W ostatnim czasie popularne stały się artykuły i książki prezentujące wzorce szczęśliwego życia według różnych kultur. Podczas zajęć uczniowie przyjrzą się pojęciom lagom, hygge, ikigai, sisu i dolce vita. Zastanowią się nad podobieństwami i różnicami pomiędzy tymi ścieżkami do osiągania szczęścia.
Przestrzeń do pracy w grupach i prezentacji scen.
Duże arkusze papieru (co najmniej w formacie A3) – po jednym dla grupy pięcioosobowej.
Zestawy kartek A4 dla każdej z grup. Przybory do pisania.
1. Powiedz uczniom, że na dzisiejszych zajęciach będziecie się przyglądać różnym krajom przez pryzmat filozofii życia ich mieszkańców. Poddacie analizie współczesne trendy, które zyskały autonomiczne nazwy i doczekały się publikacji książkowych. Wspólnie zastanowicie się, co składa się na te wizje szczęścia.
2. Podziel uczniów na pięć grup. Każda z nich będzie się zajmowała innym wylosowanym krajem i przypisaną mu „filozofią życia”. W załączniku znajdują się materiały do pracy z następującymi państwami: Włochy (dolce vita), Dania (hygge), Szwecja (lagom), Finlandia (sisu), Japonia (ikigai).
Poleć grupom, aby wypisały na żółtych karteczkach samoprzylepnych jak najwięcej skojarzeń związanych z danym państwem.
3. Poproś zespoły, aby narysowały na dużym arkuszu papieru kontur państwa, którym się zajmują, a następnie pogrupowały tematycznie swoje skojarzenia zapisane na karteczkach i umieściły je na mapie.
Udostępnij uczniom teksty traktujące o filozofii życia charakterystycznej dla danego państwa [załącznik]. Niech zespołu poddadzą je analizie. Pomocne mogą być poniższe pytania (te same dla każdej grupy).
- Jakie wartości cenią mieszkańcy danego kraju?
- Jak te wartości przekładają się na różne sfery życia?
- Co wyróżnia analizowany styl życia?
- Znajdźcie pięć charakterystycznych słów-kluczy, będących esencją konkretnej filozofii.
Przykładowo: Lagom = równowaga, minimalizm, funkcjonalność, bliskość natury, zdrowie.
1. Poleć zespołom, aby przyjrzały się swoim materiałom raz jeszcze i zaobserwowały, co wchodzi w horyzont dobrego życia wg danej kultury. Na tej podstawie stwórzcie własne, autorskie poradniki. Każdą kartę poświęćcie innemu zagadnieniu.
Przykładowe propozycje kart:
- definicja szczęśliwego życia wg danej kultury;
- katalog najważniejszych wartości;
- recepta na udany dzień;
- niezbędnik danej filozofii (czyli bez czego nie ma szczęśliwego życia).
2. Zaprezentujcie poradniki (uczniowie mogą je przygotować w konwencji programu podróżniczego).
Wariant: Przygotujcie i zaprezentujcie na forum scenki inspirowane tematem: Dzień z życia szczęśliwego Włocha / Duńczyka / Szweda / Japończyka / Fina. Zachęć uczniów, aby budując scenką sięgnęli w niej po jedną z konwencji: plan dnia, instrukcja, szkolenie, film dokumentalny, dyskusja na konferencji naukowej.
W dyskusji podsumowującej zastanówcie się:
- Skąd wzięła się moda na poszukiwanie i nazywanie własnych stylów życia?
- Z czego wynikają różnice w podejściu do życia poszczególnych krajów? Czy jest coś, co łączy te różne wizje szczęśliwego życia?
- Jak można czerpać z tej różnorodności dla siebie?
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 4-6 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat