Powieść „Chłopi" splata historie różnych postaci. Losy głównego trójkąta bohaterów – Jagny, Antka i Boryny – łączą się z innymi historiami i wspólnie budują obraz wsi Lipce. Podczas tych zajęć uczniowie spróbują wydobyć te indywidualne głosy postaci i zobaczyć powieściowe wydarzenia oczami poszczególnych bohaterów.
Konspekt można wykorzystać także do pracy z innymi powieściami.
Uczeń zna powieść „Chłopi".
Kilka egzemplarzy powieści „Chłopi" Władysława Reymonta.
Z tego etapu możesz zrezygnować, jeśli musisz się zmieścić z realizacją tematu w 45 minutach.
1. Poproś uczestników, żeby w parach opowiedzieli sobie nawzajem jedną krótką historię, która im się wydarzyła w ostatnim tygodniu (o czymś, co ich zaskoczyło lub zawierało w sobie element niezwykłości). Następnie tych, którzy historie wysłuchali poproś, aby przekazali je kolejnej osobie tak, jakby ta historia im się wydarzyła (z zachowaniem 1. osoby liczby pojedynczej).
2. Zapytaj uczniów o etap opowiadania i słuchania:
- co uczniowie czuli, przekazując historię innej osoby tak, jakby to była ich historia?
- co sprawiało, że historia, której słuchali zaciekawiła ich? Co utrudniało im skupienie się na jej wysłuchaniu?
1. Poproś swoich uczniów, aby w parach (w ławkach) wybrali po jednego spośród głównych bohaterów powieści Reymonta: Borynę, Jagnę, Antka, Dominikową lub Hankę. Zaznacz, że jest to postać, nad którą będą pracować na dalszym etapie.
Możesz też zaproponować losowanie – wtedy unikniesz dysproporcji w wyborze postaci.
2. Podawaj parom polecenia do pracy - na każdy z etapów daj podaną ilość czasu:
Ustal kolejność prezentowania historii związanych z konkretnymi bohaterami. Poproś pary, by prezentowały swoje historie. Po wyczerpaniu tekstów związanych z jedną postacią otwórz rozmowę z uczniami: co charakteryzuje perspektywę danego bohatera? Co było wspólnego w tych historiach, co je różniło? Czy poszczególne zespoły były zgodne co do wyboru njaważniejszego wydarzenia dla postaci?
Na podsumowanie pracy na lekcji zapytaj: jak uczniowie postrzegają przyjrzenie się osobno perspektywom poszczególnych bohaterów? Co dał im taki sposób pracy z tekstem Reymonta?
Jeżeli zamierzasz przeznaczyć na tę pracę jedną lekcję, poproś ochotników o zaprezentowanie swoich tekstów. Jeśli czasu jest więcej - zaprezentujcie wszystkie historie.
Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat