Widz w teatrze... Hamleta. William Szekspir, "Hamlet"
Anna Zalewska-Uberman

Widz w teatrze... Hamleta. William Szekspir, "Hamlet"

Scenariusz opiera się na jednej z najbardziej znanych scen z szekspirowskiej tragedii, nazywaną „Pułapką na myszy”. Szekspir sięgnął w „Hamlecie” po motyw teatru w teatrze – uczniowie będą interpretować ten fragment poprzez kategorie twórców i widzów. Podczas lekcji przyjrzą się postaciom, które występują w scenie w roli widzów i zastanowią się nad tym, jaki wpływ ma na nich obejrzany spektakl.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
  • Rodzaj zajęć język polski
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • analiza fragmentu dramatu „Hamlet”.
  • Metody pracy praca z tekstem, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , pokaz, improwizacje słowne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Lektura dramatu "Hamlet".

Aranżacja przestrzeni

W drugiej części zajęć: pięć krzeseł ustawione naprzeciw ławek, w których siedzą uczniowie.

Środki dydaktyczne

Fragment tekstu - wydruk z załącznika dla każdej osoby. 

Opcjonalnie: fragment jednej z wybranych rejestracji "Hamleta", rzutnik z projektorem / tablica multimedialna [linkiz  dostępem na końcu scenariusza].

 

Przebieg zajęć

1. Widz w teatrze 5 min.

Poproś, aby młodzież dobrała się w pary. Poleć, aby uczniowie porozmawiali o tym, czy i jak ich zdaniem teatr może wpływać na widzów. 

2. Hamlet projektuje sytuację teatralną 15 min.

Podziel klasę na pięć grup. Rozdaj każdej tekst z załącznika nr 1: to zestaw fragmentów z wypowiedziami Hamleta dotyczącymi planowanego przez niego pokazu widowiska. Spróbujcie je przeanalizować pod kątem intencji Hamleta. Pomocne mogą być pytania:

- Co zamierza Hamlet?

- Jakich środków chce użyć ?

- Jak chce wpłynąć na emocje słuchaczy ?

- Na czym jego zdaniem polega siłą teatru?

Zbierzcie wnioski grup we wspólnej rozmowie na forum.

3. Widzowie 20 min.

1. Rozlosuj między grupy bohaterów dramatu: Król, Ofelia, Poloniusz, Horacy, Królowa. Wyjaśnij, że za chwilę zapoznacie się z fragmentem „Hamleta”, w której tytułowy bohater prezentuje swój spektakl publiczności. Poleć, by grupy przyjrzały się tej scenie z perspektywy wylosowanej postaci. Jak się zachowuje jako widz? Jak przedstawienie oddziałuje na tę postać?

Możesz poprosić uczniów o zapoznanie się z fragmentem tekstu (scena 2, akt III) lub zaprezentować scenę w jednej z realizacji Teatru Telewizji.

Spektakle dostępne online:

"Hamlet" w reżyserii Michała Kotańskiego [fragment od 48:00 do 53:50]. 

"Hamlet" w reżyserii Jana Englerta [fragment od 52:43 do 54:55].

2. Po obejrzeniu / przeczytaniu fragmentu daj grupom chwilę na rozmowę: jak wylosowana przez Was postać odebrała Waszym zdaniem widowisko? Jak może interpretować obejrzane przedstawienie? Z czego wynika jej zachowanie w trakcie przedstawienia.

3. Poproś, aby każda grupa wybrała swojego reprezentanta / reprezentantkę – ta osoba wcieli się w wylosowanego bohatera i będzie opowiadać o tym, jak odebrał on przedstawienie Hamleta.

4. Ustaw na środku sali pięć krzeseł i zaproś przedstawicieli grup do zajęcia miejsc i wcielenia się w szekspirowskich bohaterów. Aż do momentu opuszczenia krzeseł będą wypowiadać się w imieniu swoich postaci. Zaproś pozostałe osoby do zadawania pytań bohaterom na krzesłach. Jeden wywiad może trwać maksymalnie 3 minuty. Zachęć, by rozmowa dotyczyła tego, jakie uczucia, myśli pojawiały się w głowach widzów, jak zmienia to ich stosunek do Hamleta lub innych bohaterów, jak wpływa na ich plany na przyszłość?

4. Rola teatru według Hamleta 5 min.

W finale zajęć porozmawiajcie wspólnie o tym, jak Hamlet chciał się posłużyć teatrem? Jaki efekt uzyskał bohater?

Zobacz też

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Lektura zaadaptowana – czyli o tym, co reżyser robi z tekstem

    Katarzyna Piwońska

    Lektura zaadaptowana – czyli o tym, co reżyser robi z tekstem

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu "Makbet". Metafory drogi

    Weronika Łucyk

    "Makbet". Metafory drogi

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu "Hamlet". Gdzie są kobiety w tej historii?

    Monika Mioduszewska

    "Hamlet". Gdzie są kobiety w tej historii?

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Romeo i Julia – od przedmiotu do postaci

    Nikolett Gábri

    Romeo i Julia – od przedmiotu do postaci