Zestaw prostych gier, zabaw, ćwiczeń ruchowych i teatralnych zainspirowanych światem zwierząt, oparty na dziecięcych skojarzeniach, wyobrażeniach, a także literaturze – dziecięcej i nie tylko. W strukturze ważny jest zaproponowany początek i zakończenie zajęć. Natomiast w przebiegu zajęć ze wszystkich propozycji można wybrać te, które nam nam odpowiadają.
Pusta przestrzeń lub sala z dużą ilością miejsca do zajęć ruchowych.
Dyktafon, odtwarzacz CD, CD z nagranymi odgłosami zwierząt, walizka/kuferek, wąsy kocie, mysie uszka, arkusze papieru, kredki.
fot.: suitcases by bubbo.etsy.com
(➥ https://www.flickr.com/photos/78199439@N00/2238588124/)
Nagrane odgłosy zwierząt umieść wcześniej na małym odtwarzaczu dźwięku, np. na małym dyktafonie. Wystarczy go włożyć do walizki – ze środka rozlegają się dźwięki kota, kury, krowy, psa, owcy, ptaka itp.
Poproś dzieci o pomoc przy wniesieniu tajemniczej walizki do sali. Wydobywają się z niej różne odgłosy zwierząt. Zajmujemy wybrane miejsca na podłodze, w wygodnej pozycji, zamykamy oczy i wsłuchujemy się. Wtedy odtwórz te same dźwięki, ale już z odtwarzacza CD.
Zmiana źródła dźwięku powoduje, że muzyka stwarza inną rzeczywistość. Można to zrobić przy użyciu samego dźwięku, bez dodatkowej aranżacji przestrzeni.
Muzyka trochę cichnie, ale może zostać tłem.
Poproś dzieci, żeby otworzyły oczy, ziewały, przeciągały się – tak jak przy przebudzeniu. Zasugeruj magiczną przemianę – okazuje się, że po przebudzeniu nie są już dziećmi, tylko zwierzętami. Każde dziecko wybiera jedno zwierzę, które będzie pokazywać. Dzieci powinny mieć chwilę czasu na pokazanie przez siebie wybranego zwierzątka. Następnie zbierz od nich nazwy przedstawianych zwierząt i zapisz na pojedynczych arkuszach papieru, z których w finale powstanie autorski atlas zwierząt. Następnie arkusze rozdaj dzieciom, które mają za zadanie narysować swoje wybrane zwierzę.
Które z tych zwierząt może zamieszkać w domu?
Jakie zwierzęta mieszkają w domach? Wysłuchaj odpowiedzi i wybierz niektóre z nich, np. kotek, piesek, myszka. Poproś dzieci, by pokazywały wspólnie, jak porusza się konkretne zwierzę. Do pomocy przy tym ćwiczeniu można użyć rymowanek – do pobudzenia ruchu w ciele dzieci.
Kot
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy.
Ma okrągłe oczy,
świetnie widzi w nocy,
i widzi, i słyszy,
poluje na myszy.
Mysz
Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki.
Gdy zobaczy kota
umyka do norki...
Zapytaj, jakie dźwięki wydaje kotek, a jakie myszka. Z zaczarowanej walizki wywołujemy kota. Następnie wyjmij z kuferka wcześniej przygotowane kocie wąsy i uszy (najprościej można je zrobić, wycinając z czarnego papieru zarys uszu i wąsów i mocując na gumce. Podobnie możesz wykonać mysie uszka).
Zabawa w kotka i myszkę.
Śpiewamy wspólnie piosenkę:
Do dziury, myszko, do dziury,
by cię nie złapał kot bury,
bo jak cię złapie w pazury,
to już nie wrócisz do dziury.
Wyjaśnij reguły zabawy. Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce. Dwoje staje poza kręgiem: dziecko kot i dziecko mysz. Mysz ucieka, a kot stara się ją dogonić. Mysz może uciec do środka koła, gdy znajdzie otwartą „bramkę” (uniesione w górę ręce dzieci stojących w kole). Przez „bramkę” do wewnątrz koła można też wpuścić kota. Kiedy kot złapie mysz, zabawa rozpoczyna się od nowa. Ustawiamy się w kole, śpiewamy piosenkę i rozpoczynamy zabawę.
Zapytaj dzieci o to, jakie inne zwierzęta trzymamy w domu. Poproś, aby pokazały, jak te zwierzęta się poruszają, jakie dźwięki wydają.
Zapytaj, które zwierzę ma swój dom zawsze przy sobie.
O nocleg nie prosi,
wędruje po świecie,
bo swój domek nosi
na własnym grzbiecie… ślimak
Jak zawołamy ślimaka? Ślimak, ślimak, pokaż rogi, dam ci sera na pierogi.
Chwyć walizkę i zaproponuj dzieciom niedaleką podróż za miasto – na wieś.
Upewnij się, czy dzieci wiedzą, co to jest wieś. Czy wiedzą, czy można tam spotkać zwierzęta? Czym można tam pojechać? Pociągiem? Stań z walizką na przedzie, poproś dzieci, by ustawiały się za tobą jedno za drugim i ruszajcie w drogę. Robimy pociąg: ciuf, ciuf...
Kiedy dojedziecie na miejsce, zadaj dzieciom kilka pytań:
Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Tutaj też można skorzystać z rymowanki:
Dobre ma zwyczaje
ludziom mleko daje… krowa
Poproś dzieci, aby w parach spróbowały poruszać się jak krowy.
A co krowa je? Jak je? – poproś dzieci, by to pokazały.
A my co z mleka jemy?
Świnki, konie, kury, owce, kozy itd... – jak się poruszają? Jakie dźwięki wydają? A w czym nam pomagają?
Pewien gospodarz wyjechał na kilka godzin do miasta. Gdy wrócił do swego gospodarstwa, spostrzegł, że wszystkie jego zwierzęta rozbiegły się. Wobec tego musi je odnaleźć i rozpoznać swoje. Jednemu dziecku, które jest gospodarzem, zawiązujemy oczy, a pozostałe ustawiają się w rzędzie. Teraz gospodarz zbliża się do pierwszego dziecka i pyta: Czym ty jesteś? Dziecko wydaje głos jakiegoś wiejskiego zwierzęcia. Jeżeli gospodarz rozpozna, mówi np.: Ty jesteś moja owca Basia. Jeżeli nie może rozpoznać, dziecko powtarza do trzech razy, jeśli gospodarz nie zgadnie, wyjaśnia mu się, co to za zwierzę. Rozpoznane zwierzęta wracają do gospodarstwa. Po zakończeniu inne dziecko zostaje gospodarzem.
Zamykamy oczy i wsłuchujemy się w dźwięki – ponownie salę wypełniają odgłosy zwierząt. Otwieramy oczy – i budzimy się jako dzieci. Żegnamy się ze sobą „po przyjacielsku”. Żegnamy walizeczkę.
Wiek 4-6 lat
Wiek 4-6 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat