• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Od aforyzmu do komiksu: "Myśli nieuczesane" Stanisława Jerzego Leca

    Na zajęciach uczniowie zapoznają się z aforyzmami Stanisława Jerzego Leca. „Myśli nieuczesane" staną się podstawą do tworzenia krótkich form komiksowych.

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • wprowadzenie definicji komiksu i aforyzmu;
    • tworzenie komiksu zainspirowanego aforyzmem.
    Metody pracy wystawa, rozmowa kierowana, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Tradycyjny układ sali.

    Środki dydaktyczne

    Flamastry, kartki z bloku technicznego dużego formatu lub arkusze duże szarego papieru, paski z przygotowanymi aforyzmami Stanisława Jerzego Leca.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. AFORYZM I KOMIKS. ROZPOZNANIE GATUNKOWE 10 min.

    1. Zapoznaj uczniów z definicjami dwóch gatunków, którymi będziecie zajmować się dziś na zajęciach. Możesz wykorzystać definicje dostępne poniżej.

    Aforyzm – rodzaj literackiej miniatury, zwięzłe (jedno lub dwuzdaniowe) sformułowanie ogólnej myśli, stanowiące często komentarz do rzeczywistości (często o zabarwieniu dowcipnym / humorystycznym i krytycznym), charakteryzującej się odkrywczością spojrzenia i wyrazistością stylu, którego celem jest zaskoczenie odbiorcy.

    Komiks – sekwencyjna historia obrazkowa, często z dodanym tekstem, publikowana w prasie lub w formie osobnych zeszytów, która wykształciła się jako odrębna forma wydawnicza na przełomie XIX i XX. Polski wyraz „komiks” jest spolszczeniem angielskiego zwrotu comic strip, który upowszechnił się w liczbie mnogiej jako potoczny skrótowiec comics. Drugi wywód wiąże pochodzenie nazwy od satyrycznego charakteru pierwszych komiksów. Nazwa comic oznacza w języku angielskim termin komiczny.

    2. Poproś uczniów, aby w parach określili, jakie cechy wspólne znajdują w tych dwóch definicjach. Co łączy komiks i aforyzm? A co je różni? Daj chwilę czasu na rozmowę, a następnie zbierz wnioski uczniów na forum.

    2. PRZEPISYWANIE AFORYZMÓW NA KOMIKS 25 min.

    1. Wyjaśnij, że w kolejnym ćwiczeniu zadaniem będzie połączenia aforyzmu i komiksu. Przygotuj wcześniej paski papieru z zapisanymi aforyzmami Leca (powinno być tyle aforyzmów, żeby ten sam tekst mogły wylosować dwie osoby). Każdy uczeń losuje jeden pasek. Następnie w pary dobierają się te osoby, które wylosowały te same sentencje.

    2. Poproś duety, by porozmawiały na temat otrzymanego aforyzmu. Skorzystaj z pytań pomocniczych:

    - Jaki obraz został narysowany przez autora za pomocą kilku/kilkunastu słów? Jaką sytuację / bohatera przedstawia?

    - Jaka Waszym zdaniem jest wymowa tego krótkiego tekstu?

    3. Następnie poleć, aby pary przygotowały krótki komiks, który będzie opowiadał krótką historię lub przedstawiał scenę inspirowaną aforyzmem. Rozdaj duetom przybory do rysowania i po jednym dużym arkuszu papieru.

    Wyjaśnij uczniom, że sami decydują, jak będzie wyglądał ich komiks. Niech określą ilość okienek potrzebnych do przedstawienia historii, stworzą potrzebne teksty w dymkach, dobiorą kolory poszczególnych kadrów etc.).

    4. Po wykonaniu zadania przez pary zapytaj uczniów o ich wrażenia związane z przekładaniem formy aforystycznej na komiks. Co musieli dodać od siebie, tworząc komiks? Jakie elementy zaczęrpnęłi z aforyzmu? Jak się czuli jako komiksowi twórcy?

    3. WYSTAWA KOMIKSU AFORYSTYCZNEGO 10 min.

    Na zakończenie zajęć stwórzcie komiksowo- aforystyczną galerię w klasie i obejrzyjcie powstałe prace.

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    Mironalia – języka cięcie i gięcie

    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    TU i TERAZ, czyli teatralne haiku

    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Katarzyna Piwońska, Agnieszka Szymańska

    Poezja bez klucza