Teatralne Spięcie - "Romeo i Julia"

Teatralne Spięcie - "Romeo i Julia"

Na przykładzie niezwykle popularnej, klasycznej komedii Szekspira, obfitującej w emocjonujące relacje między bohaterami i błyskotliwą grę słów, pokazane jest przenikanie tekstów literackich do innych rodzajów tekstów kultury. Lekcja łączy oglądanie materiałów multimedialnych z konwerstaorium i indywidualnymi ćwiczeniami dla uczniów.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
  • Rodzaj zajęć -
  • Miejsce -
  • Czas 35 minut
  • Cel zajęć

    Celem zajęć jest integracja klasy, przełamanie barier, a także wzbudzenie kreatywności w uczniach.

    Efekty zajęć:

    • oswajanie przestrzeni, koncentracja i rozruch, budowanie uważności na partnera, na grupę;

    • poznanie grupy, jej samopoczucia, energii, ale też potrzeb, opinii, doświadczenia – w zależności od tego, czego chcemy się dowiedzieć;

    • pobudzenie kreatywności;

    • przełamanie występowania na scenie, budowanie zdarzenia scenicznego

    • badanie relacji między „postaciami” na scenie i między ich tekstami

    • pobudzenie kreatywności, wyobraźni wizualnej, uświadomienie, że w komunikacie teatralnym jest odbiorca i nadawca

  • Metody pracy -

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

pusta przestrzeń, która pozwoli na przemieszczanie się uczniów i pracę w ruchu

Środki dydaktyczne

papier, flamastry, (opcjonalnie) odtwarzacz audio

Przebieg zajęć

1. Przedstawienie się, oczekiwania 15 min.

Prowadzący dzielą uczestników na dwójki. W parach każda osoba ma minutę na opowiedzenie o sobie. Potem na forum przedstawiamy swojego partnera. Przedstawiany może coś dopowiedzieć i mówi o swoich oczekiwaniach

2. Rozgrzewka w przestrzeni 20 min.

Chodzenie w przestrzeni

CEL: oswajanie przestrzeni, koncentracja i rozruch, budowanie uważności na partnera, na grupę, wstępne rozpoznanie uczestników – kto liderem, kto się wycofuje, w naturalny sposób (poprzez działanie) przełamanie oporu w sytuacji bycia w środku/skupiania na sobie uwagi oraz w sytuacji kontaktu fizycznego między uczestnikami.

 
OPIS: Chodzimy w przestrzeni, w różnych kierunkach, każdy we własnym tempie.

Prowadzący podaje komendy:

• poczujcie to, co macie pod stopami, ustalcie swój rytm

• zobaczcie, kto jest obok (przywitanie się)

• pojedynek na wzrok

• chodzimy, jakby nas nie było/jakbym był tylko ja na scenie/ daleko od wszystkich/ przeszkadzając innym

• znajdujemy jedną osobę i poruszamy się w przestrzeni z ciągłą świadomością, gdzie ta osoba jest.  Zmieniamy osobę. Znajdujemy jeszcze jedną i poruszamy się, utrzymując w miarę równą odległość między tymi osobami.

TAK / NIE

CEL: poznanie grupy, jej samopoczucia, energii, ale też potrzeb, opinii, doświadczenia – w zależności od tego, czego chcemy się dowiedzieć.

 
OPIS: Cały czas chodzimy w przestrzeni. Prowadzący dzieli przestrzeń na dwie części – po jednej stronie jest przestrzeń „TAK”, po drugiej przestrzeń „NIE”. Zadaje pytania zamknięte – grupa odpowiada, stając po stronie „tak” lub „nie”.

 
Chodzenie w jakościach i stopniowanie emocji

Chodzimy w przestrzeni. Nasz krok jest miękki, twardy, zdecydowany, wahający się. Następnie dodajemy emocje, które mają się odzwierciedlić w naszym kroku: strach, odwaga, radość, smutek, apatia, histeria, niechęć, tkliwość. Prowadzący może stopniować te emocje w skali od 1 do 10. Na koniec kilka haseł oksymoronów prosto z tekstu Szekspira: np. niechęć tkliwa

Rytmy

CEL: poszukanie wspólnego rytmu, trzymanie go razem – budowanie grupy. Następnie – pojedynek.

 
OPIS: Wszyscy chodzimy we wspólnym rytmie (wziętym ze spektaklu). Ciszej, głośniej, przemieszczamy się po scenie. Następnie dzielimy się na dwie grupy i druga grupa dostaje inny rytm. Następnie odbywa się pojedynek Montecchich i Capulettich na rytmy – grupy stają naprzeciwko siebie i zmierzają do konfrontacji. Zadanie polega na tym, żeby zmieszać się ze sobą 2 szyki, ale żeby każda grupa pozostała przy swoim rytmie.

 
Figury

Chodzimy w przestrzeni. Na znak dany przez prowadzącego grupa ma za zadanie utworzyć figurę (nie rozmawiając).  Koło, trójkąt, kropka, znak zapytania, wykrzyknik, napis LOVE.

Materiały do pobrania

Zobacz też

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Tradycja

    Agata Pietrzyk-Sławińska

    Tradycja

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Język

    Dorota Ogrodzka

    Język

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Ekonomia

    Dorota Ogrodzka

    Ekonomia

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Media

    Dorota Ogrodzka

    Media