• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Wiktoria Rutkowska

    W podróż! Odcinek 5: Blisko? Daleko? - zajęcia w przedszkolu (starszaki)

    W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W piątym odcinku uczestnicy przyjrzą się różnicy pomiędzy pojęciami „blisko" i „daleko". Na koniec spotkania tworzą Księgę Przyszłych Podróży, w ktorej zamieszczą pomysły na wyprawy do odległych krain i w najbliższej okolicy.

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
    Rodzaj zajęć -
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • rozwój motoryki dużej;
    • dyskusja nad pojęciami „daleko" i „blisko”.
    Metody pracy rozmowa , ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń do ruchu i tworzenia prac plastycznych.

    Środki dydaktyczne

    Flamastry, kartki A4 lub stare zeszyty, zszywacz, papier kolorowy, kredki, stare gazety, klej, nożyczki.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Bliżej, blisko. Dalej, daleko. 10 min.

    1. Usiądź z dziećmi w kręgu. Poproś, żeby rozejrzały się po sali. Zapytaj, co w tym momencie znajduje się blisko nich? A co daleko, najdalej? 

    2. Wstańcie. Poproś, by każde dziecko wybrało sobie jeden przedmiot lub obiekt w sali. Niech dzieci  przemieszczają się swobodnie po sali, a na Twój klask niech staną blisko wybranego przedmiotu / obiektu w sali. Na kolejny klask niech ruszą ponownie na spacer po sali. Zapowiedz, że gdy usłyszą kolejny klask, ich zadaniem będzie maksymalne oddalenie sie od tego przedmiotu. Za trzecim razem poproś, by na klask przybliżyły się odrobinę do przedmiotu. Możecie przez chwilę pobawić się w oddalanie i przybliżanie.

    3. Zaproś dzieci ponownie do kręgu. Wyciągnij mapę stworzoną wspólnie na samym początku (scenariusz „W drogę!”). Przyjrzyjcie się jej i porozmawiajcie o tym, które z narysowanych na niej miejsc znajdują się blisko, a które daleko. A może jakichś dalekich miejsc brakuje na Waszej mapie? Dokąd jeszcze można wyruszyć na bliską wyprawę? [skorzystajcie z tego wariantu, jeśli nie pracowaliście ze wcześniejszymi odcinkami cyklu „W podróż”]

    Niech dzieci podają przykłady, jakie tylko przychodzą im na myśl. To mogą być krainy geograficzne, nazwy państw, kontynentów, miejsca zapamiętane z wakacji. Możesz zapisać pomysły dzieci np. ze strzałkami, których długość określa odległość podaną przez dziecko.
     

    2. Krainy dalekie, krainy bliskie 10 min.

    1. Postawcie arkusz na środku. Włącz dynamiczną muzykę. Spróbujcie chwilę przemieszczać się po sali w dowolny sposób, bliżej i dalej od kartki. Każdy może poruszać się jak chce - podskakiwać lub iść, byle pozostać w ruchu.

    2. Przećwiczcie mechanikę, która przyda się w nadchodzącym ćwiczeniu: 
    Gdy jedna osoba klaśnie, wszyscy podbiegają do niej. Gdy klaśnie znowu wszyscy wracają do ruchu. Spróbujcie zrobić kilka rund.

    Teraz zmieńcie nieco zasady – osoba, która klaszcze, podaje też nazwę miejsca (np. Ameryka, morze). Dzieci, które sądzą, że to blisko, podbiegają do niej, dzieci, które sądzą, że to daleko, odbiegają jak najdalej. Osoba podająca miejsce klaszcze znowu, wszyscy wracają do ruchu.

    3. Księga Przyszłych Podróży 25 min.

    1. Po zakończonym ćwiczeniu porozmawiajcie chwilę. Co sprawia, że coś wydaje nam się bliskie lub dalekie? Czy kiedyś, gdy nie było pociągów i samolotów, ludzie inaczej wyobrażali sobie odległości? Jak trzeba się przygotować na daleką a jak na bliską podróż?


    2. Na koniec zaproś dzieci do stworzenia Księgi Przyszłych Podróży  – wyjaśnij, że każdy z nich przygotuje taką księgę i będzie z niej mógł korzystać wraz ze swoimi najbliższymi.
    Jak przygotować taką księgę? Możecie kilka kartek zgiąć na pół i zszyć zszywaczem lub użyć niepotrzebnego zeszytu. Zaproś dzieci, by w środku narysowały dwa obrazki na osobnych stronach:

    - gdzie chciałyby się udać w „małą” podróż, w swojej najbliższej okolicy,

    - gdzie chciałyby się wybrać w daleką podróż.

    Możecie również użyć wycinanek z gazet podróżniczych, papieru kolorowego, starych znaczków, map.

    Wyjaśnij dzieciom, do czego służą puste kartki: niech dzieci pokażą swóje ilustracje domownikom i opowiedzą o swoich pomysłach na podróże, a następnie zapytają swoich najbliższych, gdzie mieliby ochotę się wybrać. Wspólnie wpiszcie lub narysujcie te miejsca i to jak sobie je wyobrażacie.
    Może któreś z nich uda się odwiedzić naprawdę?

     

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Wiktoria Rutkowska

    Edukatorka artystyczna, pedagożka teatru, artystka-plastyczka, nauczycielka wczesnoszkolna, animatorka kultury, trenerka Family Lab, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtworzy pracownię Ronja Ceramics oraz pracownię w Wolnej Szkole Razem. Prowadzi laboratoria pracy twórczej, projekty animacyjne, edukacyjne i pedagogiczno-teatralne, warsztaty, spotkania poświęcone rozwojowi i wymianie doświadczeń dla edukatorów i edukatorek. Lubi poznawać ludzi, ich historie, perspektywy i doświadczenia. W swojej pracy szuka coraz to nowych środków twórczego wyrazu oraz dąży do stwarzania sytuacji swobody twórczej, gdzie każda osoba może znaleźć swój własny sposób ekspresji w bezpiecznym i akceptującym otoczeniu. 

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon