Scenariusz opiera się na jednej z najbardziej znanych scen z szekspirowskiej tragedii, nazywaną „Pułapką na myszy”. Szekspir sięgnął w „Hamlecie” po motyw teatru w teatrze – uczniowie będą interpretować ten fragment poprzez kategorie twórców i widzów. Podczas lekcji przyjrzą się postaciom, które występują w scenie w roli widzów i zastanowią się nad tym, jaki wpływ ma na nich obejrzany spektakl.
Lektura dramatu "Hamlet".
W drugiej części zajęć: pięć krzeseł ustawione naprzeciw ławek, w których siedzą uczniowie.
Fragment tekstu - wydruk z załącznika dla każdej osoby.
Opcjonalnie: fragment jednej z wybranych rejestracji "Hamleta", rzutnik z projektorem / tablica multimedialna [linkiz dostępem na końcu scenariusza].
Poproś, aby młodzież dobrała się w pary. Poleć, aby uczniowie porozmawiali o tym, czy i jak ich zdaniem teatr może wpływać na widzów.
Podziel klasę na pięć grup. Rozdaj każdej tekst z załącznika nr 1: to zestaw fragmentów z wypowiedziami Hamleta dotyczącymi planowanego przez niego pokazu widowiska. Spróbujcie je przeanalizować pod kątem intencji Hamleta. Pomocne mogą być pytania:
- Co zamierza Hamlet?
- Jakich środków chce użyć ?
- Jak chce wpłynąć na emocje słuchaczy ?
- Na czym jego zdaniem polega siłą teatru?
Zbierzcie wnioski grup we wspólnej rozmowie na forum.
1. Rozlosuj między grupy bohaterów dramatu: Król, Ofelia, Poloniusz, Horacy, Królowa. Wyjaśnij, że za chwilę zapoznacie się z fragmentem „Hamleta”, w której tytułowy bohater prezentuje swój spektakl publiczności. Poleć, by grupy przyjrzały się tej scenie z perspektywy wylosowanej postaci. Jak się zachowuje jako widz? Jak przedstawienie oddziałuje na tę postać?
Możesz poprosić uczniów o zapoznanie się z fragmentem tekstu (scena 2, akt III) lub zaprezentować scenę w jednej z realizacji Teatru Telewizji.
Spektakle dostępne online:
"Hamlet" w reżyserii Michała Kotańskiego [fragment od 48:00 do 53:50].
"Hamlet" w reżyserii Jana Englerta [fragment od 52:43 do 54:55].
2. Po obejrzeniu / przeczytaniu fragmentu daj grupom chwilę na rozmowę: jak wylosowana przez Was postać odebrała Waszym zdaniem widowisko? Jak może interpretować obejrzane przedstawienie? Z czego wynika jej zachowanie w trakcie przedstawienia.
3. Poproś, aby każda grupa wybrała swojego reprezentanta / reprezentantkę – ta osoba wcieli się w wylosowanego bohatera i będzie opowiadać o tym, jak odebrał on przedstawienie Hamleta.
4. Ustaw na środku sali pięć krzeseł i zaproś przedstawicieli grup do zajęcia miejsc i wcielenia się w szekspirowskich bohaterów. Aż do momentu opuszczenia krzeseł będą wypowiadać się w imieniu swoich postaci. Zaproś pozostałe osoby do zadawania pytań bohaterom na krzesłach. Jeden wywiad może trwać maksymalnie 3 minuty. Zachęć, by rozmowa dotyczyła tego, jakie uczucia, myśli pojawiały się w głowach widzów, jak zmienia to ich stosunek do Hamleta lub innych bohaterów, jak wpływa na ich plany na przyszłość?
W finale zajęć porozmawiajcie wspólnie o tym, jak Hamlet chciał się posłużyć teatrem? Jaki efekt uzyskał bohater?
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat