejsze. Zachęć uczniów do pomyślenia nad ich znaczeniem i wymową przedstawienia.
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat